Terassilta töihin -kampanja tarjoaa apua, jos lomajuominen uhkaa jäädä päälle

Moni juo kesällä ja loma-aikana enemmän alkoholia kuin muulloin. Kun arki alkaa, voi vähentäminen olla vaikeaa. Tämä näkyy myös Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n ylläpitämän Päihdeneuvontapuhelimen yhteydenotoissa. EHYTin Terassilta töihin -kampanja havahduttaa tarkkailemaan omaa juomista ja tarjoaa tukea arkeen palaamiseen.

Loppukesästä EHYTin ylläpitämään Päihdeneuvonnan auttavaan puhelimeen ottavat yhteyttä ihmiset, jotka ovat huomanneet lomajuomisen jääneen päälle.

”Monen kostean viikon jälkeen arkeen palaaminen ei onnistukaan, vaan soittaja kertoo juovansa edelleen useana päivänä viikossa ja vaikka seuraavana päivänä olisi töitä”, Päihdeneuvonnan päällikkö Kaisa Åberg sanoo.

”On tosi hienoa, että ihmiset ottavat yhteyttä tällaisessa tilanteessa, sillä monet vakavammat ongelmat ovat ehkäistävissä, jos omaan riskijuomiseen havahtuu riittävän aikaisin. Siksi jokaisen alkoholia käyttävän on hyvä silloin tällöin pysähtyä pohtimaan omaa juomistaan.”

OttoMitta auttaa hahmottamaan oman alkoholinkäytön määrää

Terassilta töihin -kampanja kannustaa tarkkailemaan omaa alkoholinkäyttöä ja antaa vinkkejä vähentämiseen. Kampanjan materiaaleihin kuuluu EHYTin julkaisema OttoMitta-sovellus alkoholinkäytön seurantaan ja alkoholinkäytön riskien tunnistamiseen. Sovellukseen syötetyn tiedon perusteella OttoMitta arvioi pidempiaikaisen alkoholinkäytön riskiprofiilia, ja antaa tarvittaessa palautetta.

”Oman tilanteen arvioimiseksi on tärkeää selvittää kuinka paljon, usein ja millaisissa tilanteissa alkoholia juo. OttoMitta on hyvä väline oman juomisen tarkkailuun. On tavallista aliarvioida alkoholinkulustaan, sillä oman alkoholinkäytön määrää on vaikea hahmottaa, jos siitä ei pidä kirjaa”, kertoo Åberg.

Käypä hoito -suositusten mukaan korkean riskin taso on terveillä työikäisillä miehillä 23–24 annosta ja naisilla 12–16 annosta viikossa. Tämä katsotaan hälytysrajaksi, jolloin viimeistään alkoholinkäyttöä tulisi vähentää. Juomisen lisääntyessä haitat alkavat näkyä terveyden lisäksi myös monilla muilla elämänalueilla.

“Työpaikoilla alkoholihaitat näkyvät myöhästelynä ja heikentyneenä työn laatuna”, kertoo EHYTin työelämäasiantuntija Timo Nerkko.

“Kun työyhteisössä huomataan, että kyse ei ole lomaväsymyksestä vaan ongelmasta, voi käydä niin, että työpaikalla ei hoideta päihdeongelmaa, vaan annetaan varoituksia ja sanktioita. Pahimmillaan lopputuloksena voi olla irtisanominen. OttoMitta on hyvä väline havahtumiseen, ennen kuin tilanne menee pahaksi.”

Apua ja tukea on tarjolla

Aina alkoholinkäytön vähentäminen ei onnistu omin voimin, sillä alkoholi voi aiheuttaa vahvan riippuvuuden. Ammattiapua voi hakea esimerkiksi terveyskeskuksesta tai työterveydestä, josta ohjataan tarvittaessa eteenpäin päihdepalveluihin.

”Kun haluaa arvioida omaa tilannettaan ja pohtia vaihtoehtojaan, Päihdeneuvonnan ammattilaiset vastaavat numerossa 0800 900 45 ympäri vuorokauden. Soittaminen on maksutonta eikä soittajan tarvitse kertoa nimeään”, Åberg vinkkaa.

”Joskus ulkopuolinen tuki ja apu ovat tarpeen, mutta vähentäminen tai lopettaminen on mahdollista ihan jokaiselle.”

Elimäenkatu 17-19

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Kysely: Alkoholinkäyttöä ei aina oteta puheeksi terveydenhuollossa, vaikka se olisi hoitoon hakeutumisen syynä6.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Terveydenhuollon työntekijöistä kaksi kolmesta ottaa aina tai lähes aina alkoholinkäytön puheeksi vastaanottokäynnillä, jos potilaalla on viitteitä päihteiden käytöstä. Kolmannes ottaa alkoholinkäytön puheeksi korkeintaan toisinaan. Tiedot käyvät ilmi Innolinkin kyselytutkimuksesta, johon vastasi 490 ensihoidossa, päivystyksessä ja perusterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhuollon ammattilaista eri puolilla Suomea. Kyselyn teetti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.