Tela: Työeläkevarojen määrä nousi 1,8 miljardia vuoden toisella neljänneksellä

Suomalaisten työeläkevaroja oli 196,6 miljardia euroa vuoden toisen neljänneksen päättyessä. Vuosi 2017 on sijoittajan näkökulmasta jatkunut myönteisessä vireessä. Toisella neljänneksellä työeläkevarojen määrä nousi 1,8 miljardilla. Positiivinen talouskehitys näkyi erityisesti osakemarkkinoilta saatavissa tuotoissa. Eläkevarojen kasvulla turvataan myös tulevia eläkkeitä. Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tilastoanalyysistä.

– Odotukset talouskasvusta ja yritysten tuloskehityksestä ovat parantuneet globaalisti ja kotimaassa, ja tämä näkyi myös työeläkevakuuttajien sijoitustuotoissa, toteaa Telan analyytikko Peter Halonen.

Sijoitusten reaalituotto toisella neljänneksellä oli 3,8 prosenttia. Eläkevarat ovat viimeisen vuoden aikana kasvaneet jokaisella neljänneksellä ja ovat nyt kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.

Toisaalta ensimmäistä vuosipuoliskoa leimasivat myös poliittiset riskit eri puolilla Atlanttia ja epävarmuus Kiinan talouskasvun jatkumisesta.

– Ranskan presidentinvaalit, Iso-Britannian EU-eroon valmistautuminen, Yhdysvaltojen poliittinen tilanne ja epävakaus Korean niemimaalla aiheuttivat epävarmuutta rahoitusmarkkinoilla, Halonen kertoo.

– Eläkevakuuttajien varautuminen riskeihin näkyi etenkin vähäriskisinä pidettyjen lyhytaikaisten saamisten, kuten rahamarkkinasijoitusten, kasvuna, Halonen kertoo.

Suomi ja muu euroalue kasvattivat osuuttaan

Osakemarkkinoilta saatiin jälleen parhaimmat tuotot. Osakkeiden ja osaketyyppisten sijoitusten osuus oli kesäkuun lopussa 97,1 miljardia (49,4 %). Varoista oli 83,4 miljardia (42,4 %) korkosijoituksissa ja kiinteistösijoituksissa noin 16,1 miljardia (8,2 %).

Pitkästä aikaa Suomi ja muu euroalue kasvattivat merkitystään eläkevakuuttajien sijoituksissa. Suomeen virtasi nettomääräisesti peräti 2,5 miljardia ja muualle euroalueelle 0,9 miljardia, kun taas euroalueen ulkopuolisten sijoitusten osuus ja euromäärä laskivat.

– Taustalla ovat muun muassa Ranskan vaalitulos, joka pienensi markkinatoimijoiden pelkoja EU:n epäyhtenäisyyden lisääntymisestä, sekä euroalueen yritysten ensimmäisen vuosineljänneksen positiiviset tulokset.

Rahastoilla turvataan eläkkeiden rahoitusta

Viime aikoina Suomessa on keskusteltu eläkkeiden rahoituksen riittävyydestä nykyisille ja tuleville sukupolville.

– Eläkkeiden rahoituksessa sijoitustuottoja tärkeämpää on tarkastella eläkejärjestelmän menoja ja tuloja pitkällä aikajänteellä, sanoo Halonen.

Eläkemenot kasvavat merkittävästi seuraavat 15–20 vuotta.

– Eläkejärjestelmän kestävyyden kannalta aivan olennaista on Suomen talous- ja työllisyyskehitys. Ne määräävät sen, kuinka paljon eläkkeiden rahoittamiseen saadaan varoja eläkemaksuista. Pääosa eläkkeistä rahoitetaan niillä, Halonen huomauttaa.

Eläkevaroja sijoitetaan, koska osa eläkkeisiin tarvittavasta rahoituksesta katetaan näillä varoilla, ja näin työeläkemaksun taso saadaan pidettyä matalammalla kuin mitä se olisi ilman rahastointia.

– Eläkevarojen koko kertoo siitä, että Suomessa on varauduttu väestön vanhenemiseen ja eläkemenojen kasvuun kansainvälisesti verrattuna hyvin.

Esimerkiksi vuonna 2016 rahastoista ja niiden tuotoista käytettiin eläkkeisiin koko eläkealalla nettomääräisesti 1,0 miljardia euroa.

– Lähivuosina varoja käytetään suunnitellusti yhä enemmän eläkkeiden rahoitukseen, Halonen kertoo.

Eläkevaroja koskeva Telan tilastoanalyysi sisältää tiedot eläkevakuutusyhtiöiden, eläkekassojen, eläkesäätiöiden, Kelan toimihenkilöiden eläkerahaston, Kevan, Kirkon eläkerahaston, Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen, Merimieseläkekassan, Suomen Pankin Eläkerahaston ja Valtion Eläkerahaston sijoitustoiminnasta. Tilastoissa on mukana vain lakisääteinen työeläketurva.

Analyysi sijoitusvarojen määristä ja kohdentumisesta löytyy kokonaisuudessaan Telan Sijoitusanalyysi-sivulta.

Kysely: Nykyisellä eläkejärjestelmällä on suomalaisten vahva tuki13.7.2017 09:00Tiedote

Valtaosa suomalaisista kannattaa eläketurvan periaatteita eli ansiosidonnaisuutta, koskemattomuutta ja sukupolvien väliseen yhteisvastuuseen pohjautuvaa rahoitusta. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta kannattaa vahvasti tai jonkin verran näitä periaatteita. Enemmistö, 66 prosenttia, tukee myös kolmikantaista päätöksentekoa. Nämä periaatteet ovat olleet osa suomalaista työeläkemallia jo sen syntyajoilta, 1960-luvulta lähtien.

Työeläkealan it-kulut jatkavat laskusuunnassa16.6.2017 11:02Tiedote

Suomalaisten työeläkevakuuttajien tietotekniikkaan ja -järjestelmiin kohdistuvat kulut olivat viime vuonna yhteensä 220 miljoonaa euroa. Vuoteen 2015 verrattuna it-kulut laskivat lähes 16 miljoonalla eurolla (6,7 %). Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan kokoamasta selvityksestä, joka tehtiin nyt viidettä kertaa. Koko työeläkealan yhteinen tiedonkeruu mahdollistaa kattavan ja järjestelmällisen seurannan alan it-kuluista sekä niiden kehittymisestä. - Kustannustietoinen järjestelmäkehitys tuntuu tuottavan tulosta. It-kulut ovat olleet laskussa koko seurantajakson ajan. Viime vuoden it-kulut olivat lähes 20 % vähemmän kuin vuoden 2012 kulut, kertoo Telan kehityspäällikkö Mikael Kulikoff. Kustannusten lasku on ollut suurinta korvaustoiminnassa ja infrastruktuurikuluissa eli laitteissa, tietoliikenteessä ja käyttöpalveluissa. - Esimerkiksi korvaustoiminnan isot it-investoinnit ovat pääosin valmistuneet, ja käyttöpalveluissa on enenevissä määrin siirrytty pilvipalveluihin, mikä on las

Tela: Työeläkevarojen määrä nousi 6,2 miljardia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä2.6.2017 09:22Tiedote

Suomalaisten työeläkevaroja oli 194,7 miljardia euroa vuoden ensimmäisen neljänneksen päättyessä. Vuosi on rahoitusmarkkinoihin liittyvistä epävarmuuksista huolimatta lähtenyt sijoittajan näkökulmasta vahvasti käyntiin. Ensimmäisellä neljänneksellä työeläkevarojen määrä nousi 6,2 miljardilla. Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tilastoanalyysistä.

Tela: Työeläkevarojen määrä nousi 7,6 miljardilla viime vuonna – kasvu turvaa tulevia eläkkeitä10.3.2017 12:20Tiedote

Suomalaisten työeläkevaroja oli vuoden 2016 lopussa 188,5 miljardia euroa. Vaikka vuosi oli sijoittajan näkökulmasta haastava, työeläkevakuuttajat onnistuivat vuoden loppua kohden saamaan hyviä tuottoja. Vuoden viimeisellä neljänneksellä varojen määrä nousi 4 miljardilla. Vuoden 2015 loppuun verrattuna varojen määrä kasvoi yhteensä 7,6 miljardia. Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tilastoanalyysistä.