Tekstiili- ja muotiala nousee Elinkeinoelämän keskusliiton hallitukseen

EK:n uudessa hallituksessa aloittaa työvaatevalmistaja Image Wear Oy:n toimitusjohtaja ja Suomen Tekstiili & Muoti ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Nikkanen.

Tekstiili- ja muotialalla tapahtuu nyt paljon. Suomessa kehitetään kiinnostavia tekstiili-innovaatioita, kuten esimerkiksi älytekstiilejä sekä uusia aiempaa ympäristöystävällisempiä materiaaleja, joilla on potentiaalisesti miljardien eurojen markkinat.

”Tekstiili- ja muotiala elää uudistumisen aikaa. Alan merkitystä koko suomalaisen elinkeinoelämän laaja-alaisuudelle ja kehittymiselle kuvaa myös Suomen Tekstiili & Muoti ry:n nouseminen EK:n hallitukseen”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

”Ala on nosteessa, ja yritykset panostavat vientiin ja kansainväistymiseen. Myös kotimaan myynti on kasvussa”, hän kertoo.

Tekstiili- ja muotialan yritykset valmistavat mm. vaatteita, kodintekstiilejä, sairaalatekstiilejä, teknisiä tekstiilejä sekä kuitukankaita ja teollisuustekstiilejä. Uutena mukaan on tullut myös uusien tekstiilikuitujen kehittäjiä.

Linkki EK:n tiedotteeseen hallituksen kokoonpanosta

Tekstiili ja muotiala (laaja toimialan määritelmä):

• 3 400 yritystä
  • 4,5 miljardia euroa liikevaihtoa
  • 22 000 työntekijää

(sis. tekstiilien ja vaatteiden valmistus ja valmistuttaminen, muu tekstiili- ja muotialaan liittyvä valmistus, tekstiilin ja muodin tukkukauppa, tekstiilin ja muodin vähittäiskauppa, tekstiili- ja vaatehuolto)

Tekstiili- ja vaatealan valmistus ja valmistuttaminen (toimialan ydin):

• 660 yritystä
  • 1,06 miljardia euroa liikevaihtoa
  • 4 860 työntekijää

Tekstiilin ja muodin päivässä 28.11.2018 keskitytään alan tulevaisuuden ratkaisuihin ja julkistetaan uusi Fablehti.fi21.11.2018 12:58Tiedote

Millaisia tulevaisuuden tekstiilimateriaaleja Suomessa kehitetään? Miten suomalainen tekstiili- ja muotiala menestyy kansainvälisessä kilpailussa ja muuttuvassa verkkokaupassa? Entä kuinka kiertotaloudesta tehdään uutta bisnestä? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksen Tekstiilin ja muodin päivässä. Samoin kuulet, kenelle myönnetään uusi Tekstiilin ja muodin palkinto.