Teppo Säkkinen Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntijaksi

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntijaksi on nimitetty elinkeinoministerin erityisavustaja Teppo Säkkinen. Säkkinen aloittaa työt Keskuskauppakamarissa maaliskuussa.

Säkkinen on toiminut ministerien erityisavustajana eri hallituksissa vuosina 2018-2021. Elinkeinoministeri Mika Lintilän esikunnassa Säkkinen on vastannut energia- ja ilmastopolitiikasta. Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän erityisavustajana hän keskittyi luonnonvarapolitiikkaan.

Koulutukseltaan Säkkinen on yhteiskuntatieteiden maisteri. Hän on työskennellyt lisäksi eduskunta-avustajana, nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen johtotehtävissä ja kehitysyhteistyöjärjestöissä sekä toiminut useissa Suomen Keskustan luottamus- ja taustatehtävissä.

Säkkisen tuleviin tehtäviin Keskuskauppakamarissa kuuluu valmistelu ja vaikuttaminen muun muassa elinkeino-, ilmasto-, energia-, ympäristö- ja luonnonvara-asioissa.

”Ilmastopolitiikka on elinkeinopolitiikkaa. Vastuullisen liiketoiminnan kysymykset ovat vaikuttamisemme ja tarjoamiemme ratkaisujen keskiössä yhä enemmän. Olen iloinen siitä, että Teppo Säkkinen liittyy asiantuntevaan, osaavaan ja tuotteliaaseen vaikuttamisen ja kilpailukyvyn asiantuntijatiimiimme”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

”Vihreä siirtymä on kestävän kasvun ajuri. Uskon, että suuret ilmastoon ja kestävyyteen liittyvät haasteet voidaan ratkaista yrityksissä. Samalla ne on käännettävä investoinneiksi ja työksi Suomessa. On innostavaa päästä työskentelemään näiden teemojen parissa Keskuskauppakamarissa,” Säkkinen sanoo.

Säkkinen aloittaa tehtävässään karenssiajan päätyttyä 1.3.2022. Hän on jäänyt pois erityisavustajan tehtävistä 29.11. alkaen.

Lisätietoja:

Keskustakauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, 0400 505 269

Teppo Säkkinen, 050 516 2868

Kauppakamarikysely: 75 prosenttia yrityksistä kannattaa rokotepassin käyttöönottoa – yritysten näkymät huonontuneet hieman syksystä28.1.2022 00:01:00 EET | Tiedote

EMBARGO PE 28.1. KLO 00.01 Kauppakamarikyselyyn vastanneet yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa mahdollistamaan yhteiskunnan avaamisen. Yrityksistä 75 prosenttia oli sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi. Kymmenen prosenttia ei katsonut sitä tarpeelliseksi ja 14 prosentille asialla ei ole merkitystä.

Kauppakamarikysely: Yritykset eivät usko oleskelulupien käsittelyn nopeutumiseen – tarvitaan rohkea ulkomaalaislain uudistus26.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyyn vastanneet yritykset eivät usko, että hallituksen toimet oleskelulupaprosessin nopeuttamiseksi toetutuvat. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä epäilee tätä tavoitetta ja vain 12,5 prosenttia yrityksistä uskoo oleskelulupaprosessien nopeutuvan. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että työhön ja opiskeluun perustuvat oleskeluluvat saataisiin käsiteltyä yhden kuukauden määräajassa. Keskuskauppakamari vaatii, että juuri lausuntokierrokselle tullutta hallituksen esitystä ulkomaalaislain muuttamisesta korjataan lausuntokierroksen jälkeen vielä rohkeampaan suuntaan.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.