Tervetuloa Lapsiystävällinen Eurooppa -vaalipaneeliin!

Lastensuojelun Keskusliitto järjestää yhdessä muiden lapsi- ja perhejärjestöjen kanssa eurovaalipaneelin torstaina 2.5. klo 16.00-17.45 Keskustakirjasto Oodiin Helsinkiin (Monitoimisali eli Maijansali, 1.krs). Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan paneelia.

Kuva: iStock/Marian Vejcik

Paneelin juontaa toimittaja Salla Vuorikoski ja panelisteina ovat seuraavat eurovaaliehdokkaat:

Helena Marttila, SDP

Petri Sarvamaa, KOK

Pirkko Ruohonen-Lerner, PS

Heidi Hautala, Vihr

Mia Haglund, Vas

Nils Torvalds, RKP

Sari Essayah, KD

(Keskustan ehdokas tulossa, mutta nimeämättä)

Paneeli liittyy Eurochild-verkoston ja Save the Childrenin yhteiseen koko EU:n laajuiseen vaikuttamiskampanjaan, jonka tavoitteena on sitouttaa EU-päättäjät lapsiköyhyyden vähentämiseen, lasten hyvinvointiin investoimiseen sekä muuttoliikkeen mukana kulkevien lasten oikeuksien turvaamiseen.

Paneelikeskustelu rakentuu lapsi- ja perhejärjestöjen yhteisen EU-vaaliohjelman teemojen ympärille, minkä lisäksi lasten ja nuorten kysymysten kautta esille nousee myös ilmastoteema. Eurochildin toteuttaman Europe Kids Want -kyselyn perusteella eurooppalaisten lasten suurimmat huolenaiheet tällä hetkellä ovat työttömyys (53,1 %), sodan tai terrorismin uhka (48,2 %) sekä ilmastonmuutos (41,2 %).

Suurin osa panelisteista on myös ilmoittautunut lapsiystävälliseksi ehdokkaaksi allekirjoittamalla Child Rights Manifeston. Allekirjoittamalla manifeston ehdokkaat sitoutuvat Eurochildin Vote for Children -kampanjan tavoitteisiin.

Mukana paneelia järjestämässä ovat Lastensuojelun Keskusliitto, Pelastakaa Lapset, Barnavårdsföreningen, Ensi- ja turvakotien liitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, SOS-lapsikylä, Suomen Vanhempainliitto, Unicef ja Väestöliitto. Järjestöt ovat myös laatineet yhteisen Lapsiystävällinen Eurooppa -EU-vaaliohjelman.

Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Ira Custódio, ira.custodio@lskl.fi, p. 050 591 8525, sekä viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 3533 480.

Kuva: iStock/Marian Vejcik

Lastensuojelun Keskusliitto on keskusjärjestö, joka edistää lapsen oikeuksia ja kehittää lastensuojelun laatua yhteistyössä jäsenyhteisöjensä kanssa.

Syyrian leirillä olevat lapset eivät voi odottaa – Suomen on taattava lapsen oikeuksien toteutuminen31.5.2019 09:46:09 EESTTiedote

Lastensuojelun Keskusliitto pitää Syyrian autonomisella kurdialueella sijaitsevan Al Holin leirin tilannetta kestämättömänä ja epäinhimillisenä siellä oleskelevien lasten kannalta ja vaatii välittömiä toimia Suomen viranomaisilta. Leirin olosuhteet vaarantavat vakavasti lasten hyvinvoinnin, terveyden ja jopa henkiinjäämisen. Lasten paluun edesauttamista ei voida enää viivyttää.

Tervetuloa julkaisutilaisuuteen 12.2.: Lapsi verkossa – Näkökulmia lasten oikeuksiin ja tietosuojaan digitaalisessa ympäristössä24.1.2019 14:08:27 EETKutsu

Mitä uusi tietosuoja-asetus tarkoittaa lasten näkökulmasta? Tule kuulemaan ja keskustelemaan 12.2. Hakaniemenrantaan! Tarjoamme kevyttä aamiaista ja painavaa tietoa. Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita lasten tietosuojasta tai käsittelevät lasten henkilötietoja työssään. Toimittajat ovat tervetulleita paikalle!

Lapsi- ja perhejärjestöjen yhteinen vaaliohjelma on julkaistu: Anna ääni lapselle eduskuntavaaleissa17.12.2018 07:08:27 EETTiedote

Lähes kaikki poliittiset päätökset vaikuttavat lasten elämään. On tärkeää, että muistetaan arvioida tarkkaan, millaisia vaikutuksia milläkin toimella on lapsiin ja heidän tulevaisuuteensa. Siksi lapsi- ja perhejärjestöt ovat yhdistäneet rivinsä eduskuntavaalien alla Anna ääni lapselle -kampanjaan, jossa on mukana yli kolmekymmentä järjestöä. Myös kansalaiset ja ehdokkaat voivat osallistua kampanjaan.