Teräksisen älykkäillä innovaatioilla Oulusta maailmaa valloittamaan – miljardiluokan kumppani vakuuttui läpimurroista, jotka Sapotech kehitti DIMECC-yhteistyössä

Tänään on saatu Oulusta mainioita uutisia: Metalliteollisuuden laadunvalvontaan läpimurtoteknologioita tuottava Sapotech on solminut kumppanuuden brittiläisen pörssiyrityksen Vesuvius PLC:n kanssa. ”Tämä antaa meille mahtavat eväät laajentua kansainvälisille markkinoille. Iso kiitos kuuluu DIMECCille, jonka ekosysteemissä olemme päässeet innovaatiomme luomaan ja testaamaan”, kiittää Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Sapotechin uraauurtava teknologia tehostaa radikaalisti metalliteollisuuden laadunvalvontaa ja kohentaa merkittävästi yritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä. Kuva: Sapotech

Lehdistötiedote 23.2.2018

Sapotech on onnistunut siinä, mistä moni suomalaisyritys vain haaveilee. Miljardiluokan liikevaihtoa tekevä Vesuvius PLC on globaali metallurgisen alan toimija ja kumppani, jonka kautta Sapotechin ratkaisut pääsevät maailmanmarkkinoille aivan uudella voluumilla. Sapotechille nyt näkyvissä oleva globaali kasvu on ansaittu palkinto uraauurtavasta työstä.

”Me olemme omalla sarallamme edelläkävijä, sillä teimme työtä teollisen internetin ja big datan kanssa jo silloin, kun niistä ei ollut juuri kukaan vielä kuullutkaan. DIMECCin innovaatioekosysteemi oli onneksi kuitenkin digitalisoitumisen eturintamassa ja pääsimme nousemaan kehityksen aallonharjalle”, summaa Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Vesuviukselle kumppanuus kannattaa yhtä lailla, sillä metallialan jättiläinen saa myydä yksinoikeudella Sapotechin tuotteita Keski-Euroopan, Aasian ja Amerikoiden markkinoilla.

Sapotech malliesimerkki älykkäästä menestyjästä

Sapotech on erikoistunut konenäköratkaisuihin, jotka muun muassa radikaalisti tehostavat teräs- ja metalliteollisuuden laadunvalvontaa. Oululaisyhtiön innovaatiot parantavat merkittävästi niitä hyödyntävien yhtiöiden kannattavuutta ja kilpailukykyä.

Sapotech näkee tulevaisuudessa huiman potentiaalin. DIMECCin ja suomalaisten metallurgia-alan suuryritysten kanssa tehty yhteistyö on ollut ja on jatkossakin avainasemassa Sapotechin kasvussa ja tuotteiden kehityksessä.

”Olemme DIMECCissä valtavan iloisia Sapotechin menestyksestä. Sapotech on malliesimerkki siitä, miten kehityksen eturintamassa innovoiminen kannattaa. Tähän tähtäämme DIMECCin ohjelmissa koko ajan. Juuri käynnistynyt Connected Industry -ekosysteemi pyrkii samalla tavalla tuottamaan uusia läpimurtotuotteita ja palveluita, datan älykkääseen keräämiseen ja käyttöön perustuen”, kertoo DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

”Meidän teknologiamme tulee yksinkertaisesti mullistamaan sen, miten terästeollisuudessa monitoroidaan tuotantoa ja samalla luodaan aivan uudet mahdollisuudet prosessin kehitykseen. Uskomme, että tulevaisuuden menestyjät metalliteollisuudessa käyttävät meidän ratkaisujamme – siksi mekin tulemme menestymään kiihtyvällä vauhdilla”, maalaa Sapotechin toimitusjohtaja Kaukonen.

Sapotech on kehittänyt Reveal Platform -teknologian, jonka päällä kaikki ratkaisut saumattomasti toimivat. Reveal teknologia-alusta on tuorein esimerkki suomalaisen alustatalouden tuomista mahdollisuuksista kansainvälisessä liiketoiminnassa. Jo nyt Reveal alustan on todettu avaavan uutta liiketoimintaa useille suomalaisille PK-yrityksille.

Vesuvius tulee sopimuksen myötä Sapotechin osakkaaksi ja alkaa osin hoitaa Reveal-tuotteiden globaalia myyntiä.

Toimitusjohtaja Saku Kaukonen, Sapotech Oy, puh. 044 5400475, saku.kaukonen@sapotech.fi

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.