Telan vlogi: Voiko työeläkerahastojen tuottoja parantaa nostamalla riskitasoa?

Voiko suomalaisten työeläkevakuuttajien sijoitustuottoja parantaa nostamalla sijoitusten riskitasoa ja mitä kaikkea se merkitsee? Uudessa Eläke is out there -videoblogissa Telan asiantuntijat Janne Pelkonen ja Kimmo Koivurinne jalkautuvat maastoon tutkimaan ja pohtimaan työeläkealan ajankohtaisia aiheita. Pilottijaksossa Pelkonen ja Koivurinne käsittelevät työeläkerahastojen tuottojen parantamisesta käytävää keskustelua kotimaassa ja maailmalla.

Pelkonen ja Koivurinne paneutuvat vlogissaan muun muassa vakavaraisuuslainsäädäntöön, jolla sijoitusten riskinottoa on säännelty.

”Työeläkevakuuttajien riskinottoa sijoittamisessa hillitään, sillä kaikki lähtee siitä, että työeläkkeissä on kysymys lakisääteisestä sosiaalivakuutuksesta. Eläkkeet on maksettava joka kuukausi 1,5 miljoonalle suomalaiselle”, pohjustaa analyytikko Koivurinne vlogissa.

Vlogi on katsottavissa Telan YouTube-kanavalla.

Millaiselle tuunaukselle tarvetta, kuka kantaa riskit?

Riskinoton hillintä ja turvaavuuden periaate ovat myös Pelkosen mukaan eläkejärjestelmän ydintä:

”Turvaavuus on DNA-koodissa eläkerahastoissa sekä vakuutus- ja pankkisektorilla. Finanssikriisin jälkeen pääomavaatimuksia on monella sektorilla tiukennettu entisestään. Suomessa on se luksus, että yksityisen sektorin työeläkevakuuttajien vakavavaraisuuslainsäädännöstä päätetään kansallisesti”, kertoo yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö Pelkonen.

Vlogin teemaa taustoittaa Koivurinteen blogaus, jossa hän kuvaa, miten sijoittamisen riskinottoa on Suomessa säännelty.

Vakavaraisuuslainsäädäntöä on muokattu vuosien mittaan. Koivurinteen mukaan on hyvä käydä keskustelua siitä, mikä olisi sopivaa riskien kasvattamista ja miten työeläkesijoittajien riskinottokykyä voitaisiin tukea erilaisissa rahoitusmarkkinatilanteissa. Näin on toimittu kriisien aiheuttamissa markkinaromahduksissa, tosin väliaikaismuutosten kautta.

”Tuottojen parantamista on toki mahdollisuus pohtia työeläkealalla, kuten nyt on tehtykin selvitysten kautta”, kirjoittaa Koivurinne.

Koivurinne muistuttaa, että riskinottoa on syytä tarkastella aina myös nykyisten ja tulevaisuuden eläkkeensaajien näkökulmasta.

”Järeimmät tekniset ratkaisut johtaisivat enemmän tai vähemmän maksuperusteiseen rahastointiin, missä voisi olla vaarana eläke-etuuksien ja rahastojen eriytyminen toisistaan. Jos isommat sijoitusriskit realisoituisivat, eläkkeensaajien etuuksia varten tarvittavien rahastojen määrä voisi jäädä liian pieneksi”, Koivurinne sanoo.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Eläke is out there: Voiko työeläkerahastojen tuottoja parantaa nostamalla riskitasoa?

Janne Pelkonen
janne.pelkonen@tela.fi
Twitterissä: @JiiPelkonen https://twitter.com/JiiPelkonen

Kimmo Koivurinne
Twitterissä: @KimmoKoivurinne https://twitter.com/KimmoKoivurinne

Telan Siimes: Eläkejärjestelmän pitkäjänteiselle ja vastuulliselle kehittämiselle on tarvetta17.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Työeläkkeiden rahoitukseen on syntymässä pitemmällä aikavälillä vajausta, joka johtuu 2010-luvulla laskeneesta syntyvyydestä. Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes yhtyy suomalaista eläkejärjestelmää arvioineen professori Torben M. Andersenin näkemyksiin: Työeläkkeiden rahoitushaaste ei ole välittömiä ratkaisuja vaativa ongelma, ja eläkejärjestelmälle on juuri siksi tärkeää laatia pitkän tähtäimen uudistussuunnitelma.

Telan vlogi: Kuinka suuri potti kertyy tulevaisuudessa maksettavista eläkkeistä ja pitäisikö siitä olla huolissaan?1.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tulevaisuudessa maksettavista jo karttuneista työeläkkeistä kertyy laskentatavasta riippuen 700–800 miljardin eläkevastuut. Niitä mitattaessa on olennaista ottaa tarkasteluun myös eläkejärjestelmän tulevat tulot eli eläkerahastot ja niiden tuotot sekä eläkemaksut, sanovat Telan asiantuntijat Janne Pelkonen ja Kimmo Koivurinne tuoreessa vlogissaan.

Työeläkealan it-kulut kääntyivät laskuun vuonna 202021.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkevakuuttajien tietotekniikkaan ja -järjestelmiin kohdistuvat kulut olivat viime vuonna yhteensä 238 miljoonaa euroa. Vuoteen 2019 verrattuna it-kulut laskivat reilut 4 prosenttia (10,8 miljoonaa euroa). Yksi syy kulujen laskuun oli se, että tulorekisterihankkeesta ei enää aiheutunut kuluja samalla tavalla kuin aiempina vuosina. Tulorekisterin käyttöönotosta aiheutuneet kulut kohdistuivat pääosin vuosille 2018–2019.