Teräksisen älykkäillä innovaatioilla Oulusta maailmaa valloittamaan – miljardiluokan kumppani vakuuttui läpimurroista, jotka Sapotech kehitti DIMECC-yhteistyössä

Tänään on saatu Oulusta mainioita uutisia: Metalliteollisuuden laadunvalvontaan läpimurtoteknologioita tuottava Sapotech on solminut kumppanuuden brittiläisen pörssiyrityksen Vesuvius PLC:n kanssa. ”Tämä antaa meille mahtavat eväät laajentua kansainvälisille markkinoille. Iso kiitos kuuluu DIMECCille, jonka ekosysteemissä olemme päässeet innovaatiomme luomaan ja testaamaan”, kiittää Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Sapotechin uraauurtava teknologia tehostaa radikaalisti metalliteollisuuden laadunvalvontaa ja kohentaa merkittävästi yritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä. Kuva: Sapotech

Lehdistötiedote 23.2.2018

Sapotech on onnistunut siinä, mistä moni suomalaisyritys vain haaveilee. Miljardiluokan liikevaihtoa tekevä Vesuvius PLC on globaali metallurgisen alan toimija ja kumppani, jonka kautta Sapotechin ratkaisut pääsevät maailmanmarkkinoille aivan uudella voluumilla. Sapotechille nyt näkyvissä oleva globaali kasvu on ansaittu palkinto uraauurtavasta työstä.

”Me olemme omalla sarallamme edelläkävijä, sillä teimme työtä teollisen internetin ja big datan kanssa jo silloin, kun niistä ei ollut juuri kukaan vielä kuullutkaan. DIMECCin innovaatioekosysteemi oli onneksi kuitenkin digitalisoitumisen eturintamassa ja pääsimme nousemaan kehityksen aallonharjalle”, summaa Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Vesuviukselle kumppanuus kannattaa yhtä lailla, sillä metallialan jättiläinen saa myydä yksinoikeudella Sapotechin tuotteita Keski-Euroopan, Aasian ja Amerikoiden markkinoilla.

Sapotech malliesimerkki älykkäästä menestyjästä

Sapotech on erikoistunut konenäköratkaisuihin, jotka muun muassa radikaalisti tehostavat teräs- ja metalliteollisuuden laadunvalvontaa. Oululaisyhtiön innovaatiot parantavat merkittävästi niitä hyödyntävien yhtiöiden kannattavuutta ja kilpailukykyä.

Sapotech näkee tulevaisuudessa huiman potentiaalin. DIMECCin ja suomalaisten metallurgia-alan suuryritysten kanssa tehty yhteistyö on ollut ja on jatkossakin avainasemassa Sapotechin kasvussa ja tuotteiden kehityksessä.

”Olemme DIMECCissä valtavan iloisia Sapotechin menestyksestä. Sapotech on malliesimerkki siitä, miten kehityksen eturintamassa innovoiminen kannattaa. Tähän tähtäämme DIMECCin ohjelmissa koko ajan. Juuri käynnistynyt Connected Industry -ekosysteemi pyrkii samalla tavalla tuottamaan uusia läpimurtotuotteita ja palveluita, datan älykkääseen keräämiseen ja käyttöön perustuen”, kertoo DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

”Meidän teknologiamme tulee yksinkertaisesti mullistamaan sen, miten terästeollisuudessa monitoroidaan tuotantoa ja samalla luodaan aivan uudet mahdollisuudet prosessin kehitykseen. Uskomme, että tulevaisuuden menestyjät metalliteollisuudessa käyttävät meidän ratkaisujamme – siksi mekin tulemme menestymään kiihtyvällä vauhdilla”, maalaa Sapotechin toimitusjohtaja Kaukonen.

Sapotech on kehittänyt Reveal Platform -teknologian, jonka päällä kaikki ratkaisut saumattomasti toimivat. Reveal teknologia-alusta on tuorein esimerkki suomalaisen alustatalouden tuomista mahdollisuuksista kansainvälisessä liiketoiminnassa. Jo nyt Reveal alustan on todettu avaavan uutta liiketoimintaa useille suomalaisille PK-yrityksille.

Vesuvius tulee sopimuksen myötä Sapotechin osakkaaksi ja alkaa osin hoitaa Reveal-tuotteiden globaalia myyntiä.

Toimitusjohtaja Saku Kaukonen, Sapotech Oy, puh. 044 5400475, saku.kaukonen@sapotech.fi

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Syöpätutkimuskin vahvistuu, kun Orion löysi tohtorit PoDoCo-ohjelman kautta: Rintasyövän hoitoon haussa tehokkaita yksilöllisiä lääkehoitoja15.10.2018 12:00Tiedote

Suomalainen lääkeyhtiö Orion on löytänyt uuden tavan edistää korkealaatuista syöpätutkimustaan. Julia Lindqvist tuli mukaan tutkimaan ja kehittämään uutta lääkemolekyyliä ja sen käyttöä etenkin rintasyövän yksilöllisissä hoidoissa. Orion ja Lindqvist löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta. Syksyn PoDoCo-hakuun ehtii vielä mukaan – hakuaikaa on jäljellä lokakuun loppuun asti!

Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.12.10.2018 12:00Kutsu

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.