Terhi Asumaniemen valokuvanäyttely ”On the Edge of Another World” avaa Kangasala-talon gallerian syksyn

Valokuvataiteilija Terhi Asumaniemi kuvaa teoksissaan suoluonnossa tapahtunutta ympäristön muutosta. Taiteilija kertoo näyttelystään taiteilijatapaamisessa la 15.9. klo 13. Näyttely on esillä Kangasala-talon galleriassa 12.9.–7.10.2018.

Terhi Asumaniemen näyttely avautuu keskiviikkona 12.9.
Kuva: Terhi Asumaniemi: Sarastus, 2016.
Terhi Asumaniemen näyttely avautuu keskiviikkona 12.9. Kuva: Terhi Asumaniemi: Sarastus, 2016.

Tamperelaisen valokuvataiteilija Terhi Asumaniemi kuvaa näyttelynsä teoksissa suoluontoa. Suomen luonnossa avoin suomaisema on aikoinaan ollut yhtä merkittävä maisemaelementti kuin järvetkin.

– Suomalaisten vahva metsäsuhde rakentuu useista eri näkökulmista. Varhaisista ajoista lähtien metsät ja suot ovat tarjonneet toimeentulon, piilopaikan ja erämaan vapauden. Erilaisista tarpeista riippuen metsään ja suomaisemiin on menty hakemaan ja kokemaan niin aineellisia kuin henkisiäkin arvoja. Se miten katsomme metsämaisemaa on kulttuurisidonnaista ja riippuu katsojan omista elämänkokemuksista ja arvoista, taiteilija kertoo.

Teosten erilaiset maisemat haastavat katsojan pohtimaan maisemakäsityksiä ja -arvoja. Ympäristön muutoksesta tulee omakohtaisempi ja teokset muuntuvat erilaisiksi mielentiloiksi ja tajunnan maisemiksi.

Näyttelyn teoksissa maisemaa katsotaan luonnon läpi: valokuvat ovat uniikkeja vedoksia pohjustettuna puulle ja pinnan syyt kuultavat kaiken sen alta, mitä kamera on valottanut ja rajannut.

Asumaniemi on työstänyt On the Edge of Another World -sarjaa vuodesta 2010 alkaen. Hänen valokuvasarjojensa kantavana teemana on ympäristön muutosten kuvaaminen.

Terhi Asumaniemi (s. 1972) asuu ja työskentelee Tampereella. Hän opiskeli Hollannissa, jossa sijaitsevasta Willem de Kooning Academysta (BA) hän valmistui vuonna 1998. Vuonna 2012 hän valmistui taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

Asumaniemen valokuvia on viime vuosina ollut esillä yhteisnäyttelyissä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Asumanieni on Tampereen Taiteilijaseuran ja Valokuvataiteilijoiden liiton jäsen. Parhaillaan hän työskentelee myös Valokuvakeskus Nykyaika ry:n toiminnanjohtajana.

Terhi Asumaniemi: On the Edge of Another World Kangasala-talon galleriassa 12.9.–7.10.2018. Taiteilijatapaaminen la 15.9. klo 13. Vapaa pääsy.

Näyttelyn mediakuva ja CV

Teostiedot tiedostojen nimissä mainittava julkaistaessa.

Terhi Asumaniemi
asumaniemi@kolumbus.fi

Tiedottaja, Kangasala-talon galleria
laura.pekkala@kangasala-talo.fi

kangasala-talo.fi/galleria

Terhi Asumaniemen näyttely avautuu keskiviikkona 12.9.
Kuva: Terhi Asumaniemi: Sarastus, 2016.

Kuvan syntymisen ihme musiikin tahdittamana Kangasala-talon lavalla 6.3.19.2.2019 08:51:00Tiedote

Keskiviikkona 6.3. klo 19 Kangasala-talon lavalla kohtaavat kuvataiteilija Samuli Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen yhtyeineen. Yleisöllä on mahdollisuus nähdä, miten Samuli Heimosen teokset syntyvät ja kokea musiikin siivittämä maalaustapahtuma, jota harvoin pääsee seuraamaan ”livenä”. Tapahtumalipun hinnalla sisäänpääsyn myös Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyyn Kimmo Pyykkö -taidemuseossa.

Senioripäivänä 13.2. opastus susiaiheisten muotokuvien maailmaan ja huumoripitoinen lyhytelokuva 87-vuotiaan Hilkan hiusongelmista6.2.2019 12:36:52Tiedote

Senioripäivänä 13.2. Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa monipuolista ohjelmaa senioreille. Iltapäivä alkaa kuvataiteilija Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyn opastuksella, jota seuraa lyhytelokuvanäytös ja keskustelutilaisuus Kangasala-talon salissa. Anne Välinoron ohjaama ja käsikirjoittama Karvan verran -lyhytelokuva kertoo ohjaajan 87-vuotiaasta äidistä Hilkasta ja hänen hiusongelmistaan.

Kutsu medialle: Tapaa Samuli Heimonen Monesta yksi -näyttelyn ripustusviikolla10.1.2019 09:13:00Kutsu

Kuvataiteilija Samuli Heimosen laaja yksityisnäyttely nähdään Kimmo Pyykkö -taidemuseossa Kangasalla 26.1.–19.5.2019. Heimonen ripustaa näyttelyään viikoilla 3 ja 4, jolloin medialla on mahdollisuus tutustua ripustusprosessiin ja haastatella Heimosta henkilökohtaisesti. Haastattelupäivät ovat ti 15.1. tai ti 22.1. Kutsuvierasavajaiset pidetään la 26.1. klo 13 ja yleisölle avoimet ovet samana päivänä klo 15-17. Media on tervetullut näyttelyn avajaisiin.