Telan vlogi: Voiko työeläkerahastojen tuottoja parantaa nostamalla riskitasoa?

Voiko suomalaisten työeläkevakuuttajien sijoitustuottoja parantaa nostamalla sijoitusten riskitasoa ja mitä kaikkea se merkitsee? Uudessa Eläke is out there -videoblogissa Telan asiantuntijat Janne Pelkonen ja Kimmo Koivurinne jalkautuvat maastoon tutkimaan ja pohtimaan työeläkealan ajankohtaisia aiheita. Pilottijaksossa Pelkonen ja Koivurinne käsittelevät työeläkerahastojen tuottojen parantamisesta käytävää keskustelua kotimaassa ja maailmalla.

Pelkonen ja Koivurinne paneutuvat vlogissaan muun muassa vakavaraisuuslainsäädäntöön, jolla sijoitusten riskinottoa on säännelty.

”Työeläkevakuuttajien riskinottoa sijoittamisessa hillitään, sillä kaikki lähtee siitä, että työeläkkeissä on kysymys lakisääteisestä sosiaalivakuutuksesta. Eläkkeet on maksettava joka kuukausi 1,5 miljoonalle suomalaiselle”, pohjustaa analyytikko Koivurinne vlogissa.

Vlogi on katsottavissa Telan YouTube-kanavalla.

Millaiselle tuunaukselle tarvetta, kuka kantaa riskit?

Riskinoton hillintä ja turvaavuuden periaate ovat myös Pelkosen mukaan eläkejärjestelmän ydintä:

”Turvaavuus on DNA-koodissa eläkerahastoissa sekä vakuutus- ja pankkisektorilla. Finanssikriisin jälkeen pääomavaatimuksia on monella sektorilla tiukennettu entisestään. Suomessa on se luksus, että yksityisen sektorin työeläkevakuuttajien vakavavaraisuuslainsäädännöstä päätetään kansallisesti”, kertoo yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö Pelkonen.

Vlogin teemaa taustoittaa Koivurinteen blogaus, jossa hän kuvaa, miten sijoittamisen riskinottoa on Suomessa säännelty.

Vakavaraisuuslainsäädäntöä on muokattu vuosien mittaan. Koivurinteen mukaan on hyvä käydä keskustelua siitä, mikä olisi sopivaa riskien kasvattamista ja miten työeläkesijoittajien riskinottokykyä voitaisiin tukea erilaisissa rahoitusmarkkinatilanteissa. Näin on toimittu kriisien aiheuttamissa markkinaromahduksissa, tosin väliaikaismuutosten kautta.

”Tuottojen parantamista on toki mahdollisuus pohtia työeläkealalla, kuten nyt on tehtykin selvitysten kautta”, kirjoittaa Koivurinne.

Koivurinne muistuttaa, että riskinottoa on syytä tarkastella aina myös nykyisten ja tulevaisuuden eläkkeensaajien näkökulmasta.

”Järeimmät tekniset ratkaisut johtaisivat enemmän tai vähemmän maksuperusteiseen rahastointiin, missä voisi olla vaarana eläke-etuuksien ja rahastojen eriytyminen toisistaan. Jos isommat sijoitusriskit realisoituisivat, eläkkeensaajien etuuksia varten tarvittavien rahastojen määrä voisi jäädä liian pieneksi”, Koivurinne sanoo.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Eläke is out there: Voiko työeläkerahastojen tuottoja parantaa nostamalla riskitasoa?

Janne Pelkonen
janne.pelkonen@tela.fi
Twitterissä: @JiiPelkonen https://twitter.com/JiiPelkonen

Kimmo Koivurinne
Twitterissä: @KimmoKoivurinne https://twitter.com/KimmoKoivurinne

SOSTE ja Tela haastavat pohtimaan julkisen talouden pitkän aikavälin vaihtoehtoja27.4.2021 09:17:58 EEST | Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry ja Työeläkevakuuttajat Tela ovat aloittaneet yhteishankkeen, jossa joukko suomalaisia tutkijoita ja vaikuttajia pohtii väestöltään ikääntyvän Suomen yhteiskuntapolitiikan pidemmän aikavälin tavoitteita ja vaihtoehtoja. Mitä väestön ikääntyminen tarkoittaa pitkällä aikavälillä julkisen palvelulupauksen kannalta? Miten Suomi pystyy sopeutumaan ja millaisia vaihtoehtoja siihen on? Luvassa on keskustelutilaisuuksia ja puheenvuoroja aina vuoden 2023 eduskuntavaaleihin saakka.

Tela: Pandemiasta huolimatta työeläkevarat kasvoivat 6 miljardia vuonna 20204.3.2021 11:15:19 EET | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat 6 miljardilla vuonna 2020 koronaviruspandemiasta huolimatta. Loppuvuosi oli elpymistä pandemian viime keväänä aiheuttamasta laskusta. Varoja oli vuoden lopussa yhteensä 221 miljardia euroa. – Työeläkesijoituksille vuosi oli lopputulokseltaan kohtuullisen hyvä, kun ottaa huomioon koronan aiheuttaman suuren notkahduksen rahoitusmarkkinoilla sekä rajoitukset elinkeinoelämässä ja ihmisten arjessa, toteaa Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.