Tela: Työeläkevarat edelleen kasvussa, eläkemenoihin käytössä yhä suurempi osuus

Suomalaisten työeläkevaroja oli viime vuoden lopulla 199,9 miljardia euroa. Varojen määrä on kasvanut tasaisesti pitkällä aikavälillä ja myös viime vuodet. Vuonna 2017 eläkevarat kasvoivat kokonaisuudessaan 11,3 miljardia. Viimeaikaista nousua ovat tukeneet erityisesti globaalin talouskasvun kiihtyminen sekä yritysten hyvä tuloskunto.

Sijoitusten tuotto oli positiivinen kaikissa sijoituslajeissa ja parhaimmat tuotot saatiin jälleen osakemarkkinoilta. Osakesijoitusten reaalinen sijoitustuotto vuonna 2017 oli 11,7 prosenttia. Korkosijoitukset tuottivat 1,3 prosenttia ja kiinteistösijoitukset 5,9 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tilastoanalyysistä.

– Hyvien tuottojen taustalla vaikutti markkinatoimijoiden optimismi, joka näkyi muun muassa osakkeiden arvonnousuna. Tällä hetkellä markkinoilla seurataan keskuspankkien rahapolitiikan kiristämisen tahtia, joka tulee vaikuttamaan tuottoihin jatkossa, sanoo Telan analyytikko Peter Halonen.

Koko viime vuoden reaalinen tuotto oli 6,8 prosenttia. Viimeisen 21 vuoden aikana, jolta ajalta nykymuotoista seurantaa on tehty, keskimääräinen reaalituotto on ollut 4,4 prosenttia vuodessa.

Osakkeiden ja osaketyyppisten sijoitusten osuus nousi 53 prosenttiin koko sijoitusvarallisuudesta ja oli joulukuun lopussa 105,9 miljardia. Varoista oli 77,5 miljardia (38,7 %) korkosijoituksissa ja kiinteistösijoituksissa noin 16,5 miljardia (8,3 %).

Rahastot käytettävä suunnitellussa tahdissa

Eläkerahastoilla ja niiden sijoitusten tuotoilla tulee jatkossa olemaan yhä suurempi merkitys eläkkeiden rahoitukselle. Työeläkkeitä maksetaan enemmän kuin mitä eläkemaksuina on saatu kerättyä, ja erotus katetaan rahastoista. Kehityssuunnan laajuudesta kertoo, että ratkaiseva käänne tapahtui viime vuonna myös kunnallisen eläkejärjestelmän puolella. Yksityisaloilla ja koko työeläkejärjestelmän tasolla maksutulot eivät enää muutamaan vuoteen ole riittäneet kattamaan eläkkeitä.

Tällä hetkellä rahastoista katetaan yksityisaloilla noin viidennes eläkkeistä. Eläketurvakeskuksen pitkän aikavälin laskelmien mukaan osuus tulee kasvamaan noin 28 prosenttiin vuoteen 2030, ja pysyy tuolla tasolla vuosikymmeniä.

Tilastokeskuksen tuoreiden tietojen mukaan karttuneita eläkevastuita eli tulevaisuudessa maksettavia eläkkeitä on kertynyt noin 630 miljardia. Rahastoja ja niiden sijoitustuottoja tarvitaan jatkossakin kattamaan osa ikääntyvässä Suomessa yhä kasvavasta eläkemenosta, muistuttaa Halonen.

– Rahastoissa on kaikkien ikäluokkien eläkkeitä varten varoja. Tulevien eläkkeiden turvaamiseksi onkin tärkeää, että rahastoja käytetään vain suunniteltuun tahtiin ja näin mahdollistetaan pääomien säilyminen riittävällä tasolla myös uusien tuottojen hankkimiseksi, Halonen korostaa.

Eläkevaroja koskeva Telan tilastoanalyysi sisältää tiedot eläkevakuutusyhtiöiden, eläkekassojen, eläkesäätiöiden, Kelan toimihenkilöiden eläkerahaston, Kevan, Kirkon eläkerahaston, Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen, Merimieseläkekassan, Suomen Pankin Eläkerahaston ja Valtion Eläkerahaston sijoitustoiminnasta. Tilastoissa on mukana vain lakisääteinen työeläketurva.

Analyysi sijoitusvarojen määristä ja kohdentumisesta löytyy kokonaisuudessaan Telan Sijoitusanalyysi-sivulta.

Tela: Työeläkevarojen määrä nousi 2,3 miljardia vuoden kolmannella neljänneksellä30.11.2017 12:09Tiedote

Suomalaisten työeläkevaroja oli 198,9 miljardia euroa vuoden kolmannen neljänneksen päättyessä. Globaalin talouskasvun kiihtyminen ja siten rahoitusmarkkinoiden positiivinen vire on vuoden 2017 aikana näkynyt työeläkevakuuttajien hyvinä sijoitustuottoina. Varojen määrä nousi kolmannen neljänneksen aikana 2,3 miljardilla. Merkittävä vaikutus on ollut keskuspankkien elvyttävällä rahapolitiikalla. Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tilastoanalyysistä.

Tela: Työeläkevarojen määrä nousi 1,8 miljardia vuoden toisella neljänneksellä30.8.2017 11:16Tiedote

Suomalaisten työeläkevaroja oli 196,6 miljardia euroa vuoden toisen neljänneksen päättyessä. Vuosi 2017 on sijoittajan näkökulmasta jatkunut myönteisessä vireessä. Toisella neljänneksellä työeläkevarojen määrä nousi 1,8 miljardilla. Positiivinen talouskehitys näkyi erityisesti osakemarkkinoilta saatavissa tuotoissa. Eläkevarojen kasvulla turvataan myös tulevia eläkkeitä. Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tilastoanalyysistä.

Kysely: Nykyisellä eläkejärjestelmällä on suomalaisten vahva tuki13.7.2017 09:00Tiedote

Valtaosa suomalaisista kannattaa eläketurvan periaatteita eli ansiosidonnaisuutta, koskemattomuutta ja sukupolvien väliseen yhteisvastuuseen pohjautuvaa rahoitusta. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta kannattaa vahvasti tai jonkin verran näitä periaatteita. Enemmistö, 66 prosenttia, tukee myös kolmikantaista päätöksentekoa. Nämä periaatteet ovat olleet osa suomalaista työeläkemallia jo sen syntyajoilta, 1960-luvulta lähtien.

Työeläkealan it-kulut jatkavat laskusuunnassa16.6.2017 11:02Tiedote

Suomalaisten työeläkevakuuttajien tietotekniikkaan ja -järjestelmiin kohdistuvat kulut olivat viime vuonna yhteensä 220 miljoonaa euroa. Vuoteen 2015 verrattuna it-kulut laskivat lähes 16 miljoonalla eurolla (6,7 %). Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan kokoamasta selvityksestä, joka tehtiin nyt viidettä kertaa. Koko työeläkealan yhteinen tiedonkeruu mahdollistaa kattavan ja järjestelmällisen seurannan alan it-kuluista sekä niiden kehittymisestä. - Kustannustietoinen järjestelmäkehitys tuntuu tuottavan tulosta. It-kulut ovat olleet laskussa koko seurantajakson ajan. Viime vuoden it-kulut olivat lähes 20 % vähemmän kuin vuoden 2012 kulut, kertoo Telan kehityspäällikkö Mikael Kulikoff. Kustannusten lasku on ollut suurinta korvaustoiminnassa ja infrastruktuurikuluissa eli laitteissa, tietoliikenteessä ja käyttöpalveluissa. - Esimerkiksi korvaustoiminnan isot it-investoinnit ovat pääosin valmistuneet, ja käyttöpalveluissa on enenevissä määrin siirrytty pilvipalveluihin, mikä on las