Tervetuloa Lapsiystävällinen Eurooppa -vaalipaneeliin!

Lastensuojelun Keskusliitto järjestää yhdessä muiden lapsi- ja perhejärjestöjen kanssa eurovaalipaneelin torstaina 2.5. klo 16.00-17.45 Keskustakirjasto Oodiin Helsinkiin (Monitoimisali eli Maijansali, 1.krs). Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan paneelia.

Kuva: iStock/Marian Vejcik

Paneelin juontaa toimittaja Salla Vuorikoski ja panelisteina ovat seuraavat eurovaaliehdokkaat:

Helena Marttila, SDP

Petri Sarvamaa, KOK

Pirkko Ruohonen-Lerner, PS

Heidi Hautala, Vihr

Mia Haglund, Vas

Nils Torvalds, RKP

Sari Essayah, KD

(Keskustan ehdokas tulossa, mutta nimeämättä)

Paneeli liittyy Eurochild-verkoston ja Save the Childrenin yhteiseen koko EU:n laajuiseen vaikuttamiskampanjaan, jonka tavoitteena on sitouttaa EU-päättäjät lapsiköyhyyden vähentämiseen, lasten hyvinvointiin investoimiseen sekä muuttoliikkeen mukana kulkevien lasten oikeuksien turvaamiseen.

Paneelikeskustelu rakentuu lapsi- ja perhejärjestöjen yhteisen EU-vaaliohjelman teemojen ympärille, minkä lisäksi lasten ja nuorten kysymysten kautta esille nousee myös ilmastoteema. Eurochildin toteuttaman Europe Kids Want -kyselyn perusteella eurooppalaisten lasten suurimmat huolenaiheet tällä hetkellä ovat työttömyys (53,1 %), sodan tai terrorismin uhka (48,2 %) sekä ilmastonmuutos (41,2 %).

Suurin osa panelisteista on myös ilmoittautunut lapsiystävälliseksi ehdokkaaksi allekirjoittamalla Child Rights Manifeston. Allekirjoittamalla manifeston ehdokkaat sitoutuvat Eurochildin Vote for Children -kampanjan tavoitteisiin.

Mukana paneelia järjestämässä ovat Lastensuojelun Keskusliitto, Pelastakaa Lapset, Barnavårdsföreningen, Ensi- ja turvakotien liitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, SOS-lapsikylä, Suomen Vanhempainliitto, Unicef ja Väestöliitto. Järjestöt ovat myös laatineet yhteisen Lapsiystävällinen Eurooppa -EU-vaaliohjelman.

Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Ira Custódio, ira.custodio@lskl.fi, p. 050 591 8525, sekä viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 3533 480.

Kuva: iStock/Marian Vejcik

Lastensuojelun Keskusliitto on keskusjärjestö, joka edistää lapsen oikeuksia ja kehittää lastensuojelun laatua yhteistyössä jäsenyhteisöjensä kanssa.

Perheiden tuki pitää pystyä turvaamaan poikkeusoloissa9.4.2020 12:00:00 EESTTiedote

Lastensuojeluilmoitusten määrä on laskenut poikkeustilan aikana, kun yhteydet tukea tarvitseviin perheisiin ovat heikentyneet. Perheissä ei kuitenkaan tarvita vähemmän apua, vaan enemmän. Pahimmillaan tilanne voi johtaa siihen, ettei perheille pystytä tarjoamaan tukea ajoissa, vaan ongelmat kärjistyvät. Lapsi- ja perhejärjestöt toivovat yhtenäisiä linjauksia perheiden palvelujen järjestämiseksi.