Tekstiilin ja muodin päivässä alan kiinnostavimmat puheenvuorot – akkreditoidu vuoden päätapahtumaan
Tekstiilin ja muodin päivä on alan vuoden päätapahtuma, joka järjestetään nyt ensimmäistä kertaa. Päivän teemoja ovat alan uudistuminen ja tulevaisuus.
Aika: Keskiviikko 28.11.2018
Paikka: Musiikkitalo, Helsinki
Ohjelmassa on puheenvuoroja kansainvälisiltä vierailta ja suomalaisilta vaikuttajilta sekä alan keskeisiä kysymyksiä luotaavia teemallisia sessioita.
Aamupäivän keynote-seminaarissa katsomme laajasti alan tulevaisuuteen ja kehitykseen. Sen puhujia ovat Sara Kappelmark McKinseyltä, Elina Björklund Reimalta ja Bruce Oreck, Yhdysvaltain entinen Suomen-suurlähettiläs.
Iltapäivän Tulevaisuus lavalla -innovaatiopotpureissa saamme katsauksen kiinnostavimpiin uutuuksiin ja kehityskohteisiin, kuten uusiin ekologisiin materiaaleihin, älytekstiileihin ja digitaalisiin sovelluksiin.
Rinnakkaisissa teemasessioissa paneudumme siihen, millainen merkitys brändityöllä ja markkinoinnilla on yrityksen kasvulle ja viennin vauhdittamiselle, sekä kuulemme parhaat vinkit siitä, kuinka tekstiili- ja muotialan yritys menestyy verkkokaupassa ja alustatalouden maailmassa.
Perehdymme myös yritysesimerkkien kautta siihen, miten kiertotaloudesta on saatu aikaan uutta bisnestä, sekä pohdimme, mitä tekstiili- ja muotiala voi oppia pizzabisneksen vastuullisuustyöstä.
Päivän juontaa Ronja Salmi.
Akkreditoidu tapahtumaan tästä linkistä (huom, ilmoittautumislinkki ainoastaan median edustajille)
Ohjelma: Tekstiilin ja muodin päivä,
Musiikkitalo 28.11.2018
Klo 9-10 Rekisteröityminen ja aamukahvi
Klo 10-12 KEYNOTE SESSION: RENEWING THE TEXTILE AND FASHION INDUSTRY
Aamupäivä on täynnä inspiraatiota ja faktaa tekstiili- ja muotialan uudistumisesta ja tulevaisuudesta! Keynote-puhujamme katsovat laajasti koko alaa ja sen tulevaisuutta sekä herättelevät meitä tarttumaan kiinni alan muutostekijöihin ja kasvun mahdollisuuksiin. Tilaisuuden juontaa Ronja Salmi.
(Aamupäivän sessio pidetään englanniksi.)
- The State of Fashion report: The Global Fashion Industry Performance and the Trends Shaping the Industry’s future, Sara Kappelmark, Partner, McKinsey Stockholm
A sneak peek to the brand new State of Fashion report from McKinsey and Business of Fashion. - Reima – Going digital, going global, Elina Björklund, CEO, Reima
How we built the leading kids’ performance wear specialist brand, digitalized it and made it international. - Reawakening your inner storyteller, Bruce Oreck, United States Ambassador to Finland (2009-2015), Executive in Residence at Aalto University
You have the ultimate story – why don’t Finns lead in textile and fashion?
Klo 12-13 Lounas
KLO 13-14.30 RINNAKKAISET TEEMASESSIOT, á 1,5 h
SESSIO 1: Tulevaisuus lavalla: älytekstiilit & digitaaliset sovellukset
Iltapäivän ensimmäisessä innovaatiopotpurissa pääset kurkistamaan tekstiili- ja muotialan kiinnostavimpiin digitaalisiin sovelluksiin ja älykkäisiin ratkaisuihin.
- Ronja Salmen haastatteluissa kuulet muun muassa, miten työntekijän ergonomiaa ja turvallisuutta voidaan parantaa älyvaatteilla, kuinka kokojen mittaaminen onnistuu digitaalisesti ja miten RFID-teknologiaa voidaan hyödyntää tekstiilin ja vaatteen maailmassa. Lisäksi kuulemme, miten tulevaisuudessa voidaan tunnistaa ja ratkaista lääketieteellisiä ongelmia älyvaateratkaisuilla.
- Ratkaisuistaan kertovat Myontec Oy, Image Wear Oy, Nomo Technologies Oy, Nordic ID Oy, Tampereen teknillinen yliopisto, Aalto yliopisto ja Frictape.
SESSIO 2: Tähtäimessä kasvu: Konsepti ja brändi kuntoon, markkinointi keskiöön
Onnistunut konseptointi, vahva brändityö ja markkinointiosaaminen ovat välttämättömiä globaalissa kilpailussa. Kansainvälisen kaupan, konseptien ja brändien asiantuntijat kertovat konkreettisella tasolla, kuinka saada kasvu ja vienti vauhtiin ja jalkauttaa strategia ja markkinointi koko organisaatioon.
- Luotettava brändi – avain kansainväliseen menestykseen, Marina Vahtola, hallitusammattilainen
- Koko organisaation virittäminen strategian toteuttamiseen ja markkinointitaajuudelle, Mika Sutinen, hallitusammattilainen ja Vuoden Markkinointijohtaja 2017
- CASE Kyrö, kansallisesta brändistä kansainväliseksi, Mikko Koskinen, Brand Manager
SESSIO 3: Toimintaympäristö muuttuu – muututko sinä?
Markkinat muuttuvat vauhdilla ja edelläkävijät tekevät tulevaisuuden bisnestä jo nyt. Tässä sessiossa saat läpileikkauksen siitä, miten kiertotaloudesta voi löytää uutta bisnestä. Kuulet konkreettisia yritysesimerkkejä jo tarjolla olevista tekstiilien kierrätysratkaisuista ja siitä, miten palveluista on luotu uutta liiketoimintaa. Lisäksi paneudumme tuotteiden käyttöikää pidentävien palveluiden hyödyntämiseen osana brändin markkinointia.
(Tämä sessio pidetään englanniksi.)
- Close the Loops in Textile Industry, Rien Otto, CEO & founder, Dutch Awearness
- From traditional furniture business to service business, Matti Rantaniemi, CEO, Martela Oyj
- Every stitch matters – Longevity for products, Åsa Andersson, Sustainability & Quality Manager, Peak Performance
KLO 15.15-16.45 RINNAKKAISET TEEMASESSIOT, á 1,5 h
SESSIO 1: Tulevaisuus lavalla: uudet materiaalit ja teknologiat
Iltapäivän toisessa innovaatiopotpurissa tutustumme paljon kiinnostusta herättäneisiin suomalaisiin tekstiilikuituinnovaatioihin ja materiaaliratkaisuihin.
- Ronja Salmen haastatteluissa kuulet muun muassa, pukeudummeko ensi vuosikymmenellä hesarista tehtyihin housuihin tai puukuidusta tehtyyn puseroon. Niin alan yritykset kuin kuluttajatkin odottavat Suomessa kehitettyjä uusia tekstiilikuituja jo innolla. Kuulet myös mihin kaikkeen kuitukangas taipuu.
- Innovaatioistaan kertovat Spinnova Oy, Metsä Spring Oy, Aalto yliopisto, The Infinited Fiber Company, Suominen Oyj ja Stora Enso Oyj
SESSIO 2: Pelimerkit uusiksi: miten pärjätä muuttuvien markkinapaikkojen maailmassa?
Markkinapaikoilla jaetaan pelimerkit uusiksi, kun verkkokauppa kasvaa entisestään ja alustatalous tuo uusia liiketoimintatapoja. Paneudumme verkkokauppojen ja markkinapaikkojen muutokseen sekä siihen, miten tekstiili- ja muotialan yritykset voivat menestyä tarttumalla digitaalisen kaupan trendeihin ja menestystekijöihin. Mukana on kiinnostavia ja konkreettisia esimerkkejä maailmalta ja Suomesta.
- Alustatalous – mitä se on ja miten tekstiili- ja muotialan yritykset voivat siitä hyötyä, Timo Seppälä, Johtava tutkija, ETLA & työelämäprofessori, Aalto yliopisto
- Digitaalisen kaupan trendit ja menestyksen edellytykset, Leevi Parsama, verkkokaupan asiantuntija
SESSIO 3: Hintakilpailusta vastuullisuudella kilpailuun
Hinnalla kilpailu on haastavaa, olipa kyse sitten pizzoista tai muodista. Tommi Tervanen kertoo, miten Kotipizza otti laadun ja vastuullisuuden osaksi strategiaansa ja teki siitä yritykselle markkinointivaltin. Muutos on myös näkynyt yrityksen myyntiluvuissa. Tervasen puheenvuoron jälkeen keskustelemme siitä, miten vastuullisuus näkyy alan yritysten strategiassa, johtamisessa ja käytännön toiminnassa sekä miten tekstiili- ja muotiala voisi soveltaa pizzamaailman oppeja.
- Maailma muuttuu pizza kerrallaan, Tommi Tervanen, toimitusjohtaja, Kotipizza Group Oyj
- Miten vastuullisuus ja liiketoiminta yhdistetään tekstiili- ja muotialalla? Keskustelussa mukana Jussi Kurkela (Papu Design Oy), Matias Kotkasaari (Joutsen Finland Oy) ja Sonja Vartiala (Finnwatch). Juontajana Heidi Korva
Klo 17 alkaen iltatilaisuus Musiikkitalon ravintolassa
Akkreditoidu tapahtumaan tästä linkistä (huom, ilmoittautumislinkki ainoastaan median edustajille)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna-Kaisa AuvinenToimitusjohtaja
Puh:050 536 5078anna-kaisa.auvinen@stjm.fiMari KamajaViestintäpäällikkö
Puh:040 525 4405mari.kamaja@stjm.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry
Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote
Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.
Suomen Tekstiili & Muoti mukaan eurooppalaiseen muotialan allianssiin23.6.2022 17:00:00 EEST | Tiedote
Eurooppaan on syntynyt uusi muotialan yhteenliittymä, kun 25 Euroopan muotialan toimijaa perusti European Fashion Alliancen, Euroopan muotiallianssin Frankfurtin sopimuksella. Muotialan järjestöjen vahvan uuden verkoston tarkoituksena on koko Euroopan muotialan tuominen yhteen ja alan uudistaminen. Suomen Tekstiili & Muoti ry on yksi allianssin perustajajäsenistä.
Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote
Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on
Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote
Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.
Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.