Teollisuuden palkansaajat: Työllisyyden koheneminen edellyttää älyteollisuuden ohjelmaa

Teollisuuden palkansaajat TP ry vaatii maan hallitukselta kevään kehysriihessä päätöksiä teollisuusohjelmasta, jonka yksi sisältö on kansallinen älyteollisuuden strategia. TP:n mukaan Suomen on päästävä takaisin aallon harjalle teknologisessa kehityksessä.

– Pääministeri Sipilä ilmoitti tiistaina Säätytalolla, että työllisyysasteen nostaminen edellyttää keinojen etsimistä boksin ulkopuolelta. Pääministerin ja hallituksen keinot jäävät nähtäväksi, mutta tosiasia on, että Suomen työllisyys on isossa kuvassa kiinni viennin kehityksestä ja sen tuomasta hyvinvoinnista, TP toteaa.

Järjestön mukaan ilmassa on pieniä merkkejä paremmasta. Teollisuuden reaali-investoinnit ovat kääntyneet nousuun ja yritysten sekä kuluttajien luottamus on kohentunut. Huonoa on se, että panokset tuotekehitykseen supistuvat edelleen.

– Yksi viennin pullonkauloista on tuotekehityspanosten vähäisyys. Suomi ei tästä kestävällä tavalla nouse, jos emme saa suunnanmuutosta tuotekehityspanoksiin. Suomi oli vielä vuosikymmen sitten korkean teknologia huippumaa. Asemat on vallattava takaisin ja teollisuus saatava töihin, TP esittää.

TP:n mukaan maassa on edelleen runsaasti korkean tason osaamista ja osaajia, joiden panos pitää saada 100-prosenttisesti hyödynnettyä.

– Tämä on se boksi, josta ratkaisut kestävälle nousulle löytyvät. Se edellyttää, että hallitus tekee jo kehysriihessä päätöksiä kansallisesta teollisuusohjelmasta ja yllyttää yrityksiä t&k-panostuksiin, TP toteaa.

puheenjohtaja Samu Salo, p. 040 184 2290
pääsihteeri Ismo Kokko, p. 040 732 5375

Teollisuuden palkansaajat TP ry on jäsenliittojensa yhteistyö- ja vaikuttamisjärjestö. Perimmäisenä tehtävänä on edistää teollisuuden ja sen työntekijöiden hyvinvointia kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla. TP:ssä on 18 ammattiliittoa kaikista kolmesta palkansaajien keskusjärjestöstä. TP:n liittojen edustamilla aloilla työskentelee noin 750 000 palkansaajaa.