Teollisuusinvestoinnit vahvassa kasvussa tänä vuonna

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n tuoreen Investointitiedustelun mukaan teollisuusinvestointien odotetaan kasvavan kuluvana vuonna 24 prosenttia edellisvuoteen nähden. Teollisuuden investointien yhteenlaskettu arvo vuonna 2022 olisi noin 10,5 miljardia euroa.

”Epävarmuus Venäjän hyökättyä Ukrainaan ei onneksi näy yritysten investointiaikomuksissa. Tänä vuonna luvassa on reipasta kasvua, joka on positiivinen uutinen Suomen taloudelle. Kasvu painottuu vahvasti kiinteisiin investointeihin, joten luvitus on tärkeässä roolissa hankkeiden toteutumisen ja Suomen vihreän siirtymän kannalta”, toteaa EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Kyselyn perusteella kasvu keskittyy selvästi kiinteisiin investointeihin ja energiaan. Kiinteiden investointien arvoksi ennakoidaan tänä vuonna 7,4 miljardia euroa, joka on 34 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Tutkimus- ja tuotekehitysmenojen arvo olisi tiedustelun mukaan tänä vuonna 3,1 miljardia euroa ja kasvua viime vuoteen nähden olisi 5 prosenttia. Energiateollisuuden investoinnit kasvaisivat tänä vuonna 38 prosenttia ja niiden arvo olisi 3,8 miljardia euroa.

Teollisuuden investointiasteen ennakoidaan nousevan tänä vuonna yli 24 prosenttiin. Investointiaste on viimeksi ollut tätä korkeampi 2000-luvulla vain vuonna 2009.

Palveluinvestoinneissa varovaisuutta

Kuluvana vuonna palveluinvestoinnit supistuvat aavistuksen. Investoinnit vähenevät erityisesti liikenteessä ja matkailu- ja ravintola-alalla.

”Palveluinvestointien kannalta ongelma on erityisesti työperäisen maahanmuuton hitaat lupaprosessit. Osaajapula on suurin kasvun este palvelualojen yrityksille ja myös investoinneille. Jos haluamme Suomessa saada kaiken irti myös tutkimus- ja kehityspanostuksista, tulisi vahvistaa osaajien saatavuutta pitkällä aikavälillä”, Sami Pakarinen analysoi.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tekemä teollisuuden investointitiedustelu on osa Euroopan komission harmonisoitua suhdannetiedustelujärjestelmää. EU rahoittaa tiedustelua osittain. Kevään 2022 aikana tehtyyn tiedusteluun vastasi noin 650 yritystä, jotka työllistivät Suomessa noin 200 000 työntekijää. Tiedustelun luvut on korotettu vastaamaan kansantalouden tilinpidon mukaisia investointeja.

Investointitiedustelu, kesäkuu 2022

Lisätietoja:
Sami Pakarinen, johtaja, p. 050 343 4337

MEDIAKUTSU 21.6.: EU:n huippukokous  – agendalla Euroopan uusi suunta20.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Aika: ti 21.6. klo 9–10 (Suomen aikaa) Toteutus: Teams Hyvä toimitus / toimittaja Eurooppa hakee uutta asentoa muuttuneessa maailmantilanteessa. Venäjän sotaan liittyvän kriisireagoinnin rinnalla kasvavat paineet uudistaa pysyvämmin unionin päätöksentekoa ja toimivaltaa. EU:n toukokuussa päättynyt tulevaisuuskonferenssi on herättänyt keskustelun jopa EU:n perussopimuksen avaamisesta. Näistä lähtökohdista on kiinnostavaa seurata EU:n päämiesten huippukokousta Brysselissä 23. – 24.6., jossa agendalla on EU:n tulevaisuuden visiointi. Tervetuloa kuulemaan EK:n johtavan asiantuntijan Janica Ylikarjulan arvioita erityisesti Suomen elinkeinoelämän näkökulmasta: Mitkä ovat isoimmat haettavat reformit? Mistä syntyy eniten ristivetoa? Miten uudistusprosessi etenee? Onko perussopimuksen avaaminen realistista? Miten EU:n jäsenmaiden valtasuhteet ovat muuttuneet? Kuka johtaa EU:ta? Säilyykö Ranskan johtoasema, löytääkö Saksa roolinsa, mitä Italia hakee? Kuinka Suomi asemoituu uudessa tilanteessa? E

MEDIAKUTSU 21.6.: EU:n huippukokous  – agendalla Euroopan uusi suunta16.6.2022 08:10:00 EEST | Kutsu

Aika: ti 21.6. klo 9–10 (Suomen aikaa) Toteutus: Teams Hyvä toimitus / toimittaja Eurooppa hakee uutta asentoa muuttuneessa maailmantilanteessa. Venäjän sotaan liittyvän kriisireagoinnin rinnalla kasvavat paineet uudistaa pysyvämmin unionin päätöksentekoa ja toimivaltaa. EU:n toukokuussa päättynyt tulevaisuuskonferenssi on herättänyt keskustelun jopa EU:n perussopimuksen avaamisesta. Näistä lähtökohdista on kiinnostavaa seurata EU:n päämiesten huippukokousta Brysselissä 23. – 24.6., jossa agendalla on EU:n tulevaisuuden visiointi. Tervetuloa kuulemaan EK:n johtavan asiantuntija Janica Ylikarjulan arvioita erityisesti Suomen elinkeinoelämän näkökulmasta: Mitkä ovat isoimmat haettavat reformit? Mistä syntyy eniten ristivetoa? Miten uudistusprosessi etenee? Onko perussopimuksen avaaminen realistista? Miten EU:n jäsenmaiden valtasuhteet ovat muuttuneet? Kuka johtaa EU:ta? Säilyykö Ranskan johtoasema, löytääkö Saksa roolinsa, mitä Italia hakee? Kuinka Suomi asemoituu uudessa tilanteessa? Ai