Tennisesseet – David Foster Wallace kirjoittaa suurimmasta intohimostaan

Fiktiokirjojensa lisäksi amerikkalainen kirjailija David Foster Wallace muistetaan loistavista esseistään. Erityisen maineikkaita ovat Wallacen tennistä käsittelevät kirjoitukset – olihan laji entiselle juniorilahjakkuudelle elinikäisen intohimon hämärä kohde.

Graafikko Ilkka Kärkkäinen

Näennäisen yksinkertaisen lajin pinnan alla riittää kirjailijalle ylenpalttisesti matemaattisia, runollisia ja eksistentiaalisia arvoituksia ratkottavaksi.

Lukijalle, joka ei ymmärrä tennistä, Wallacen kirjoituskokoelma on herkkua. Lukijalle, joka ymmärtää, se on taivas.

David Foster Wallace (1962–2008) on sukupolvensa merkittävin amerikkalaiskirjailija. Hänen päätyönsä, romaani Päättymätön riemu ilmestyi suomeksi viime vuonna. Sen suomensi Tero Valkonen, joka on suomeksi kääntänyt myös Tennisesseet.

Graafikko Ilkka Kärkkäinen

Murharyhmä-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta - Sarjan ensimmäinen osa ilmestyy huomenna 17.2.16.2.2022 12:54:25 EET | Tiedote

MURHARYHMÄ-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta – poliisin silmin. Tarinat on koottu Helsingin väkivaltarikostutkijat -yhdistyksen julkaisemasta Murharyhmä-lehdestä. Vuodesta 1997 alkaen ilmestyneen lehden tarinat ovat nyt ensimmäistä kertaa suuren yleisön luettavana. – MURHARYHMÄ I – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA -kirjan ovat toimittaneet Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen.

Siltalan helmikuun kirjat28.1.2022 10:13:38 EET | Tiedote

VIIKKO 6 KOMENNUS BUDAPESTIIN on pitkän linjan diplomaatin Pertti Torstilan muistelmateos. Ensimmäisen kerran hän työskenteli Unkarissa 1970-luvun puolivälissä. Kului vuosia ja maita kunnes Unkari kutsui uudelleen. Euroopan "ihmeiden vuoden" 1989 jälkeen Torstila nimitettiin suurlähettilääksi sosialismin kahleista vapautuneeseen maahan. - Ilmestyy 7.2. ************ VIIKKO 7 MURHARYHMÄ – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA I. Vuonna 1997 Helsingin poliisin murharyhmän väkivaltarikostutkijat alkoivat toimittaa Murharyhmä-nimistä lehteä. Sitä ei ole voinut ostaa kioskeilta tai tilata. Lehteä on jaettu poliiseille, ministeriöihin, pelastajille, lehtien toimituksiin... Nyt poikkeukselliseen aineistoon voi ensimmäistä kertaa tutustua valikoiduilta osin kirjana. Lukija pääsee katsomaan rikostapauksia suoraan ammattilaisen silmin, ilman median suodattimia. Kolmiosaisen kirjasarjan toimittavat Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen. - Ilmestyy 17.2. Osa II ilmestyy kesäkuussa ja osa III s