Terveellistä, hiivatonta ja herkullista - uutuuskirja opastaa trendikkään hapanjuurileivän saloihin

Kaikki rakastavat leipää, mutta yhä harvemmat voivat syödä sitä. Leipä aiheuttaa monelle turvotusta, väsymystä ja vatsanpuruja. Mutta mitä jos löytäisitkin uuden tavan tehdä terveellistä ja ravinteikasta leipää, joka ei aiheuta vatsaoireita?

Uunituore Leipävallankumous-kirja avaa hapanjuuren saloja ja tuo terveellisen, ravinteikkaan ja herkullisen leivän takaisin suomalaisten ruokapöytiin. Kirjasta löytyy reseptit niin vaaleaan leipään, pitaleipään, pullaan kuin lukuisiin muihinkin hapanjuurella kohotettuihin leipomuksiin. Resepteissä ei käytetä lisättyä leivinhiivaa, vaan taikinat rakentuvat mikrobien avulla hitaasti ja lempeästi kehittäen leipään syvät aromit. Hapanjuureen tehdyt leivät sopivat hyvin heillekin, jotka saavat tavallisesta hiivalla kohotetusta leivästä vatsaoireita.

”Kun taikina valmistetaan hapanjuuren mikrobien avulla, juuren villihiivat kohottavat leivän. Maitohappobakteerit taas pilkkovat viljan sulavaan muotoon. Leivinhiivalla leivottu leipä aiheuttaa minulle vatsaoireita ja väsymystä, mutta hapanjuurileipää pystyn syömään huoletta”, Leipävallankumous-kirjan kirjoittanut Eliisa Kuusela toteaa.

Kirjan mukaan täydelliseen leipään tarvitaan vain luomujauhoja, vettä ja suolaa – ei mitään muuta. Selkeät ohjeet, kuvat ja grafiikat saavat leipurin oivaltamaan, miten mikrobit valjastetaan leipurin parhaiksi ystäviksi. Kirjassa opastetaan, miten hapanjuuri tehdään ja miten sitä hoidetaan ja säilytetään. Omat niksinsä annetaan myös hapanjuuritaikinan käsittelyyn ja leivän paistamiseen.

Hapanjuurileipä on nouseva trendi Ruotsissa

Fermentointitrendi on vallinnut maailmalla jo pitkään ja kuluttajat suosivat yhä enemmän aitoja, puhtaita ja yksinkertaisia raaka-aineita. Kuusela uskookin, että hapanjuurileipä on seuraava suuri ruokatrendi Suomessa.

”Ruotsissa hapanjuurileipä on ollut nousussa jo pidemmän aikaa, mutta Suomeen villitys tulee jälkijunassa. Meillä on Suomessa hyvin rikas leipäkulttuuri, sillä täällä käytetään leivissä kaikenlaisia viljoja. Siitä syystä myös hapanjuurileipä otetaan varmasti innolla vastaan. Kauraleipävillityksen ja gluteenittomien leipien vanavedessä tulee luontevasti hapanjuurileipä”, hän toteaa.

Tampereella asuva Eliisa Kuusela on intohimoinen itseoppinut hapanjuurileipuri, joka on leiponut leipää yli 30 vuotta. Oppinsa hän on hankkinut pohjoismaisilta leipureilta ja kansainväliseltä nettiyhteisöltä. Sairaanhoitajana hän on aina ollut erityisen kiinnostunut terveyden edistämisestä, ravinnosta ja mikrobiologiasta. Leipävallankumous on hänen esikoiskirjansa. Kirjan kustantaa Readme.fi.

Yrittäjänä toimiva Kuusela kouluttaa, tiedottaa ja neuvoo kotileipureita hapanjuurileivän leipomiseen omassa suositussa Hapanjuurileipurit-verkkoforumissaan.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt sekä pdf- ja arvostelukappaleet:

Anniina Nissinen
anniina@mellakkahelsinki.fi

Kirjailija Eliisa Kuusela. Kuva: Anna-Liisa Nikus

Olli Osara luotsaa Black Eye -älypuhelinlinssit maailmalle – Lumilautailijoiden perustama yritys ylitti jo miljoonan euron liikevaihdon12.3.2018 09:14Tiedote

Tiedote 12.3.2018 Helsinkiläinen Eye Caramba Oy on kiinnittänyt toimitusjohtajakseen Olli Osaran. Osara tunnetaan pitkästä urastaan Suunnolla muun muassa liiketoimintajohtajana ja globaalina myyntijohtajana. Eye Caramba Oy suunnittelee, valmistaa ja myy kuvauslinssejä ja -tarvikkeita älypuhelinten kameroihin Black Eye -tuotemerkillä. Yrityksen ovat perustaneet skeittaaja ja ammattivalokuvaaja Arto Ekman sekä ammattilumilautailijat Eero Ettala ja Fredu Sirviö. Bisnesidea lähti tarpeesta pystyä jakamaan laadukasta kuvamateriaalia sosiaaliseen mediaan helposti ja reaaliaikaisesti. “Huomasimme, että kännyköiden kamerat alkoivat laadullisesti olemaan riittävän hyviä laskureissujen kuvaamiseen ja mahdollistivat myös kuvien ja videoiden nopean jakamisen. Ongelmaksi muodostui vain, että kohde oli aina joko liian kaukana tai liian lähellä. Aloimme kehittämään lisälinssejä, joilla kuvakulmat saatiin mahdollisimman samankaltaiseksi kuin mihin olimme tottuneet ammattikuvaajien kanssa”, Eero Ettala

Naperosta nautiskelijaksi – herkullisessa uutuuskirjassa kokataan koko perheelle19.2.2018 08:53Tiedote

Mitä syntyi, kun kolme äitiä, intohimoista kokkaajaa ja ruokabloggaajaa tapasivat toisensa? Syntyi ajatus ruokakirjasta, joka tarjoaa herkullisia ja terveellisiä sormiruokailuun sopivia reseptejä niin kiinteisiin ruokiin totutteleville vauvoille, taaperoille kuin koko perheelle. Syntyi teos, joka innostaa kokemattomankin kokin tarttumaan kauhaan ja kokeilemaan, miten helppoa ruoan laittaminen voi olla.