Tervetuloa seuraamaan Seinäjoella pidettävää MTK:n valtuuskunnan syyskokousta 24.-25.11.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunta kokoontuu Seinäjoen Hotelli Sorsanpesässä järjestettävään syyskokoukseen tiistaina 24.11.2020 kello 12.00 – 17.00 ja keskiviikkona 25.11. kello 8.30 – 16.00. Kokous pidetään erityisjärjestelyin koronavirusriskin vuoksi. Kokousta on mahdollista seurata etäyhteydellä.

Asialistalla muun muassa:

• maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän alustus ajankohtaisteemoista
  • kokouksen avaus, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen
  • yleiskeskustelu
  • puheenjohtaja Juha Marttilan puheenvuoro
  • toimintasuunnitelma vuodelle 2021, toiminnanjohtaja Jyrki Wallin
  • erovuoroisten johtokunnan jäsenten vaali kolmivuotiskaudeksi 2021 – 2023. Erovuorossa ovat Pertti Hakanen ja Aki Kaivola.
  • järjestön valiokuntiin ja työryhmiin liittyviä valintoja.

Tervetuloa seuraamaan kokousta!

Toimitamme etälinkin pyynnöstä. Pyynnöt: jami.lauttalammi@mtk.fi.

MTK Viestintä

Lisätietoja ja yhteydet kokouspaikalla:
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, 040 169 2060
Viestinnän suunnittelija Jami Lauttalammi, 040 920 9724

Kestävän kasvun ohjelman perustuttava koko Suomen vahvuuksiin1.12.2020 09:50:58 EETTiedote

Valtioneuvosto julkisti perjantaina eduskunnalle annettavan selonteon EU:n elvytysvarojen käytöstä. Selonteko antaa mahdollisuuden rakentaa Suomen elvytyspaketti kasvua tukevaksi, mutta ei sitä vielä takaa. Elvytyspaketin on oltava riittävän rohkea, kotimaisia investointeja vauhdittava ja sen on perustuttava Suomen jo olemassa oleviin vahvuuksiin kuten vihreään kasvuun. - On tärkeää, että jokainen elvytyseuro käytetään fiksulla tavalla. Siksi selonteon eduskuntakäsittelyssä tulee varmistaa, että elvytysvarat kohdistuvat aidosti kilpailukykyä ja elinkeinotoimintaa tukeviin hankkeisiin, kestävään kasvuun, osaamisen vahvistamiseen ja uudistumiseen. Myös metsäteollisuutemme rooli ja potentiaali osana kestävää kasvua on tärkeää tunnistaa riittävällä tavalla, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK:n Viljanen haluaa tolkun ääntä julkiseen keskusteluun maa- ja metsätaloudesta24.11.2020 14:16:28 EETTiedote

Tilanne on historiallinen koronan lisäksi myös siksi, että en usko sotien jälkeisenä aikana toimintaamme ja tuotantoamme kyseenalaistetun yhtä monelta suunnalta kuin viime aikoina on tehty. Suomalainen maa- ja metsätalous ei ole ilmasto- ja ympäristöongelma vaan ratkaisu niihin, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan Seinäjoella.

Broileri perunamuusilla ja kasviksilla voitti sushilajitelman ilmasto- ja ravitsemusindeksissä17.11.2020 07:30:00 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys osoittaa, että lautasellamme on paljon ruokaa, joka on sekä ravintoainesisällöltään köyhää, ja jolla on samalla suuret ilmastovaikutukset. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n Envitecpolis Oy:llä teettämä Ruuan ilmastovaikutukset suhteessa ravitsemukseen -selvitys ei muuta sitä, että kasvipohjaisten tuotteiden ilmastovaikutus on kotieläintuotteita pienempi. Erot ruoka-aineiden välillä kuitenkin tasoittuvat, kun hiilipäästöt suhteutetaan ruuan sisältämään ravitsemukseen.

MTK:lta seitsemän ohjelmakohdan esitys EU:n elpymisrahojen käyttöön3.11.2020 09:10:02 EETTiedote

Suomessa parhaillaan valmisteltavalla kestävän kasvun ohjelmalla linjataan EU:n elpymisvälineen varojen käyttöä maassamme. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että Suomen talous nousee parhaiten alueidensa vahvuuksia hyödyntämällä. Tätä varten järjestö esittää hallitukselle kaikkiaan seitsemää elvyttävää toimenpidekokonaisuutta. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että järjestön esittämät toimet ovat nopeasti toteutettavia, koko maata hyödyttäviä ja ilmastoystävällisiä.