Teollisuusliiton arvio tulotason alentamisesta vahvasti liioiteltu; Metsäteollisuus ry tavoittelee kilpailukyvyn parantamista vastuullisesti

Metsäteollisuus ry joutuu korjaamaan julkisuudessa olleita tietoja mekaanisen metsäteollisuuden työehtoja koskevista neuvotteluista. Teollisuusliitto on liioitellut arviota neuvotteluissa esillä olleiden muutosten vaikutuksesta sahoilla ja vaneritehtaissa työskentelevien tulotasoon.

– Teollisuusliiton arviossa pilkku on siirtynyt väärään paikkaan. Metsäteollisuus ry ei ole missään vaiheessa tavoitellut työntekijöiden tulotason alentamista 20 prosentilla. Vaikka kaikki Metsäteollisuus ry:n ehdotukset summattaisiin, niiden vaikutus työntekijälle olisi keskimäärin parin prosentin luokkaa ja jää huomattavasti alle sen, mikä työntekijäpuolen esitysten työvoimakustannuksia lisäävä vaikutus olisi, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

–Pitää lisäksi muistaa, että työehtosopimuksen kokonaisvaikutukseen vaikuttaa keskeisesti palkkaratkaisu. Se ei ole laskelmassa lainkaan mukana, sillä emme koskaan päässeet palkkaneuvotteluihin asti, Hollmén muistuttaa.

Muilta osin Metsäteollisuus ry ei tässä vaiheessa kommentoi neuvottelujen kohteena olevia kysymyksiä.

Työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

Metsäteollisuuden tehdaspäästöt voivat olla lähellä nollaa vuonna 203528.1.2020 11:34:38 EETTiedote

Suomessa toimiva metsäteollisuus voi olla lähellä nollapäästöjä vuonna 2035 ja siitä eteenpäin jopa hiilinegatiivinen. Siirtyminen lähes päästöttömiin tehtaisiin on mahdollista, mutta onnistuminen edellyttää investointeja tukevaa toimintaympäristöä. Metsäteollisuus ry esitteli tänään järjestetyssä TEM:in vaikuttajaseminaarissa alustavia skenaarioita ilmastotiekartastaan.

Teollisuusliitto viittaa kintaalla sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukyvylle26.1.2020 20:37:06 EETTiedote

Metsäteollisuus ry pitää Teollisuusliiton sunnuntaina antamaa ilmoitusta kaksiviikkoisen lakon pidentämisestä viikolla vastuuttomana. Teollisuusliitto on jo pitempään osoittanut toimillaan, että sitä ei kiinnosta sopiminen vaan pelkästään lakkoilu. – Metsäteollisuus ry on valmis hakemaan ratkaisua myös Teollisuusliiton kanssa mahdollisimman nopealla aikataululla. Neuvottelutulos syntyy vasta, kun saamme sovittua kustannuskilpailukykyä parantavista työehdoista, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen sanoo. Teollisuusliito ei ole ryhtynyt aitoihin neuvotteluihin ja yhdessä sopimiseen, vaan se alkujaankin katkaisi mekaanisen metsäteollisuuden neuvottelut kesken yhdessä sovittua neuvotteluprosessia. Teollisuusliitto on levittänyt virheellisiä tietoja työnantajien esityksistä, ja yrittänyt rajata tes-kierroksen koskemaan pelkästään kiky-tuntien kohtaloa. Sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukykyä pitää parantaa työajan lisäksi muita työehtoja kehittämällä. Suomalaiset sahat

Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistä26.1.2020 15:26:11 EETTiedote

Metsäteollisuus haluaa turvata suomalaisen kilpailukyvyn ja pitää työpaikat Suomessa. Neuvottelut ammattiliittojen kanssa polkevat kuitenkin paikoillaan ja lakot lamauttavat metsäteollisuuden tuotannon eri puolella Suomea. Tilanteen vakavuuden korostamiseksi Metsäteollisuus ry on päättänyt kolmen vuorokauden työsulusta paperi-, kartonki- ja selluteollisuudessa. Työsululla pyritään vauhdittamaan neuvotteluja kohti sopimusratkaisua, joka parantaa kustannuskilpailukykyä. Takamatkaa on vähintään 30%.