Tervetuloa kuulemaan ruokakassivertailun tuloksia ja paneelikeskustelua  keskiviikkona 9.2. klo 9 - 10.30 verkossa

MTK ja S-ryhmä julkaisevat yhteistyössä Envitecpolis Oy:n kanssa selvityksen neljän erilaisen ruokakassin ilmastovaikutuksista suhteessa ravitsemukseen. Selvityksessä on hyödynnetty S-ryhmän asiakasdataa, jonka pohjalta Envitecpolis otti tarkasteluun neljä erilaista ostoskassia kuvaamaan erilaisten ostajaprofiilien elintarvike- ja ruoka-ainevalintoja. Näitä kauppakassien sisältöjä vertailtiin ravitsemussuositusten mukaiseen ruokakassiin.

Ruokakassien ympäristövaikutuksia kuvataan hiilijalanjäljellä ja ravintosisältöä tarkastellaan ravintoainetiheyden ja CO2-ravintoainetiheysindeksin avulla.

Ohjelma keskiviikkona 9.2

Tilaisuuden juontaa MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

• 9.00 - 9.05    Tervetuloa, Eerikki Viljanen, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja
  • 9.05 - 9.25    Ruokakassivertailun tulokset, Senja Arffman, johtava asiantuntija, hiililaskenta, Envitecpolis Oy
  • 9.25 - 9.35    Aikaa kysymyksille
  • 9.35 - 10.20  Paneelikeskustelu
    Maijaliisa Erkkola, ravitsemustieteen professori, Helsingin yliopisto
    Samuli Karjula, toimitusjohtaja, Satokausikalenteri
    Oras Tynkkynen, vanhempi neuvonantaja, Sitra

Paneelikeskustelun vetää Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Eija Mansikkamäki.

• 10.20 - 10.30  Webinaarin päätös, Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä.

Ilmoittauduthan mukaan 8.2 mennessä: https://www.lyyti.fi/reg/ruokakassit_puntarissa
Osallistumislinkki lähetään ilmoittautuneille webinaaria edeltävänä päivänä.

Lämpimästi tervetuloa linjoille!
MTK & S-ryhmä

#ilmastojaravitsemus
Webinaarin nettisivut: https://www.mtk.fi/-/ilmasto-ravitsemus

_____________________________

Lisätiedot:

Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, heidi.siivonen@mtk.fi, puh. 040 568 8802
Hanna Leppäniemi, viestintäpäällikkö, hanna.leppaniemi@sok.fi, 0400 998 133
Kaija Stormbom (webinaari), viestinnän suunnittelija, kaija.stormbom@mtk.fi , puh. 040 8489 559

Lehmät kirmaavat laitumelle 1.6. – Seuraa tapahtumaa paikan päällä tai verkossa24.5.2022 14:18:05 EEST | Kutsu

Pitkän talvitauon jälkeen lehmät pääsevät laitumelle keskiviikkona 1.6.2022 maitotilalla Alavieskassa. Lehmien hauskanpidon lisäksi ohjelmassa on asiaakin. Tietoiskuissamme esittelemme keskipohjalaista maa- ja metsätaloutta ja kuulemme myös nuoren maatalousyrittäjäpariskunnan ajatuksia heidän uransa alkutaipaleelta. Lisäksi kuulemme Pohjolan Maidon ja MTK:n asiantuntijoiden puheenvuorot.

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma