Terveydenhuollon paperit muuttuvat bittivirraksi

Terveydenhuollon asiakirjoja muutetaan sähköiseen muotoon. Sähköistämällä vaikutetaan asiakirjoista aiheutuvaan hiilijalanjälkeen. Finanssiala ry, Kela, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä sosiaali- ja terveysministeriö ovat tehneet kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen terveydenhuollossa käytettävien lääkärintodistusten digitalisoimiseksi.

Asiakirjojen digitalisointi on monen vuoden prosessi, ja ensimmäisen vuoden tulokset on nyt saatu.  Ensimmäisenä vuonna sähköiseen muotoon muutettiin sairauspäivärahaa ja luovutuspäivärahaa varten tarvittava lääkärintodistus A ja lääkärinlausunto ajokyvystä. Sähköisen välittämisen myötä lääkärin ei esimerkiksi tarvitse vastaanotolla tulostaa paperista lääkärintodistusta postitettavaksi tai kuljetettavaksi, vaan sähköisesti välitetty todistus on heti Kelan tai Trafin järjestelmässä.

Ensimmäisenä vuonna Kelan sähköisten sairauspäivärahaan vaadittujen lääkärintodistusten määrä nousi 1,4 prosentista kahteen. Tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä 80 prosenttia dokumenteista kulkisi sähköisenä. Trafi taas tavoittelee ajokorttia varten tarvittavien todistusten sähköisessä asioinnissa yli 50 prosentin osuuteen. Tavoitteet vastaavat vuositasolla lähes 600 000 digitoitavaa asiakirjanippua vähemmän.

Terveydenhuollon asiakirjojen digitalisoinnilla on laskelmien mukaan saavutettavissa laajasti hyötyä. Automatisoitu käsittely nopeuttaa terveydenhuollon dokumenttien käsittelyaikaa ja läpimenoa. Prosessin kokonaiskesto pienenee, päällekkäisyyksiä poistuu, paperilomakkeiden määrä ja paperisten asiakirjojen käsittelytyö vähenevät, ja postitusten määrä putoaa. Tehostuminen pienentää toiminnan ilmastovaikutusta hiilijalanjäljen pienenemisen kautta.

”Sosiaali- ja terveysministeriön toimialan sisäiset keskeiset tietovirrat on digitalisoitu jo aiemmin muun muassa Kanta-palveluiden avulla. Todistuksien sähköinen välitys avaa toimialarajat ylittävää yhteistyötä ja on merkittävä asiakkaan ja ammattilaisten vaivaa ja työaikaa säästävä edistysaskel”, toteaa Sosiaali- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Jari Porrasmaa.

Asiakirjojen sähköistäminen on kohdannut myös haasteita. Eläkevakuutusyhtiöiden työkyvyttömyyden arviointiin tarkoitettu lausunto ja tapaturmavakuutusyhtiöihin lähetettävät hoitomerkinnät työ- ja liikennetapaturmista eivät vielä vuonna 2017 olleet sähköisessä välityksessä.

”Eläkevakuutusyhtiöihin menevien paperien sähköistämistä jarruttaa lainsäädäntö, joka rajoittaa sähköisten asiakirjojen käyttöä. Vahinkovakuutusyhtiöihin menevien hoitomerkintätietojen sähköiselle välittämiselle taas ei vielä oikeastaan ole tapaa”, kertoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Timo Tuominen.

Timo Tuominen, johtava asiantuntija, 20 793 4218
Kristiina Siikala, kehityspäällikkö, 020 793 4273

Kela
Petra Elomaa, erikoissuunnittelija, 040-6878598
Kaisa Timonen, Suunnittelun asiantuntija, 050 596 8970

Sosiaali- ja terveysministeriö
Jari Porrasmaa, erityisasiantuntija, 295 163 381
Anne-Sofie Pesola, viestintäasiantuntija, 2951 63625

Trafi
Johanna Simkin, kehityspäällikkö, 029 5345 265

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.