Teräksisen älykkäillä innovaatioilla Oulusta maailmaa valloittamaan – miljardiluokan kumppani vakuuttui läpimurroista, jotka Sapotech kehitti DIMECC-yhteistyössä

Tänään on saatu Oulusta mainioita uutisia: Metalliteollisuuden laadunvalvontaan läpimurtoteknologioita tuottava Sapotech on solminut kumppanuuden brittiläisen pörssiyrityksen Vesuvius PLC:n kanssa. ”Tämä antaa meille mahtavat eväät laajentua kansainvälisille markkinoille. Iso kiitos kuuluu DIMECCille, jonka ekosysteemissä olemme päässeet innovaatiomme luomaan ja testaamaan”, kiittää Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Sapotechin uraauurtava teknologia tehostaa radikaalisti metalliteollisuuden laadunvalvontaa ja kohentaa merkittävästi yritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä. Kuva: Sapotech

Lehdistötiedote 23.2.2018

Sapotech on onnistunut siinä, mistä moni suomalaisyritys vain haaveilee. Miljardiluokan liikevaihtoa tekevä Vesuvius PLC on globaali metallurgisen alan toimija ja kumppani, jonka kautta Sapotechin ratkaisut pääsevät maailmanmarkkinoille aivan uudella voluumilla. Sapotechille nyt näkyvissä oleva globaali kasvu on ansaittu palkinto uraauurtavasta työstä.

”Me olemme omalla sarallamme edelläkävijä, sillä teimme työtä teollisen internetin ja big datan kanssa jo silloin, kun niistä ei ollut juuri kukaan vielä kuullutkaan. DIMECCin innovaatioekosysteemi oli onneksi kuitenkin digitalisoitumisen eturintamassa ja pääsimme nousemaan kehityksen aallonharjalle”, summaa Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Vesuviukselle kumppanuus kannattaa yhtä lailla, sillä metallialan jättiläinen saa myydä yksinoikeudella Sapotechin tuotteita Keski-Euroopan, Aasian ja Amerikoiden markkinoilla.

Sapotech malliesimerkki älykkäästä menestyjästä

Sapotech on erikoistunut konenäköratkaisuihin, jotka muun muassa radikaalisti tehostavat teräs- ja metalliteollisuuden laadunvalvontaa. Oululaisyhtiön innovaatiot parantavat merkittävästi niitä hyödyntävien yhtiöiden kannattavuutta ja kilpailukykyä.

Sapotech näkee tulevaisuudessa huiman potentiaalin. DIMECCin ja suomalaisten metallurgia-alan suuryritysten kanssa tehty yhteistyö on ollut ja on jatkossakin avainasemassa Sapotechin kasvussa ja tuotteiden kehityksessä.

”Olemme DIMECCissä valtavan iloisia Sapotechin menestyksestä. Sapotech on malliesimerkki siitä, miten kehityksen eturintamassa innovoiminen kannattaa. Tähän tähtäämme DIMECCin ohjelmissa koko ajan. Juuri käynnistynyt Connected Industry -ekosysteemi pyrkii samalla tavalla tuottamaan uusia läpimurtotuotteita ja palveluita, datan älykkääseen keräämiseen ja käyttöön perustuen”, kertoo DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

”Meidän teknologiamme tulee yksinkertaisesti mullistamaan sen, miten terästeollisuudessa monitoroidaan tuotantoa ja samalla luodaan aivan uudet mahdollisuudet prosessin kehitykseen. Uskomme, että tulevaisuuden menestyjät metalliteollisuudessa käyttävät meidän ratkaisujamme – siksi mekin tulemme menestymään kiihtyvällä vauhdilla”, maalaa Sapotechin toimitusjohtaja Kaukonen.

Sapotech on kehittänyt Reveal Platform -teknologian, jonka päällä kaikki ratkaisut saumattomasti toimivat. Reveal teknologia-alusta on tuorein esimerkki suomalaisen alustatalouden tuomista mahdollisuuksista kansainvälisessä liiketoiminnassa. Jo nyt Reveal alustan on todettu avaavan uutta liiketoimintaa useille suomalaisille PK-yrityksille.

Vesuvius tulee sopimuksen myötä Sapotechin osakkaaksi ja alkaa osin hoitaa Reveal-tuotteiden globaalia myyntiä.

Toimitusjohtaja Saku Kaukonen, Sapotech Oy, puh. 044 5400475, saku.kaukonen@sapotech.fi

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23Tiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote