Tervetuloa energia-alan tärkeimpään ajankohtaistapahtumaan Suomessa - Energia 2018 Tampereella 23.-25.10.2018

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Bioenergiapäivä tarjoaa monipuolisen sisällön Tampere-talossa jo maanantaina 22.10.
Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen vastaanottaa IEA:n Suomen vuoden 2018 maatutkinnan. Kuva: Teemu Kuusimurto.

Ammattilaisia kiinnostavien, jo kaupallistettujen teknologiaratkaisujen rinnalla entistä suurempaa yleisöä koskevat, kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävät sisällöt.

Tärppejä medialle energiakäänteen hallintaan

World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostamassa Energiapäivässä 23.10. edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.

• Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas arvioiglobaalejahaasteita ja mahdollisuuksia Euroopan perspektiivistä.
  • Kotimaista keskustelua kiihdyttää 23.10. klo 14.30 julkistettava kansainvälisen energiajärjestö IEA:n Suomen maatutkinta suosituksineen, jotka esittelee IEA:n varapääjohtaja Paul Simons ja joita tuoreeltaan kommentoi asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.
  • Energiamessujen pääohjelmalavalla 23.10. klo 14­–15.30 pohditaan edustavalla joukolla tieliikenteen uusia kovia päästövähennysvaatimuksia, jotka tuntuvat niin henkilöliikenteessä kuin kuljetuksissa ja itse kunkin arjessa jatkossa.
  • Heti liikennepaneliin jälkeen klo 15:45 energia-alan yrittäjä ja St1 hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen puhuu pääohjelmalavalla aiheenaan: "Energiaratkaisujen rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä".
  • 24.10. Energiakongressin aiheina ovat energiamarkkinat, fiksut kaupungit (Smart cities), energiahankkeet sekä energia ja digitalisaatio. Energiamessujen päälavan teemoja ovat kiertotalous ja kestävä yhdyskuntasuunnittelu. Miniseminaarissa tarkastellaan älykästä ja puhdasta lämpöä ja pohditaan, miten energiamurros mullistaa kaukolämmön.
  • Torstaina 25.10. huomion kohteena ovat innovaatiot, uudet energiateknologiat sekä energia-alan uramahdollisuudet. Energiateollisuus ry:n järjestämään rekrypäivään osallistuu 260 energia-alan korkeakouluopiskelijaa ympäri Suomea ja VTT:n paneelissa pohditaan Suomen energia-alan yritysten innovaatiokyvykkyyttä kansainvälisessä kilpailussa.
  • Torstain yleisöäänestyksessä ratkeaa myös Business Finlandin, Suomen messusäätiön ja WEC Finlandin yhdessä jakaman energia-alan 10 000€ arvoisen Start Up-palkinnon voittaja.
  • Viimeisen tapahtumapäivän Key note -puheenvuoron pitää tulevaisuudentutkija Risto Linturi otsikolla ”2020-luvun radikaalit teknologiat: energian tuotannon ja kulutuksen murros”.

Messualueena toimivat 23.–25.10. Tampereen messukeskuksen A- ja E-hallit. A-hallissa esitellään teollista energiantuotantoa ja voimalaitosten järjestelmiä, laitteita ja palveluja. E-halliin kootaan kiinteistöjen energiatehokkuuden, uusiutuvan, lähienergian ja kiertotalouden ratkaisuja sekä älykkäitä energiateknologioita.

Energia 2018 ohjelmasta tarkemmin tapahtuman verkkosivuilla https://energiamessut.fi

Media on tervetullut Energia 2018 -tapahtumaan. Akkreditoitua voi paikan päällä pääaulan pressissä tai ennakkoon netissä: akkreditoidu >>

Lisätiedot Energiapäivästä

Helena Kivi-Koskinen
World Energy Council Finland
helena.kivi-koskinen (at) wecfinland.fi

Energia 2018 -tapahtumasta

Juha Nyholm
tuoteryhmäpäällikkö, teollisuus
juha.nyholm (at) expomark.fi

Eevariikka Ruopas
markkinointikoordinaattori, teollisuuden tapahtumat
eevariikka.ruopas (at) expomark.fi

Energiapäivässä ti 23.10. esiintyy Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas.
Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n Suomen maatutkinnan suosituksineen esittelee IEA:n varapääjohtaja Paul Simons.
Tulevaisuudentutkija Risto Linturi puhuu otsikolla ”2020-luvun radikaalit teknologiat: energian tuotannon ja kulutuksen murros”.
St1 hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen puhuu messujen pääohjelmalavalla.

Energia 2018 -tapahtuman toteuttaa teollisuuden ja terveyden alan tapahtumajärjestäjä Expomark, joka juhlistaa samalla omaa 30-vuotista toimintaansa korkeatasoisten erikoismessujen järjestäjänä.