Tennisesseet – David Foster Wallace kirjoittaa suurimmasta intohimostaan

Fiktiokirjojensa lisäksi amerikkalainen kirjailija David Foster Wallace muistetaan loistavista esseistään. Erityisen maineikkaita ovat Wallacen tennistä käsittelevät kirjoitukset – olihan laji entiselle juniorilahjakkuudelle elinikäisen intohimon hämärä kohde.

Graafikko Ilkka Kärkkäinen

Näennäisen yksinkertaisen lajin pinnan alla riittää kirjailijalle ylenpalttisesti matemaattisia, runollisia ja eksistentiaalisia arvoituksia ratkottavaksi.

Lukijalle, joka ei ymmärrä tennistä, Wallacen kirjoituskokoelma on herkkua. Lukijalle, joka ymmärtää, se on taivas.

David Foster Wallace (1962–2008) on sukupolvensa merkittävin amerikkalaiskirjailija. Hänen päätyönsä, romaani Päättymätön riemu ilmestyi suomeksi viime vuonna. Sen suomensi Tero Valkonen, joka on suomeksi kääntänyt myös Tennisesseet.

Graafikko Ilkka Kärkkäinen

Bestsellerkirjailija Jonathan Franzenin odotettu romaani Crossroads on ilmestynyt – ja saanut ylistäviä arvoita maailmalla20.10.2021 14:23:43 EEST | Tiedote

Lempeä ja sydäntäsärkevä, sanoo New York Timesin kriitikko Dwight Garner Jonathan Franzenin uudesta romaanista CROSSROADS. – Franzen on henkilöitään kohtaan empaattisempi ja lämpimämpi kuin koskaan aiemmin kirjoissaan, Garner kirjoittaa. – Niin kuin usein Franzenilla, tässäkin romaanissa on keskiössä yksi perhe, Hildebrandtit, jotka kirjan alussa valmistautuvat joulun viettoon Chicagossa vuonna 1971. – Romaani ilmestyi maailmanlaajuisesti tämän kuun alussa, ja on nyt siis saatavana aivan tuoreeltaan myös suomeksi.

Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt14.10.2021 13:15:34 EEST | Tiedote

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.