Teräksisen älykkäillä innovaatioilla Oulusta maailmaa valloittamaan – miljardiluokan kumppani vakuuttui läpimurroista, jotka Sapotech kehitti DIMECC-yhteistyössä

Tänään on saatu Oulusta mainioita uutisia: Metalliteollisuuden laadunvalvontaan läpimurtoteknologioita tuottava Sapotech on solminut kumppanuuden brittiläisen pörssiyrityksen Vesuvius PLC:n kanssa. ”Tämä antaa meille mahtavat eväät laajentua kansainvälisille markkinoille. Iso kiitos kuuluu DIMECCille, jonka ekosysteemissä olemme päässeet innovaatiomme luomaan ja testaamaan”, kiittää Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Sapotechin uraauurtava teknologia tehostaa radikaalisti metalliteollisuuden laadunvalvontaa ja kohentaa merkittävästi yritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä. Kuva: Sapotech

Lehdistötiedote 23.2.2018

Sapotech on onnistunut siinä, mistä moni suomalaisyritys vain haaveilee. Miljardiluokan liikevaihtoa tekevä Vesuvius PLC on globaali metallurgisen alan toimija ja kumppani, jonka kautta Sapotechin ratkaisut pääsevät maailmanmarkkinoille aivan uudella voluumilla. Sapotechille nyt näkyvissä oleva globaali kasvu on ansaittu palkinto uraauurtavasta työstä.

”Me olemme omalla sarallamme edelläkävijä, sillä teimme työtä teollisen internetin ja big datan kanssa jo silloin, kun niistä ei ollut juuri kukaan vielä kuullutkaan. DIMECCin innovaatioekosysteemi oli onneksi kuitenkin digitalisoitumisen eturintamassa ja pääsimme nousemaan kehityksen aallonharjalle”, summaa Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Vesuviukselle kumppanuus kannattaa yhtä lailla, sillä metallialan jättiläinen saa myydä yksinoikeudella Sapotechin tuotteita Keski-Euroopan, Aasian ja Amerikoiden markkinoilla.

Sapotech malliesimerkki älykkäästä menestyjästä

Sapotech on erikoistunut konenäköratkaisuihin, jotka muun muassa radikaalisti tehostavat teräs- ja metalliteollisuuden laadunvalvontaa. Oululaisyhtiön innovaatiot parantavat merkittävästi niitä hyödyntävien yhtiöiden kannattavuutta ja kilpailukykyä.

Sapotech näkee tulevaisuudessa huiman potentiaalin. DIMECCin ja suomalaisten metallurgia-alan suuryritysten kanssa tehty yhteistyö on ollut ja on jatkossakin avainasemassa Sapotechin kasvussa ja tuotteiden kehityksessä.

”Olemme DIMECCissä valtavan iloisia Sapotechin menestyksestä. Sapotech on malliesimerkki siitä, miten kehityksen eturintamassa innovoiminen kannattaa. Tähän tähtäämme DIMECCin ohjelmissa koko ajan. Juuri käynnistynyt Connected Industry -ekosysteemi pyrkii samalla tavalla tuottamaan uusia läpimurtotuotteita ja palveluita, datan älykkääseen keräämiseen ja käyttöön perustuen”, kertoo DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

”Meidän teknologiamme tulee yksinkertaisesti mullistamaan sen, miten terästeollisuudessa monitoroidaan tuotantoa ja samalla luodaan aivan uudet mahdollisuudet prosessin kehitykseen. Uskomme, että tulevaisuuden menestyjät metalliteollisuudessa käyttävät meidän ratkaisujamme – siksi mekin tulemme menestymään kiihtyvällä vauhdilla”, maalaa Sapotechin toimitusjohtaja Kaukonen.

Sapotech on kehittänyt Reveal Platform -teknologian, jonka päällä kaikki ratkaisut saumattomasti toimivat. Reveal teknologia-alusta on tuorein esimerkki suomalaisen alustatalouden tuomista mahdollisuuksista kansainvälisessä liiketoiminnassa. Jo nyt Reveal alustan on todettu avaavan uutta liiketoimintaa useille suomalaisille PK-yrityksille.

Vesuvius tulee sopimuksen myötä Sapotechin osakkaaksi ja alkaa osin hoitaa Reveal-tuotteiden globaalia myyntiä.

Toimitusjohtaja Saku Kaukonen, Sapotech Oy, puh. 044 5400475, saku.kaukonen@sapotech.fi

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen23.5.2018 15:01Tiedote

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.

Finnish Shipowners to reinforce One Sea: The high profile Ecosystem boosts its Position as the Spearhead of the Autonomous Future of the Maritime World24.4.2018 09:00Tiedote

The Finnish Shipowners’ Association (FSA) has started an intensive cooperation with the international One Sea Ecosystem, striving to enable commercial autonomous maritime traffic by 2025. The aim is to create better conditions for significantly more energy-efficient and safer shipping. ‘We want to be part of the leading edge of digitalizing shipping with One Sea’, states CEO Tiina Tuurnala of the FSA.

Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä: Suomi yhä tukevammin keihäänkärjeksi maailman merenkulun digitalisoituvalle tulevaisuudelle24.4.2018 09:00Tiedote

Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Tarkoitus on luoda hyvässä yhteistyössä yhä paremmat edellytykset merkittävästi entistä energiatehokkaammalle ja turvallisemmalle merenkululle. ”Haluamme olla One Sea -ekosysteemin mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, linjaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

”Kolmen miljardin dollarin mies” – Antti Karjaluoto luotsaamaan älykkään teollisuuden potentiaalia26.3.2018 10:30Tiedote

Digitaalisen murroksen edistäjä Antti Karjaluoto on aloittanut teollisuutemme visionäärisen Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjänä. Tehtävänimike Disruptive Renewal Officer kuvaa digitalisaation tarjoamia valtaisia mahdollisuuksia, kun kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon arvioidaan nousevan Suomessa kolmella miljardilla eurolla vuoteen 2025 mennessä.

Asiakas digitalisaation keskiöön – uusi ekosysteemi vauhdittaa teollisuutemme nousua19.12.2017 09:00Tiedote

Suomen teollisuuden innovaatioalusta DIMECC Oy käynnistää visionäärisen ekosysteemin, jossa kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Jo tähän mennessä yritykset ovat digitalisoineet toimitusketjuihinsa liittyvää tietoa. Connected Industry -ekosysteemin visiona on muuttaa kiihtyvällä tahdilla syntyvä digitaalinen data uutta luovaksi liiketoiminnaksi ja tuoda radikaalia lisäarvoa asiakkaille.