Telkänpönttökylä nousee Naantalin Saaristoon

Maailman kauneimman saariston syleilystä Rymättylästä löytyy makailuyrittäjä, Pentti-Oskari Kankaan unelmasta kasvanut vanhan kalastajakylän päivitetty versio Herrankukkaro.
Telkänpönttö

Herrankukkaron ideana on tarjota hieman erikoisempia majoitusvaihtoehtoja ja virkistystoimintaa erityisesti erilaisille ryhmille. Naantalin asuntomessujen ajan poikkeuksellisesti majoitusta järjestetään myös yksityisille.

- Lapsuuden toiveeni oli saada elää vapaana kuin taivaan lintu. 26 vuotta sitten halusin toteuttaa sen. Lentämiseen eivät käsivoimani riitä, mutta mieleeni juolahti, että voisin ainakin nukkua linnunpöntössä yöni, Pentti-Oskari Kangas muistelee.

Tuumasta toimeen. Seuraavana vuonna Herrankukkaron taianomaiseen saaristoluontoon nousi nukkumisen mahdollistava ja tarpeeksi suuri linnunpönttö. Vuosien mittaan linnunpönttöä oat käyneet kuvaamassa lukuisat kansainväliset TV-yhtiöt aina BBC:stä ja Kiinan KeskusTelevisiosta myöden.

Lappi täyttyy alueelle hyvin soveltuvista igluista ja revontulimökeistä. Yrittäjän mielestä ne eivät sovellu Suomen Saaristoon. Sen sijaan Telkänpönttö on osa saaristoluontoa ja tuo ihmisen lähelle aitoja asioita.

Koska vuosien varrella useat muutkin yöpyjät ovat kaivanneet linnunpönttöön nukkumaan ja kokeneet sieltä käsin saariston lumoa, on Herrankukkaroon vihdoin valmistunut lisää linnunpönttöjä majoitustarkoitukseen. Lisärakentamisen mahdollisti 23 vuoden odottamisen jälkeen valmistunut asemakaava.

Uudet linnunpöntöt ovatkin ensimmäiseen Herrankukkaron linnunpönttöön verrattuna luksusta, joten mökit nimettiin isojen vesilintujen mukaan. Esimerkiksi Telkkä, Iso-koskelo, Pikkukoskelo, Pilkkasiipi ja Uivelo.

Herrankukkaron ensimmäinen uusi Telkänpönttö nousi entiselle kalastajatilalle viime vuonna ja kuusi uutta linnunpönttöä valmistuivat tänä keväänä. Hauskana yksityiskohtana yrittäjä mainitsee saaneensa Telkänpöntöille Patentti- ja Rekisterivirastolta mallisuojan.

- Telkänpöntöissä majoittuu mukavasti neljä henkilöä ja huoneen varusteluun kuuluu täysin varusteltu keittiö, oma wc ja suihku sekä tervaleppäinen sauna. Erittäin avaran pöntön katseenvangitsijana toimii valtava, lähes kolme metriä halkaisijaltaan oleva pyöreä ikkuna, josta asukkaat voivat ihastella merimaisemaa, vaikka keinutuolissa istuskellen, tunnelmoi Kangas.

Koska kalastajatilalla elellään luontoa kunnioittaen, uudet mökit käyttävät toimintaansa tuuli- ja aurinkoenergiaa. Moderneista, 24 neliön suuruisista pöntöistä löytyvät hyvät unet takaavat moottorisängyt ympärillään saariston hiljaisuus ja huimat näköalat.

Vaikka uusissa mökeissä on omat saunat, voi kalastajakylän nostalgiaan uppoutua varaamalla kokemuksen 124 paikkaisessa, maailman suurimmassa maasavusaunassa ja kaislikkokylpylässä.

Telkänpönttö
Tunnelmaa luo valtava pyöteä ikkuna
Herrankukkaro mereltä

Herrankukkaro on Turun saaristossa vanhan kalastajatilan ympärille rakentunut omaleimainen kokous- ja virkistyspaikka. Ryhmille ja yrityksille tarkoitettu kylämiljöö palvelee ympärivuotisesti. Perille Rymättylän Airismaalle pääsee kaikkina vuodenaikoina maanteitse