Wienerberger Oy

Terca-tiilitalolla lähelle nollaenergiaratkaisua

Vantaalla, 4.11.2014. Vantaan asuntomessuille nousee perhe Ruohosen rakennuttamana omaleimainen, tarkasti nelihenkisen perheen tarpeisiin suunniteltu Terca-täystiilitalo.

Wienerbergerin Terca-tiiliratkaisulla energiataloudellinen ja terveellinen lapsiperheen koti

Ruohosen perheen lähtökohtana oli suunnitella ja rakentaa talo eliniäksi, joten materiaalivalinnoissa painottui kestävyys ja terveellisyys.

- Tutustuttuamme Wienerbergerin Terca-tuotteisiin, vakuutuimme, että tiili on paras vaihtoehto tulevan kotimme runko- ja julkisivumateriaaliksi. Asumisviihtyvyyden ja kestävyyden lisäksi myös taloudelliset seikat vaikuttivat päätökseen. Terca-tiilitalon massiivisella rakenteella ja SPU-eristeellä päästään ulkoseinissä 0,11 W/m2K U-arvoon. Tiilirakenne varaa lämpöä ja tasaa lämmönvaihtelua alentaen siten energiakustannuksia, Katja Ruohonen perustelee valintaa.

Energiataloudellisuutta parantavat lisäksi lämmitysmuodoksi valittu maalämpö sekä lämpökatto, jossa aurinkolämpökeräimet on integroitu teräskatteeseen. Tavoitteena onkin lähes nollaenergiatalo.

Terca-runkotiili antaa suunnittelijalle mahdollisuuden luoda uniikkeja muoto- ja tilaratkaisuja

Rakennuttajat Janne ja Katja Ruohonen ovat suunnitelleet tulevaa kotiaan yhteistyössä arkkitehdin kanssa ihan alkumetreiltä asti. Ratkaisussa keskeistä on ollut harrastavan lapsiperheen tarpeet. Myös tulevaisuus ja muuttuvat elämäntilanteet on otettu suunnittelussa huomioon.

- Olohuoneemme nousee seitsemän metrin korkeuteen, kaikkiaan asuinneliöitä talossa tulee olemaan 180 kahdessa kerroksessa, Ruohonen kuvailee.

Taloprojektin arkkitehtina ja pääsuunnittelijana toimii Jorma Öhman. Tiili oli valintana myös hänelle mieluinen, sillä rakennuskappaleena Terca-tiili on pienikokoinen ja antaa siten vapauksia uniikkien muotojen ja tilaratkaisujen toteutukselle.

Uusi Terca-julkisivutiili Ruskonkirjava Makasiini on pinnaltaan rouhea ja väriltään maanläheinen tummanpunertava

Messutalon julkisivu sekä yksi sisäseinäpinnoista muurataan Wienerbergerin Ruskonkirjavasta Makasiini-uutuustiilestä. Tiilen pinta on rouhean karhea ja värisävy tummahko punaruskeankirjava. Se istuu hienosti suomalaiseen maisemaan ja herää erityisen kauniisti eloon auringonvalossa.

Julkisivumateriaalina tiili on investointina kannattava ja asukkaalle vaivaton. Tiilen elinkaari on pitkä, yli sata vuotta ja huoltotarve hyvin vähäinen.

- Tiiliverhous tarjoaa valtavan määrän vaihtoehtoja omakotirakentajalle. Tiilen väri, pinta, koko ja muoto kuten myös sauman väri, saumaustapa ja limitys ovat kaikki yksilöllisesti valittavissa. Viime vuosina tummat sävyt ja antiikkisen rouheat pinnat ovat nostaneet suosiotaan, Wienerbergerin rakennustekninen johtaja Juha Karilainen kertoo.

Eye of the Tiger Terca-tiilitalon muuraus- ja rakennustyöt alkoivat toukokuussa ja etenevät aikataulussa

Terca-tiilitalo Eye of the Tigerin rakennustyöt ovat jo hyvässä vauhdissa. Runko ja väliseinät on muurattu kuten myös julkisivu. Myös vesikatto on valmis ja ikkunoiden asennustyöt loppusuoralla. Talvikuukausina päästään aloittamaan sisätyöt.

- Yhteistyö Wienerbergerin kanssa on sujunut hyvin. Tarjouksen ja määrälaskennat saimme parissa päivässä kuten myös suosituksia rakentajakumppaneista. Aikataulujen pitävyys onkin messurakentamisen kireähkössä tahdissa oleellinen tekijä, Katja Ruohonen painottaa.

Näytteilleasettaja:

Wienerberger Oy Ab, Juha Karilainen p. 0400-425232, juha.karilainen@wienerberger.com
Rakennuttaja: Katja Ruohonen p. 040 568 8420, ruohonen.katja@gmail.com

www.wienerberger.fi
www.asuntomessut.fi/blog/eye-tiger

Wienerberger Oy
Kumpulantie 15

0207 489 200http://www.wienerberger.fi

Wienerberger on maailman johtava tiilituotteiden valmistaja ja markkinoija. Kaikkiaan konsernilla on toimintaa yli 30 maassa. Suomessa yrityksellä on toimipiste Helsingissä, Korialla ja Lappilassa. Suomessa myytävät tiilituotteet ovat pääosin valmistettu kotimaassa paikallisista raaka-aineista. Suurin tuoteryhmä on Terca-julkisivutiilet. Lisäksi Wienerbergerin valikoimaan kuuluvat käsinlyödyt sisustustiilet ja -laatat, keraamiset Koramic-kattotiilet, sekä Penter-maankatetiilet. Valikoimaa täydentävät lisäksi Terca-tiilitalon rakennusjärjestelmä, Porotherm-kennoharkot, tulisijojen lämpösydämet sekä keraamisiin tiililaattoihin perustuva Argeton-julkisivuverhousjärjestelmä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Wienerberger Oy

K2S-arkkitehtien suunnittelema Hotelli Paasitorni palkittiin erikoispalkinnolla kansainvälisessä tiiliarkkitehtuurikilpailussa13.5.2014 13:02:00 EEST | Tiedote

- Kansainvälisen Wienerberger Brick Award 2014 tiiliarkkitehtuurikilpailun palkinnot jaettiin 8. toukokuuta Wienin Arkkitehtuurikeskuksessa järjestetyssä tilaisuudessa Itävallassa. - Kilpailussa jaettiin pääpalkinto sekä palkinnot viidessä eri kategoriassa. Lisäksi jaettiin kaksi Wienerberger -erikoispalkintoa. - Pääpalkinnon vei Thaimaan Film Instituutti ja suomalainen Hotelli ja Kokouskeskus Paasitorni palkittiin erikoispalkinnolla hienosta ja luovasta tiiliarkkitehtuuristaan.