MPDMPD

Teollisuuden kansainvälinen suurtapahtuma alkaa: MPD saa osallistujia 27 maasta, ideakilpailu MPIDEA huipentuu 4 parhaan finaaliin Tampere-talossa

Suomen suurin ja tärkein teollisuustapahtuma Manufacturing Performance Days 2017 (MPD) käynnistyy tiistaina täydellä teholla Tampere-talolla. Lavalle astuu huipputason puhujia niin Suomesta kuin muualta Euroopasta. Iltapäivällä huipentuu suuri MPIDEA-kilpailu 100 000 työpaikan luomiseksi Suomeen neljän parhaan ehdotuksen finaaliin.
Tampere-talo täyttyy tiistaina 30.5. teollisuuden huippuvaikuttajista, jotka edustavat 27 eri kansallisuutta. Kuva: Henna Hopia

Lehdistötiedote: Julkaisuvapaa 30.5.2017 klo 00.01

Tampere-talo täyttyy tiistaina uudistuvan teollisuuden huippuvaikuttajista niin Suomesta, muualta Euroopasta kuin ympäri maailmaa.

”Meillä on ainutlaatuisen korkeatasoinen puhujakunta ja lähes kauttaaltaan johtajatasoinen osallistujajoukko. Tampere-taloon kokoontuu 800 teollisuuden huippuvaikuttajaa samalla asialla: Teollisuuden menestyksellinen uudistuminen digitaaliseen maailmaan edellyttää valtavia panostuksia innovointiin”, summaa MPD-tapahtuman pääjärjestäjän DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

MPIDEA-kilpailu huipentuu finaaliin

Teollisuuden suuri MPIDEA-kilpailu kohottaa jännityksen kattoon Tampere-talossa iltapäivällä. Kilpailun neljä finalistia edustavat innovatiivisuutta ja ennakkoluulotonta ajattelua, joilla Suomeen tavoitellaan 100 000 uutta työpaikkaa teollisuuden kunnianhimoisen työllistämistavoitteen mukaisesti.

”Vain innovointiin entistä enemmän panostamalla voimme luoda Suomen tulevalle hyvinvoinnille kantavan pohjan. MPIDEA:n finalistit ja koko kilpailu ovat osoitus siitä, että innovointi todella luo sillan ideoista kasvuun ja uusiin työpaikkoihin”, Kulmala toteaa.

MPIDEA-kilpailun päätösseremonia alkaa klo 14.30, kun neljä finalistia pitchaa ehdotuksensa. He ovat Joona Heikkinen (M-Files) Tampereelta, Kaarlo Paakinaho (Adaptos) Tampereelta, Minna Lappalainen (Fixteri Group Oy) Kannonkoskelta sekä Juha Roininen (SFTec Oy) Oulusta.

Työministeri Jari Lindström luovuttaa MPIDEA:n tuomariston puheenjohtajana pääpalkinnon kisan voittajalle. Pääpalkinto on puolen vuoden sparraus maailman arvostetuimman konsulttitalon McKinsey & Companyn ReNew Growth -kasvukiihdyttämössä.

DMECC Oy:n ja McKinseyn lisäksi ideakilpailun toteuttamisessa ovat olleet vahvasti mukana myös aloitteen tehnyt Siemens sekä Teknologiateollisuus ry, Tieto ja Fastems.

Tuomariston jäsenet ovat: Puheenjohtaja työministeri Jari Lindström, työ- ja elinkeinoministeriön innovaatiojohtaja Ilona Lundström; Aalto-yliopiston professori Yrjö Neuvo, ammattiliitto PRO:n puheenjohtaja Jorma Malinen, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha, ETLA:n tutkimusjohtaja Mika Maliranta sekä McKinseyn partneri Jussi Hiltunen.

MPIDEA:n finaaliehdotusten lyhyet esittelyt:

M-Files, tiedonhallinnan alusta - Joona Heikkinen, M-Files Corporation, Tampere

M-Files-alusta parantaa ja yksinkertaistaa liiketoiminnan tapaa hallita dokumentteja ja muuta tietoa tuottavasti ja tehokkaasti. M-Files poistaa tietosiilot ja tarjoaa nopean ja helpon pääsyn oikeaan sisältöön liiketoiminnan kaikista keskeisistä järjestelmistä ja laitteista. Alustan käyttöä edistää intuitiivinen tapa jäsentää tietoa sen sisällön eikä sijaintipaikan mukaan. M-Files vähentää IT:n tarvetta tarjoamalla käyttäjille pääsyn heidän tarpeidensa mukaiseen sisältöön ja sen hallintaan. Esimerkiksi M-Files-alustan käyttöönotolla yhdysvaltalainen sähköalan insinööriyhtiö Booth & Associates saavutti investoinnilleen liki 400 prosentin tuoton ja vain neljän kuukauden takaisinmaksuajan.

Adaptos, luunkorvike - Kaarlo Paakinaho, Tampereen teknillinen korkeakoulu, Tampere

Adaptos on kehittänyt innovatiivisia teknologioita vahvan ja yhteensopivan synteettisen luun valmistamiseksi. Aiempia materiaaleja ei voida käyttää samalla tapaa kuin ihmisen luukudosta. Adaptos on ratkaissut ongelman kehittämällä komposiittimateriaalin, jolla on samanlainen tai parempi aktiivisuus kuin olemassa olevilla synteettisillä luunkorvikemateriaaleilla, mutta jonka mukautuvuus ja muokattavuus vastaavat ihmisen luuta. Adaptos on maailman ainoa luukorvike, jota kirurgi voi leikata, muovata ja puristaa. Sitä voi käyttää yksin tai yhdessä potilaan oman luun tai solujen kanssa. Moninaisuus lisää kirurgin suorituskykyä ja säästää aikaa ja rahaa. Parhaillaan ollaan etenemässä kliinisiin potilaskokeisiin. Maailmassa on valtava tarve luunsiirroille; Adaptosta voidaan varastoida ja kuljettaa edullisesti mihin tahansa päin maailmaa.

Fixteri-puunkorjuuteknologia - Minna Lappalainen, Fixteri Group Oy, Kannonkoski

Suomessa on miljoona hehtaaria nuorta hoitamatonta metsää, jossa puut estävät toistensa kasvua ja ovat vaarassa jäädä hyödyntämättä, sillä pienikokoisina puut eivät myöskään kiinnosta selluteollisuutta raaka-aineen lähteenä. Fixteri-puunkorjuuteknologian avulla läpimitaltaan kapeiden puiden tarjontaketjun kustannuksia voidaan leikata jopa 30 prosenttia ja luoda miljoonan hehtaarin raaka-ainekanta uusille puuperäisille teollisuuden aloille. Harventaminen hyvin kasvaviksi metsiksi tukee perinteisen metsäteollisuuden pitkän ajan tavoitteita ja tarjoaa perustan aiempaa kannattavammalle metsänhoidolle, uusille puun käyttöön perustuville teollisuudenaloille ja hiilidioksidineutraalille yhteiskunnalle. Todellisen tuottavuusloikan tarjoavan Fixteri-teknologian ansiosta metsänomistajat voivatkin kääntää ensimmäistä kertaa tehtävän harvennuksen edellyttämät kustannukset voitoiksi.

ModHeat, teollinen kuivuri - Juha Roininen, SFTec Oy, Oulu

ModHeat (Modular Heating) on modulaarinen ja liikuteltava teollinen kuivuri, joka hyödyntää teollisen hukkalämmön kuivaamalla bioenergiamateriaaleja taloudellisesti ja tehokkaasti. Useat pilotit ovat osoittaneet, että kuivuri pystyy käsittelemään monenlaisia materiaaleja, joita on ollut vaikea kuivattaa perinteisillä menetelmillä. Innovaatio mahdollistaa uudenlaisia liiketoimintamalleja bioenergian alalla, sillä helposti käytettävän kuivausjärjestelmän avulla voidaan muuttaa tuotantoketjua. Innovaatio alentaa materiaalin käsittelyn ja kuljetuksen merkittäviä kustannuksia, samalla saavutetaan myös ympäristön kannalta myönteisiä vaikutuksia. Kuivaaminen parantaa bioenergian tehokkuutta. Säästynyttä energiaa ja lisääntynyttä kapasiteettia voidaan käyttää materiaalien kuivaamiseen kaikkialla Suomessa. Bioenergiaa voidaan hyödyntää paikallisesti vaihtamalla öljypolttimot käyttämään pellettejä.

Lisätietoa:

www.mpdays.com/mpidea #MPIDEA #MPDAYS

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, +358 40 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Kilpailijat:

Joona Heikkinen, M-Files Corporation, Tampere, 050 342 3691, joona.heikkinen@m-files.com

Kaarlo Paakinaho, Adaptos, Tampere, 040 849 0975, kaarlo.paakinaho@tut.fi

Minna Lappalainen, Fixteri Group Oy, Kannonkoski, 040 705 4395, minna.lappalainen@fixteri.fi

Juha Roininen, SFTec Oy, Oulu, 040 444 1539, juha.roininen@sftec.fi