Terveydenhuollon asiakirjojen sähköistäminen etenee hitaasti mutta varmasti

Terveydenhuollon asiakirjojen muuttaminen sähköiseen muotoon on kuluneen neljän vuoden aikana edennyt – ei harppauksin, vaan hitaasti ja varmasti. Asiakirjojen sähköistäminen nopeuttaa käsittelyä, helpottaa asiakirjoissa olevien tietojen hyödyntämistä, vähentää asiakkaiden postitus- ja asiointimatkoja sekä pienentää hiilidioksidipäästöjä.

Paperisia asiakirjoja välitetään Suomessa digitalisaation etenemisestä huolimatta organisaatiolta toiselle vuosittain edelleen satojatuhansia. Paperilla välitettävät tiedot hidastavat päätösten tekemistä ja aiheuttavat lisätyötä monessa eri vaiheessa. Esimerkiksi ajokorttia varten tarvittavan lääkärinlausunnon sähköistämisen ajansäästö asiakkaalle on ajomatkoineen arviolta tunti per ajokorttihakemus ja Traficomille noin 10 minuuttia per hakemus.

Kestävän kehityksen sitoumus yhdisti Finanssiala ry:n, Kelan, Traficomin sekä sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2017 pohtimaan tapoja sähköistää terveydenhuollon asiakirjoja. Sitoumuksella toteutetaan Suomen tapaa edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Yhteistyökumppanit seurasivat omien organisaatioidensa sähköisten prosessien ja asiakirjojen etenemistä viiden vuoden ajanjaksolla valittujen neljän eri asiakirjatyypin osalta.

Yhteisen sitoumuksen aikana tavoitteissa edettiin ja asiakirjaprosesseja sähköistettiin kiihtyvää tahtia. Asiakirjojen sähköistäminen vähensi viidessä vuodessa hiilidioksidipäästöjä noin 450 tonnia.

”Vaikka vähentyneiden päästöjen määrä ei ole maailmanpelastuskokoa, olennaista on saada digitalisaatioon liittyvä käyttäytymisen ja palvelurakenteen muutos läpi palvelujen käyttäjille asti. Digitalisaation ilmastohyödyt ovat myös usein pysyviä, sillä hyvin harva haluaa enää palata paperien postitteluun”, huomauttaa Finanssiala ry:n kehityspäällikkö Kristiina Siikala

Sähköisten palveluprosessien etenemisen hidasteina olivat muun muassa lainsäädäntöön tarvittavien muutosten hitaus. Kaikkiin asetettuihin tavoitteisiinsa osapuolet eivät seurantajakson aikana päässeet.

STM:n erityisasiantuntija Anna Kärkkäisen mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon sähköistä asiakastietojen käsittelyä koskevaa lainsäädäntöä uudistetaan parhaillaan, ja lakiehdotus uudeksi asiakastietolaiksi on eduskunnassa käsiteltävänä. Uuden lain myötä asiakirjojen sähköisen välittämisen mahdollisuudet laajenevat.

Lainsäädännön muutokset eivät ehtineet vaikuttaa Finanssiala ry:n tavoitteisiin, jotka jäivät odottamaan lainsäädännön uudistumista. Yksi seuraavista askelista on sähköistää vahinkovakuutusyhtiöiden tarvitsemat terveydenhuollon hoitomerkinnät.

”Terveydenhuollon tietojen välittämisen projektia ei ole saatu vielä käynnistettyä. Muutos helpottaisi ja nopeuttaisi hoitomerkintöjen käsittelyä merkittävästi ja keventäisi vahinkovakuutusyhtiöiden ja hoitolaitosten työtaakkaa. Hoitomerkintöjä ja laskuja välitetään postitse vakuutusyhtiöille noin 200 000–300 000 kertaa vuodessa”, toteaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Timo Tuominen.

Kelan palveluissa sähköisen lääkärintodistus A:n määrät kasvoivat merkittävästi seurantavuosien aikana, ja kasvu jatkuu edelleen. Tuoteomistaja Kaisa Timosen ja vastaavan vastuullisuuden asiantuntijan Petra Elomaan mukaan huhtikuussa 2021 kaikista Kelaan saapuneista A-todistuksista välitettiin sähköisesti jo 15,7 prosenttia.

”Sähköisen välityksen myötä asiakkaan etuusasian käsittely on nopeutunut, sillä todistuksiin liittyvät lisäselvityspyynnöt ovat vähentyneet”, Timonen toteaa.

”Lisäksi sähköisen välityksen myötä asiointi on asiakkaalle vaivattomampaa ja esimerkiksi asiointiin liittyvät matkat jäävät pois”, Elomaa jatkaa.

Traficomin tavoitteena oli päästä sitoumuksen aikana sähköisessä asioinnissa yli 50 prosentin osuuteen ja tuottaa vuositasolla noin 100 000 digitoitavaa asiakirjanippua vähemmän. Vaikka sähköisten hakemusten osuus jäi alle tavoitteen, 33 prosenttiin vuoden 2020 lopussa, syntyi sähköistämisestä Traficomin johtavan asiantuntijan Johanna Simkinin mukaan kuitenkin asiakkaille jo huomattavia hyötyjä, muun muassa edullisempina palveluiden hintoina.

”Tästä on erittäin hyvä jatkaa eteenpäin. Työ on osoittanut, kuinka merkittävästä asiasta on kysymys. Hiilijalanjälkemme on tässä projektissa seurattavien asiakirjojen osalta nyt 230 tonnia pienempi alkutilanteeseen nähden ja palvelumme parantuneet, aika huikeata", Simkin iloitsee.

Tutustu loppuraporttiin: Terveydenhuollon asiakirjojen sähköistämisellä ilmasto- ja tehokkuushyötyjä

Finanssiala ry, johtava asiantuntija Timo Tuominen, 020 793 4218 ja kehityspäällikkö Kristiina Siikala, 020 793 4273
Kela, tuoteomistaja Kaisa Timonen, 020 634 0975 ja vastaava vastuullisuuden asiantuntija Petra Elomaa, 020 634 1421.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, johtava asiantuntija Johanna Simkin, 029 534 5265
Sosiaali- ja terveysministeriö, erityisasiantuntija Anna Kärkkäinen, 02951 63702

Sijoittajien kiinnostus jatkui toukokuussa – rahastoihin 1,2 miljardia uutta pääomaa8.6.2021 15:57:01 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin toukokuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,2 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli toukokuun lopussa 146 miljardia euroa, kun se oli huhtikuun lopussa 144 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Osinkojen uusi lähdevero ei istu verojärjestelmään – asiantuntijaryhmältä kotimaista omistajuutta tukeva linjaus8.6.2021 14:09:11 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmän loppupäätelmä, että osinkojen uusi lähdevero soveltuisi nykyiseen osinkoverojärjestelmään huonosti ja tekisi siitä entistä monimutkaisemman, on tasapainoinen ja kotimaista omistajuutta tukeva linjaus. Työryhmän mukaan osinkojen viiden prosentin lähdeveroa ei olisi perusteltua ottaa osaksi Suomen verojärjestelmää. Työryhmä julkisti mietintönsä tiistaina 8.6.2021.

Korjaus tiedotteeseemme 2.6.2021 kello 9:362.6.2021 17:45:12 EEST | Tiedote

Keskiviikkona 2.6. kello 9:36 julkaistun tiedotteemme lopun faktalaatikossa Pankkivuosi 2020 – keskeisimmät luvut oli virhe. Laatikossa sanottiin "Kotitalouksien säästöjen määrä nousi miljardilla eurolla ja oli vuoden lopussa 6,9 miljardia." Oikea muotoilu on "Kotitalouksien säästö nousi 6,9 miljardiin euroon. Edellisvuonna säästöä kertyi noin miljardi." Ingressissä ja leipätekstissä muotoilu oli oikein. Ohessa koko tiedote korjattuna.

Koronavuosi lisäsi kotitalouksien säästämisintoa – julkaisimme katsauksen pankkien vuoteen 20202.6.2021 09:34:35 EEST | Tiedote

Pankit ovat selvinneet koronavuodesta vähäisin vaurioin, ilmenee tuoreesta Pankkivuosi 2020 -raportista. Koronakriisi vähensi kotitalouksien kulutusta etenkin alkuvuonna 2020 – kääntöpuolena säästäminen lisääntyi. Kotitalouksien yhteenlaskettu säästö nousi 6,9 miljardiin euroon. Edellisvuonna säästöä kertyi miljardin verran. Säästämisaste nousi 5,7 prosenttiin.