Tekstiilin ja muodin palkinto Nosh Company Oy:lle, kunniamaininta Lymed Oy:lle
Nosh Company on esimerkki suomalaisen lastenvaatebuumin menestyjistä. Se on luonut menestyksekkäästi kasvua omalla liikeideallaan ja kehittänyt ratkaisuja alan ajankohtaisiin haasteisiin.
”Nosh Company on yritys, jossa laadukas tuote yhdistyy taitoon markkinoida. Yrityksen räätälöimä myyntikonsepti kertoo kiinnostuksesta asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa", sanoo Tekstiilin ja muodin palkinnon suojelija, eduskunnan puhemies Paula Risikko.
Nosh on kyennyt löytämään uutta kasvua kaupan murroksessa toimintamallilla, joka ohittaa vähittäiskaupan ja luo yhteisöä brändin ympärille. Yrityksen tuotteita myydään vaatekutsuilla, joita järjestää 115 aktiivisen edustajan verkosto.
”Huikeinta brändillemme on ollut se luottamus, että tuhannet ruuhkavuosiaan elävät kutsujärjestäjämme ovat avanneet oven omaan olohuoneeseensa ja tarjonneet siellä ystävilleen mahdollisuuden tehdä ostoksia meidän tuotteistamme. Olemme siitä todella kiitollisia ja haluamme säilyttää tämän luottamuksen”, sanoo Nosh Companyn toimitusjohtaja Hanna Rannila.
Laadukkaisiin ja ekologisiin lasten ja naisten vaatteisiin keskittyneen yrityksen liikevaihto on kasvanut jo yli 8 miljoonaan euroon, ja tälle vuodelle odotetaan lähes 10 miljoonan euron liikevaihtoa.
Yritys on ennakoinut tulevaa kasvua panostamalla osaamiseen sekä kasvattamalla henkilöstön määrää. Vuonna 2009 lastenvaatteilla aloittanut yritys otti vuonna 2013 käyttöön kotikutsujen konseptin, joka mahdollisti nopean kasvun. Yritys laajensi mallistoaan vuonna 2014 naisten vaatteisiin, ja ne muodostavat nyt yli 60% yrityksen liikevaihdosta.
”Nosh tekee vaikutuksen monella tasolla. Yritys on lastenvaatebuumin aallonharjalla ja panostaa paljon myös vastuullisuuteen. Lisäksi Noshista tekee poikkeuksellisen yrityksen kekseliäs liiketoimintamalli, joka hyödyntää olemassa olevia yhteisöjä ja luo uusia”, korostaa tuomariston jäsen, toimittaja Jani Niipola.
Lymed vakuutti innovatiivisuudellaan
Kilpailun suojelijan, puhemies Paula Risikonkunniamaininnan sai lääkinnällisiä painevaatteita valmistava Lymed Oy.
Painevaatteita käytetään mm. palovamma- ja leikkauspotilaiden hoidossa sekä hyvinvoinnin ja urheilijoiden suorituskyvyn edistämisessä. Lymed on kehittänyt ennakkoluulottomasti erikoisiakin tuotteita: painevaatteita käytetään myös kilpakameleiden palautumisen edistämiseen.
Yritys yhdistää uutta teknologiaa ja vahvaa tekstiilialan osaamista. Lymed Oy tekee myös jatkuvaa tuotekehitystä yhteistyössä sairaaloiden ja tutkimuslaitosten kanssa.
”Lymed Oy:n tuotteet ovat innovatiivisia terveydenhuollon tekstiileitä. Ne osoittavat, miten myös tekstiileillä voidaan edistää ihmisen paranemista ja hyvää vointia. Vaikutukset ovat sekä fyysisiä että myös mielialaan vaikuttavia. Tällaisia terveysvaikutteisia tekstiilejä tarvitaan kaikkialla maailmassa”, kunniamaininnan myöntänyt Risikko korostaa.
Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluvat kilpailun suojelijana toiminut eduskunnan puhemies Paula Risikko, professori Pirjo Kääriäinen Aalto-yliopistosta, toimittaja Jani Niipola Kauppalehdestä, osakas Jaakko Salminen Grannenfelt Finance Oy:stä ja toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen Suomen Tekstiili & Muoti ry:stä.
Ehdokkaat palkinnon saajaksi kerättiin avoimella kyselyllä. 122 ehdotuksen joukosta valittiin viisi finalistia, jotka edustavat monipuolisesti tekstiili- ja muotialaa. Palkittujen lisäksi ehdolla olivat uutta tekstiilikuitua kehittävä Infinited Fibre Company, työvaateyritys Touchpoint sekä miesten ja naisten rentoa pukeutumista tarjoava Billebeino.
Fakta
Nosh Company Oy
Valmistaa lasten- ja naistenvaatteita
Liikevaihto 8,4 miljoonaa euroa (2017)
Kotipaikka Hämeenlinna
Lymed Oy
Valmistaa lääkinnällisiä painevaatteita
Liikevaihto 2,3 miljoonaa euroa (2017)
Kotipaikka Tampere
Lisätiedot:
Anna-Kaisa Auvinen, toimitusjohtaja, Suomen Tekstiili & Muoti ry, 050 536 5078, anna-kaisa.auvinen@stjm.fi
Hanna Rannila, toimitusjohtaja, Nosh Company, 040 824 8488, hanna@nosh.fi
Teija Toikka, toimitusjohtaja, Lymed, 040 531 3134, teija.toikka@lymed.fi
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry
Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote
Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.
Suomen Tekstiili & Muoti mukaan eurooppalaiseen muotialan allianssiin23.6.2022 17:00:00 EEST | Tiedote
Eurooppaan on syntynyt uusi muotialan yhteenliittymä, kun 25 Euroopan muotialan toimijaa perusti European Fashion Alliancen, Euroopan muotiallianssin Frankfurtin sopimuksella. Muotialan järjestöjen vahvan uuden verkoston tarkoituksena on koko Euroopan muotialan tuominen yhteen ja alan uudistaminen. Suomen Tekstiili & Muoti ry on yksi allianssin perustajajäsenistä.
Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote
Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on
Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote
Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.
Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.