Tekstiili- ja vaateala kasvaa: vaatteissa käänne kasvuun nyt myös kotimaan myynnissä

Tekstiilin ja vaatteiden viennissä Ruotsi nousee, Venäjä laskee. Suomessa kuluttaja käyttää vaatteisiin ja jalkineisiin keskimäärin 870 euroa vuodessa. Eniten rahaa pukeutumiseen käyttävät 45-54-vuotiaat.

Suomalaisten tekstiili- ja vaatealan yritysten liikevaihto on kasvussa. Tekstiiliyritysten kokonaisliikevaihto kasvoi viime vuonna 2,5 prosenttia ja vaateyritysten 5,6 prosenttia.

”Erityisen ilahduttavaa on vaateyritysten kotimaan myynnin kääntyminen kasvuun. Takana on useita haasteellisia vuosia, ja nyt vaateyritysten kokonaisliikevaihto oli plussalla ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011”, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

”Vaateyritysten vientiliikevaihto kääntyi kasvuun jo hieman aikaisemmin, ja se oli viime vuonna peräti 11,4 prosentin kasvussa. Tässä näkyy se, miten suomalaiset vaateyritykset ovat tehneet pitkäjänteistä työtä ja etsineet onnistuneesti uusia kansainvälisiä markkinoita”, Auvinen jatkaa.

Tekstiiliyritysten liikevaihdon kehitys on ollut kasvussa jo vuodesta 2015, ja tämä näkyy sekä kotimaan myynnissä että vientiliikevaihdossa.

Viennissä Ruotsi kasvaa

Tekstiilin ja muodin vientimaissa kolmen kärki ovat Ruotsi, Saksa ja Venäjä. Ruotsi korostuu etenkin vaatteiden vientimaana, tekstiileissä Saksa on ykkönen. Alan tavaravienti kasvoi viime vuonna 5,9 prosenttia ja sen arvo oli 690 miljoonaa euroa.

Viime vuosina vienti Ruotsiin on kasvanut merkittävästi samalla kun vienti Venäjälle on laskenut. Ruotsi ohitti Venäjän suurimpana tekstiilin ja muodin vientimaana vuonna 2015. Viime vuonna Ruotsiin vietiin tekstiilejä ja vaatteita 160 miljoonalla, Venäjälle 70 miljoonalla.

Eniten rahaa käyttävät yli 45-vuotiaat

Suomalaisten vaatteisiin ja jalkineisiin käyttämä rahasumma on pysynyt varsin tasaisena 2010-luvulla. Suomalainen ostaa vuosittain vaatteita noin 750 eurolla ja kenkiä noin 120 eurolla. Väestön kasvaessa myös kokonaismarkkinan koko kuitenkin kasvaa.

Eniten rahaa pukeutumiseensa käyttävät 45-54-vuotiaat*. Tämä pätee sekä naisten että miesten vaatteisiin. Noin neljännes kaikesta pukeutumiseen käytetystä rahasta tulee tämän ikäryhmän kotitalouksilta. Myös kodintekstiilien kulutus painottuu erittäin vahvasti 45-64-vuotiaisiin.

”Yli 45-vuotiaat ovat alan yrityksille erittäin merkittävä kohderyhmä. Muoti ja pukeutuminen eivät ole ainoastaan nuorten asia, päinvastoin. Suomen ikäjakaumassa nuoret ikäluokat ovat yhä pienempiä, ja iäkkäämmillä on ostovoimaa. Heitä ei kannata unohtaa mallistojen ja markkinoinnin suunnittelussa”, Anna-Kaisa Auvinen sanoo.

(*Tilastokeskuksen määritelmä: kotitalous, jossa eniten ansaitseva henkilö on 45-54-vuotias)

Fakta: Keskeiset kasvuluvut

Vaateyritysten kokonaisliikevaihto kasvoi 5,6 % vuonna 2017. Kotimaan myynti kasvoi 2,5 % ja vientiliikevaihto 11,4 %.

Tekstiiliyritysten kokonaisliikevaihto kasvoi 2,5 % vuonna 2017. Kotimaan myynti kasvoi 1,6 % ja vientiliikevaihto 4,1%.

Vaatealan yritykset valmistavat ja valmistuttavat mm. naisten, miesten ja lasten vaatteita, urheiluvaatteita, asusteita ja työvaatteita.

Tekstiilialan yritykset valmistavat ja valmistuttavat mm. sisustustekstiilejä, neuloksia, lankoja, kuitukankaita ja teollisia tekstiilejä sekä tekevät tekstiilien viimeistystä ja värjäystä.

Liite: Tekstiili ja vaatealan tilastojulkistuksen esitysmateriaali 18.5.2018

Tutustu laajaan tilastomateriaaliin: https://www.stjm.fi/julkaisut-ja-tilastot/tilastot/

Lisätiedot ja haastattelut:
Toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen