Teollisuusliiton arvio tulotason alentamisesta vahvasti liioiteltu; Metsäteollisuus ry tavoittelee kilpailukyvyn parantamista vastuullisesti

Metsäteollisuus ry joutuu korjaamaan julkisuudessa olleita tietoja mekaanisen metsäteollisuuden työehtoja koskevista neuvotteluista. Teollisuusliitto on liioitellut arviota neuvotteluissa esillä olleiden muutosten vaikutuksesta sahoilla ja vaneritehtaissa työskentelevien tulotasoon.

– Teollisuusliiton arviossa pilkku on siirtynyt väärään paikkaan. Metsäteollisuus ry ei ole missään vaiheessa tavoitellut työntekijöiden tulotason alentamista 20 prosentilla. Vaikka kaikki Metsäteollisuus ry:n ehdotukset summattaisiin, niiden vaikutus työntekijälle olisi keskimäärin parin prosentin luokkaa ja jää huomattavasti alle sen, mikä työntekijäpuolen esitysten työvoimakustannuksia lisäävä vaikutus olisi, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

–Pitää lisäksi muistaa, että työehtosopimuksen kokonaisvaikutukseen vaikuttaa keskeisesti palkkaratkaisu. Se ei ole laskelmassa lainkaan mukana, sillä emme koskaan päässeet palkkaneuvotteluihin asti, Hollmén muistuttaa.

Muilta osin Metsäteollisuus ry ei tässä vaiheessa kommentoi neuvottelujen kohteena olevia kysymyksiä.

Työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

MEDIAKUTSU: Eurooppalaisen metsäteollisuuden tärkein tutkimus- ja innovaatiotapahtuma keskiviikkona Espoossa25.11.2019 15:57:02 EETKutsu

Euroopan metsäteollisuuden merkittävin tutkimus- ja innovaatiotapahtuma järjestetään keskiviikkona 27. marraskuuta Espoon Otaniemessä. Metsäteollisuuden eurooppalaisen teknologiayhteisön FTP:n (Forest-based Sector Technology Platform) vuotuisen innovaatiotapahtuman tuo Suomeen käynnissä oleva EU-puheenjohtajakausi. Tapahtumassa keskitytään lupaavimpiin metsäteollisuuden start up -yrityksiin, innovaatioihin ja tutkimussuuntauksiin. Metsäteollisuuden teknologiayhteisö FTP julkaisee vuoteen 2030 ulottuvan strategisen tutkimuspolun, joka parhaimmillaan ohjaa vaativimpia EU:n komission tutkimus- ja puiteohjelmia sekä muita yksityisen ja julkisen sektorin yhteishankkeita. Koko päivän kestävään tapahtumaan odotetaan lähes 200 metsäteollisuuden yritysten tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatio-osaajaa eri puolilta Eurooppaa. Mukana on myös Euroopan komission edustajia sekä tutkimuslaitosten asiantuntijoita. Pääpuhujien joukossa ovat ruotsalaisen metsäyhtiön Södran hallituksen puheenjohtaja Lena