Suomen Tekstiili & Muoti ry

Tekstiili- ja vaateala kasvaa: vaatteissa käänne kasvuun nyt myös kotimaan myynnissä

Jaa
Tekstiilin ja vaatteiden viennissä Ruotsi nousee, Venäjä laskee. Suomessa kuluttaja käyttää vaatteisiin ja jalkineisiin keskimäärin 870 euroa vuodessa. Eniten rahaa pukeutumiseen käyttävät 45-54-vuotiaat.

Suomalaisten tekstiili- ja vaatealan yritysten liikevaihto on kasvussa. Tekstiiliyritysten kokonaisliikevaihto kasvoi viime vuonna 2,5 prosenttia ja vaateyritysten 5,6 prosenttia.

”Erityisen ilahduttavaa on vaateyritysten kotimaan myynnin kääntyminen kasvuun. Takana on useita haasteellisia vuosia, ja nyt vaateyritysten kokonaisliikevaihto oli plussalla ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011”, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

”Vaateyritysten vientiliikevaihto kääntyi kasvuun jo hieman aikaisemmin, ja se oli viime vuonna peräti 11,4 prosentin kasvussa. Tässä näkyy se, miten suomalaiset vaateyritykset ovat tehneet pitkäjänteistä työtä ja etsineet onnistuneesti uusia kansainvälisiä markkinoita”, Auvinen jatkaa.

Tekstiiliyritysten liikevaihdon kehitys on ollut kasvussa jo vuodesta 2015, ja tämä näkyy sekä kotimaan myynnissä että vientiliikevaihdossa.

Viennissä Ruotsi kasvaa

Tekstiilin ja muodin vientimaissa kolmen kärki ovat Ruotsi, Saksa ja Venäjä. Ruotsi korostuu etenkin vaatteiden vientimaana, tekstiileissä Saksa on ykkönen. Alan tavaravienti kasvoi viime vuonna 5,9 prosenttia ja sen arvo oli 690 miljoonaa euroa.

Viime vuosina vienti Ruotsiin on kasvanut merkittävästi samalla kun vienti Venäjälle on laskenut. Ruotsi ohitti Venäjän suurimpana tekstiilin ja muodin vientimaana vuonna 2015. Viime vuonna Ruotsiin vietiin tekstiilejä ja vaatteita 160 miljoonalla, Venäjälle 70 miljoonalla.

Eniten rahaa käyttävät yli 45-vuotiaat

Suomalaisten vaatteisiin ja jalkineisiin käyttämä rahasumma on pysynyt varsin tasaisena 2010-luvulla. Suomalainen ostaa vuosittain vaatteita noin 750 eurolla ja kenkiä noin 120 eurolla. Väestön kasvaessa myös kokonaismarkkinan koko kuitenkin kasvaa.

Eniten rahaa pukeutumiseensa käyttävät 45-54-vuotiaat*. Tämä pätee sekä naisten että miesten vaatteisiin. Noin neljännes kaikesta pukeutumiseen käytetystä rahasta tulee tämän ikäryhmän kotitalouksilta. Myös kodintekstiilien kulutus painottuu erittäin vahvasti 45-64-vuotiaisiin.

”Yli 45-vuotiaat ovat alan yrityksille erittäin merkittävä kohderyhmä. Muoti ja pukeutuminen eivät ole ainoastaan nuorten asia, päinvastoin. Suomen ikäjakaumassa nuoret ikäluokat ovat yhä pienempiä, ja iäkkäämmillä on ostovoimaa. Heitä ei kannata unohtaa mallistojen ja markkinoinnin suunnittelussa”, Anna-Kaisa Auvinen sanoo.

(*Tilastokeskuksen määritelmä: kotitalous, jossa eniten ansaitseva henkilö on 45-54-vuotias)

 

Fakta: Keskeiset kasvuluvut

Vaateyritysten kokonaisliikevaihto kasvoi 5,6 % vuonna 2017. Kotimaan myynti kasvoi 2,5 % ja vientiliikevaihto 11,4 %.

Tekstiiliyritysten kokonaisliikevaihto kasvoi 2,5 % vuonna 2017. Kotimaan myynti kasvoi 1,6 % ja vientiliikevaihto 4,1%.

Vaatealan yritykset valmistavat ja valmistuttavat mm. naisten, miesten ja lasten vaatteita, urheiluvaatteita, asusteita ja työvaatteita.

Tekstiilialan yritykset valmistavat ja valmistuttavat mm. sisustustekstiilejä, neuloksia, lankoja, kuitukankaita ja teollisia tekstiilejä sekä tekevät tekstiilien viimeistystä ja värjäystä.

Liite: Tekstiili ja vaatealan tilastojulkistuksen esitysmateriaali 18.5.2018

Tutustu laajaan tilastomateriaaliin: https://www.stjm.fi/julkaisut-ja-tilastot/tilastot/

Lisätiedot ja haastattelut:
Toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen

Tarkentavat taustakysymykset tilastoista:
Tilasto- ja tietopalveluasiantuntija Hanne Mikkonen

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen Tekstiili & Muoti ry
Suomen Tekstiili & Muoti ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki

http://www.stjm.fi

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye