Tervetuloa energia-alan tärkeimpään ajankohtaistapahtumaan Suomessa - Energia 2018 Tampereella 23.-25.10.2018

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Bioenergiapäivä tarjoaa monipuolisen sisällön Tampere-talossa jo maanantaina 22.10.

Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen vastaanottaa IEA:n Suomen vuoden 2018 maatutkinnan. Kuva: Teemu Kuusimurto.

Ammattilaisia kiinnostavien, jo kaupallistettujen teknologiaratkaisujen rinnalla entistä suurempaa yleisöä koskevat, kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävät sisällöt.

Tärppejä medialle energiakäänteen hallintaan

World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostamassa Energiapäivässä 23.10. edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.

• Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas arvioiglobaalejahaasteita ja mahdollisuuksia Euroopan perspektiivistä.
  • Kotimaista keskustelua kiihdyttää 23.10. klo 14.30 julkistettava kansainvälisen energiajärjestö IEA:n Suomen maatutkinta suosituksineen, jotka esittelee IEA:n varapääjohtaja Paul Simons ja joita tuoreeltaan kommentoi asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.
  • Energiamessujen pääohjelmalavalla 23.10. klo 14­–15.30 pohditaan edustavalla joukolla tieliikenteen uusia kovia päästövähennysvaatimuksia, jotka tuntuvat niin henkilöliikenteessä kuin kuljetuksissa ja itse kunkin arjessa jatkossa.
  • Heti liikennepaneliin jälkeen klo 15:45 energia-alan yrittäjä ja St1 hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen puhuu pääohjelmalavalla aiheenaan: "Energiaratkaisujen rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä".
  • 24.10. Energiakongressin aiheina ovat energiamarkkinat, fiksut kaupungit (Smart cities), energiahankkeet sekä energia ja digitalisaatio. Energiamessujen päälavan teemoja ovat kiertotalous ja kestävä yhdyskuntasuunnittelu. Miniseminaarissa tarkastellaan älykästä ja puhdasta lämpöä ja pohditaan, miten energiamurros mullistaa kaukolämmön.
  • Torstaina 25.10. huomion kohteena ovat innovaatiot, uudet energiateknologiat sekä energia-alan uramahdollisuudet. Energiateollisuus ry:n järjestämään rekrypäivään osallistuu 260 energia-alan korkeakouluopiskelijaa ympäri Suomea ja VTT:n paneelissa pohditaan Suomen energia-alan yritysten innovaatiokyvykkyyttä kansainvälisessä kilpailussa.
  • Torstain yleisöäänestyksessä ratkeaa myös Business Finlandin, Suomen messusäätiön ja WEC Finlandin yhdessä jakaman energia-alan 10 000€ arvoisen Start Up-palkinnon voittaja.
  • Viimeisen tapahtumapäivän Key note -puheenvuoron pitää tulevaisuudentutkija Risto Linturi otsikolla ”2020-luvun radikaalit teknologiat: energian tuotannon ja kulutuksen murros”.

Messualueena toimivat 23.–25.10. Tampereen messukeskuksen A- ja E-hallit. A-hallissa esitellään teollista energiantuotantoa ja voimalaitosten järjestelmiä, laitteita ja palveluja. E-halliin kootaan kiinteistöjen energiatehokkuuden, uusiutuvan, lähienergian ja kiertotalouden ratkaisuja sekä älykkäitä energiateknologioita.

Energia 2018 ohjelmasta tarkemmin tapahtuman verkkosivuilla https://energiamessut.fi

Media on tervetullut Energia 2018 -tapahtumaan. Akkreditoitua voi paikan päällä pääaulan pressissä tai ennakkoon netissä: akkreditoidu >>

Lisätiedot Energiapäivästä

Helena Kivi-Koskinen
World Energy Council Finland
helena.kivi-koskinen (at) wecfinland.fi

Energia 2018 -tapahtumasta

Juha Nyholm
tuoteryhmäpäällikkö, teollisuus
juha.nyholm (at) expomark.fi

Eevariikka Ruopas
markkinointikoordinaattori, teollisuuden tapahtumat
eevariikka.ruopas (at) expomark.fi

Energiapäivässä ti 23.10. esiintyy Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas.
Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n Suomen maatutkinnan suosituksineen esittelee IEA:n varapääjohtaja Paul Simons.
Tulevaisuudentutkija Risto Linturi puhuu otsikolla ”2020-luvun radikaalit teknologiat: energian tuotannon ja kulutuksen murros”.
St1 hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen puhuu messujen pääohjelmalavalla.

Energia 2018 -tapahtuman toteuttaa teollisuuden ja terveyden alan tapahtumajärjestäjä Expomark, joka juhlistaa samalla omaa 30-vuotista toimintaansa korkeatasoisten erikoismessujen järjestäjänä.

Kaukolämpöverkon valvontajärjestelmä startup-yritysten Älykäs energia -kilpailun voittajaksi Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella25.10.2018 16:42Tiedote

Salossa toimiva ohjelmistoyritys Soficta on voittanut Aistio District Monitoring -ratkaisullaan Business Finlandin, World Energy Council Finlandin ja Expomarkin startup-yrityksille järjestämän älykäs energia -aiheisen kilpailun. Kilpailulla on haluttu nostaa esiin startup-yrityksiä, joilla on kasvupotentiaalia ja uutta tarjottavaa ripeästi uudistuvalle energia-alalle. Kisa ratkesi raadin valitseman kärkiviisikon pitchausten jälkeen yleisöäänestyksellä Energiamessuilla Tampereella torstaina 25.10.2018.

WEC Finlandin Energiapäivä 23.10. Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella: Suomella ja Euroopalla vielä paljon tehtävää maailman energiakäänteessä24.10.2018 02:27Tiedote

Suomella ja Euroopalla on vielä paljon tehtävää maailmanlaajuisen ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Uusia ratkaisuja ja teknologioita tarvitaan, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä päästään vain 40–45 % päästövähennyksiin vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas kehottaa kohdistamaan katseet jo vuoteen 2050, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä saavutetaan siihen mennessä vasta 60% tavoitteeksi asetetun 80-95% vähennysten sijasta. EU:n energiapolitiikan päätavoitteet liittyvät kestävän kehityksen lisäksi energian toimitusvarmuuteen ja kilpailukykyyn. - Meidän on tehtävä paljon enemmän ja katsottava vuoden 2030 jälkeen, jotta Eurooppa voi päästä Pariisin sopimuksen tavoitteeseen. Tämä edellyttää peräti 200 miljardin vuotuisia investointeja pääosin yksityisin varoin. Investointeja varten on luotava vakaa sääntely-ympäristö ja rahoitusmahdollisuuksia, Thomas totesi. Hän muistutti Euroopan oleva

Suomen ja Euroopan rooli maailman energiakäänteessä16.10.2018 07:59Tiedote

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Tapahtuman aloittaa World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä, jossa edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.

Fysioterapia & Kuntoutus 2018: Ennakoiva itsehoito ylläpitää terveyttä – apuna uudenlaisia laitteita4.10.2018 14:43Tiedote

Erilaiset seuranta- ja mittauslaitteet, unen monitorointi, sykkeen ja palautumisen seuranta, kirkasvalolasit, anturat, syke- ja unimittarit, ovat biohakkeri Teemu Arinan välineitä huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Loppuun palamisen ja vatsahaavan kokenut Arina on tehnyt seurantalaitteista ja niiden hyödyntämisestä itselleen sekä oman hyvinvoinnin välineen että työn. Arina puhui torstaina päättyneillä Fysioterapia&Kuntoutus-messuilla Helsingissä.