Telan vlogi: Kuinka suuri potti kertyy tulevaisuudessa maksettavista eläkkeistä ja pitäisikö siitä olla huolissaan?

Tulevaisuudessa maksettavista jo karttuneista työeläkkeistä kertyy laskentatavasta riippuen 700–800 miljardin eläkevastuut. Niitä mitattaessa on olennaista ottaa tarkasteluun myös eläkejärjestelmän tulevat tulot eli eläkerahastot ja niiden tuotot sekä eläkemaksut, sanovat Telan asiantuntijat Janne Pelkonen ja Kimmo Koivurinne tuoreessa vlogissaan.

Telan yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö Janne Pelkonen ja analyytikko Kimmo Koivurinne nousevat Eläke is out there -videoblogin uudessa jaksossa Helsingin Tuomiokirkon portaille mittailemaan suomalaisen työeläkejärjestelmän kokonaisvastuita. Vlogi on katsottavissa Telan YouTube-kanavalla.

”Tänäkin vuonna työeläkkeitä maksetaan noin 30 miljardia euroa. Jos otetaan huomioon myös kaikki työikäisten jo kerryttämät, vasta tulevaisuudessa maksettavat eläkkeet, eli eläkeoikeudet, päästään varsin isoihin lukuihin”, avaa Pelkonen. Kysymys on niin sanotuista kokonaiseläkevastuista, joita on noin 700–800 miljardia.

Huomio kokonaiskuvaan

”Kun puhutaan tulevista menoista, on syytä puhua myös tulevista tuloista. Näitä tuloja ovat eläkerahastot, joita on reilut 200 miljardia, sekä vuosittain kerättävät miljardien eurojen eläkemaksut”, sanoo Koivurinne.

”Työeläkkeiden rahoitus on usean eri tekijän summa. Olennaista on, että menot ja tulot olisivat tasapainossa pitkällä aikavälillä”, summaa Pelkonen.

Laskelmien taustalla useita tekijöitä ja epävarmuuksia

”Keskustelu eläkevastuista on osoitus siitä, kuinka hankalaa, eikä ehkä toivottavaakaan, on monitahoisen ilmiön tiivistäminen yksittäiseen tunnuslukuun”, pohtii Telan johtava ekonomisti Risto Vaittinen vlogin teemaa taustoittavassa blogauksessaan.

Vastuiden laskennassa tehdään paljon oletuksia erilaisista tulevaisuuteen liittyvistä kehityskuluista, kuten palkoista, elinajanodotteista ja eläkkeelle siirtymisestä. Yksi olennainen tekijä on valittu diskonttokorko, jonka avulla lasketaan tulevien vastuiden nykyarvo. Mitä matalampi on valittu korko, sitä suuremmat ovat vastuut. Pelkonen ja Koivurinne havainnollistavat vlogissa 2 ja 3 prosentin diskonttokoron vaikutusta kirkon portailla.

Janne Pelkonen
janne.pelkonen@tela.fi
Twitterissä: https://twitter.com/JiiPelkonen

Kimmo Koivurinne
kimmo.koivurinne@tela.fi
Twitterissä: https://twitter.com/KimmoKoivurinne

Telan Siimes: Eläkejärjestelmän pitkäjänteiselle ja vastuulliselle kehittämiselle on tarvetta17.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Työeläkkeiden rahoitukseen on syntymässä pitemmällä aikavälillä vajausta, joka johtuu 2010-luvulla laskeneesta syntyvyydestä. Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes yhtyy suomalaista eläkejärjestelmää arvioineen professori Torben M. Andersenin näkemyksiin: Työeläkkeiden rahoitushaaste ei ole välittömiä ratkaisuja vaativa ongelma, ja eläkejärjestelmälle on juuri siksi tärkeää laatia pitkän tähtäimen uudistussuunnitelma.

Työeläkealan it-kulut kääntyivät laskuun vuonna 202021.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkevakuuttajien tietotekniikkaan ja -järjestelmiin kohdistuvat kulut olivat viime vuonna yhteensä 238 miljoonaa euroa. Vuoteen 2019 verrattuna it-kulut laskivat reilut 4 prosenttia (10,8 miljoonaa euroa). Yksi syy kulujen laskuun oli se, että tulorekisterihankkeesta ei enää aiheutunut kuluja samalla tavalla kuin aiempina vuosina. Tulorekisterin käyttöönotosta aiheutuneet kulut kohdistuivat pääosin vuosille 2018–2019.