Terhi Asumaniemen valokuvanäyttely ”On the Edge of Another World” avaa Kangasala-talon gallerian syksyn

Valokuvataiteilija Terhi Asumaniemi kuvaa teoksissaan suoluonnossa tapahtunutta ympäristön muutosta. Taiteilija kertoo näyttelystään taiteilijatapaamisessa la 15.9. klo 13. Näyttely on esillä Kangasala-talon galleriassa 12.9.–7.10.2018.

Terhi Asumaniemen näyttely avautuu keskiviikkona 12.9.
Kuva: Terhi Asumaniemi: Sarastus, 2016.
Terhi Asumaniemen näyttely avautuu keskiviikkona 12.9. Kuva: Terhi Asumaniemi: Sarastus, 2016.

Tamperelaisen valokuvataiteilija Terhi Asumaniemi kuvaa näyttelynsä teoksissa suoluontoa. Suomen luonnossa avoin suomaisema on aikoinaan ollut yhtä merkittävä maisemaelementti kuin järvetkin.

– Suomalaisten vahva metsäsuhde rakentuu useista eri näkökulmista. Varhaisista ajoista lähtien metsät ja suot ovat tarjonneet toimeentulon, piilopaikan ja erämaan vapauden. Erilaisista tarpeista riippuen metsään ja suomaisemiin on menty hakemaan ja kokemaan niin aineellisia kuin henkisiäkin arvoja. Se miten katsomme metsämaisemaa on kulttuurisidonnaista ja riippuu katsojan omista elämänkokemuksista ja arvoista, taiteilija kertoo.

Teosten erilaiset maisemat haastavat katsojan pohtimaan maisemakäsityksiä ja -arvoja. Ympäristön muutoksesta tulee omakohtaisempi ja teokset muuntuvat erilaisiksi mielentiloiksi ja tajunnan maisemiksi.

Näyttelyn teoksissa maisemaa katsotaan luonnon läpi: valokuvat ovat uniikkeja vedoksia pohjustettuna puulle ja pinnan syyt kuultavat kaiken sen alta, mitä kamera on valottanut ja rajannut.

Asumaniemi on työstänyt On the Edge of Another World -sarjaa vuodesta 2010 alkaen. Hänen valokuvasarjojensa kantavana teemana on ympäristön muutosten kuvaaminen.

Terhi Asumaniemi (s. 1972) asuu ja työskentelee Tampereella. Hän opiskeli Hollannissa, jossa sijaitsevasta Willem de Kooning Academysta (BA) hän valmistui vuonna 1998. Vuonna 2012 hän valmistui taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

Asumaniemen valokuvia on viime vuosina ollut esillä yhteisnäyttelyissä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Asumanieni on Tampereen Taiteilijaseuran ja Valokuvataiteilijoiden liiton jäsen. Parhaillaan hän työskentelee myös Valokuvakeskus Nykyaika ry:n toiminnanjohtajana.

Terhi Asumaniemi: On the Edge of Another World Kangasala-talon galleriassa 12.9.–7.10.2018. Taiteilijatapaaminen la 15.9. klo 13. Vapaa pääsy.

Näyttelyn mediakuva ja CV

Teostiedot tiedostojen nimissä mainittava julkaistaessa.

Terhi Asumaniemi
asumaniemi@kolumbus.fi

Tiedottaja, Kangasala-talon galleria
laura.pekkala@kangasala-talo.fi

kangasala-talo.fi/galleria

Terhi Asumaniemen näyttely avautuu keskiviikkona 12.9.
Kuva: Terhi Asumaniemi: Sarastus, 2016.

Tamperelaisen kuvataiteilija Erno Peltosen maalauksissa kiteytyy lapsuuden kiireetön aika19.6.2019 08:18:25 EESTTiedote

Kangasala-talon galleriaan on ripustettu Erno Peltosen (s. 1978) näyttely Aamusta iltaan, jossa lapsuuden tunnemuistot ovat saaneet kuvallisen muodon. Peltonen kuvaa maalauksissaan lapsuuden aikaa, kesiä, jolloin päiviä leimasi kiireettömyys aina tylsyyteen asti. Kahdeksan teoksen kokonaisuudessa yhdistyvät muotokuva- ja maisemamaalauksen perinne modernin maailman elementteihin, kuten Lego- ja Smurffi-hahmoihin.

Kuka oli taidemaalari Einar Ilmoni? kysytään Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesässä10.6.2019 11:38:34 EESTTiedote

Kesäkuun 8. päivänä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa avautui kangasalalaisen taidemaalari Einar Ilmonin (1880-1946) näyttely. Mutta kuka oikeastaan oli Einar Ilmoni? Näyttelyn oheisohjelma tarjoaa monenlaisia vastauksia tähän. Puolen tunnin johdannoilla ja sunnuntaiopastuksilla keskustellaan Einar Ilmonin elämästä ja taiteesta. Lauantaina 16.6. kävellään Einarin jalan jäljissä ja hänen maisemassaan oppaan johdolla.

Einar Ilmoni ja opettajansa Helene Schjerfbeck Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 8.6.-1.9.20195.6.2019 09:52:29 EESTTiedote

Tiedote 5.6.2019. Kangasalalaisen Einar Ilmonin (1880-1946) näyttelyä on odotettu ja toivottu Kimmo Pyykkö -taidemuseon ohjelmaan museon toiminnan alusta saakka. Nyt se sitten toteutuu. Taidemuseon kesänäyttely esittelee kahdessa kerroksessa Einar Ilmonin taiteen keskeisimpiä aiheita. Ilmonin teosten rinnalle on ripustettu muutama Helene Schjerfbeckin teos. Näyttely on avoinna 8.6.-1.9.2019.

Samuli Heimosen näyttelyn viimeinen viikko Kimmo Pyykkö -taidemuseossa käynnistyi13.5.2019 10:14:57 EESTTiedote

Tiedote 13.5.2019. Vielä ehtii nähdä Samuli Heimosen puhutun ja pidetyn näyttelyn Monesta yksi. Suositun näyttelyn on nähnyt jo yli 7000 ihmistä. Heimosen näyttely on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa vielä tämän viikon. Taidemuseo on avoinna maanantaita lukuun ottamatta joka päivä. Lauantaina kansainvälisenä museopäivänä taidemuseoon on ilmainen sisäänpääsy kaikille.