Terveesti tasapainossa

Uutuuskirja Terveesti tasapainossa on psykologi Satu Lähteenkorvan käytännönläheinen kannanotto ihmisen epätasapainoon ja väsymykseen tässä ajassa. Yksilökeskeisyyden aikakausi on opettanut meille yksinpärjäämisen ihanteen ja sairastuttavan elämäntavan, joka on vihdoin alkanut murentua. On aika oppia tunnistamaan psykologiset ja fyysiset hälytyskellomme sekä itseemme kohdistuvat vaatimukset, jotta voimme tukea hyvinvointiamme ja estää uupumisen.

kuva: Ella Honkanen

Terveesti tasapainossa (Viisas Elämä) on käytännönläheinen teos, jonka avulla pääsee testaamaan tasapainoaan sekä tunnistamaan omat hälytyskellonsa ja mielen korjaajat. Lähteenkorva avaa myös vahvuuteen sairastumisen ilmiötä. Kyseessä on psykologinen ilmiö, jossa aikuinen ihminen tai edes yhteiskunta ei osaa pyytää tai olla terveesti tarvitseva.

" Ei ole sattumaa, että yksilökeskeisyyden kasvu on kulkenut käsi kädessä ahdistushäiriöiden ja masennuksen kasvun kanssa. Toteutamme älytöntä paradoksia: yritämme pärjätä yksin saadaksemme kuulua."

Ihmisen tasapainon horjuminen voi ilmetä monina oireina, kuten stressinä, unettomuutena, muistiongelmina tai kipuina. Purjehduksesta tuttua symboliikkaa lainaten teoksessa opastetaan, miten oma persoonamme vaikuttaa matkaamme, miten voimme valmistautua siihen ennakoivasti, ja miten voimme keventää taakkaa ottamalla mukaan vain kaiken tarpeellisen. Riittävä tasapaino, virkistävä vaihtelu, hyvät teot itseä ja muita kohtaan sekä myönteinen minäkuva muodostavat hyvinvoinnin kulmakivet. Jatkuvan onnen etsintä on turhaa. Elämä on paljon antavampi.

Psykologina Satu on nähnyt läheltä, kuinka ihmisillä on tarve tasapainoon. Uupuneiden ihmisten kohtaamiset ja tarve päästä pois pahoinvoinnista olivat sykäys tälle kirjalle. Satu Lähteenkorva tunnetaan hyvinvoinnin ja elintapaohjauksen eturivin asiantuntijana, kouluttajana, luennoitsijana ja kehittäjänä, joka yhdistää valaisevasti tutkitun tiedon ja 20 vuoden kliinisen työn psykologina. Hän on kehittänyt suositun Hyvinvoinnin Kulmakivet -mallin, jota hyödynnetään myös tässä kirjassa. Suositun luennoitsijan Aktiivinen balanssi -valmennuksiin© on osallistunut jo kymmeniätuhansia suomalaisia.

Satu Lähteenkorva kertoo kirjastaan

Arvostelukappaleet ja lisätiedot

kuva: Ella Honkanen
kansi: Taivo Org

Kurkistus huippuvalmentajan pään sisälle9.12.2020 11:30:57 EETTiedote

Ilkka Koppelomäki on erittäin suosittu itsensä johtamisen valmentaja, kirjoittaja ja Uskalla innostua -yrityksen perustaja, joka on auttanut ihmisiä voimaan paremmin jo yli 10 vuoden ajan. Hänen uusin teoksensa Saa mitä haluat – Elämäsi kirja on jatkoa suursuosion saavuttaneelle Saa mitä haluat -oppaalle. Tämä arjen suunnittelukirja auttaa toteuttamaan tavoitteet ja pysäyttää tarkastelemaan sitä, mitä elämältä oikeasti haluaa ja miten siitä voi tehdä mielekästä. Se näyttää, miten huippuvalmentaja suunnittelee oman elämänsä ja miten se on meille kaikille mahdollista.