Terveydenhuollon paperit muuttuvat bittivirraksi

Terveydenhuollon asiakirjoja muutetaan sähköiseen muotoon. Sähköistämällä vaikutetaan asiakirjoista aiheutuvaan hiilijalanjälkeen. Finanssiala ry, Kela, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä sosiaali- ja terveysministeriö ovat tehneet kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen terveydenhuollossa käytettävien lääkärintodistusten digitalisoimiseksi.

Asiakirjojen digitalisointi on monen vuoden prosessi, ja ensimmäisen vuoden tulokset on nyt saatu.  Ensimmäisenä vuonna sähköiseen muotoon muutettiin sairauspäivärahaa ja luovutuspäivärahaa varten tarvittava lääkärintodistus A ja lääkärinlausunto ajokyvystä. Sähköisen välittämisen myötä lääkärin ei esimerkiksi tarvitse vastaanotolla tulostaa paperista lääkärintodistusta postitettavaksi tai kuljetettavaksi, vaan sähköisesti välitetty todistus on heti Kelan tai Trafin järjestelmässä.

Ensimmäisenä vuonna Kelan sähköisten sairauspäivärahaan vaadittujen lääkärintodistusten määrä nousi 1,4 prosentista kahteen. Tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä 80 prosenttia dokumenteista kulkisi sähköisenä. Trafi taas tavoittelee ajokorttia varten tarvittavien todistusten sähköisessä asioinnissa yli 50 prosentin osuuteen. Tavoitteet vastaavat vuositasolla lähes 600 000 digitoitavaa asiakirjanippua vähemmän.

Terveydenhuollon asiakirjojen digitalisoinnilla on laskelmien mukaan saavutettavissa laajasti hyötyä. Automatisoitu käsittely nopeuttaa terveydenhuollon dokumenttien käsittelyaikaa ja läpimenoa. Prosessin kokonaiskesto pienenee, päällekkäisyyksiä poistuu, paperilomakkeiden määrä ja paperisten asiakirjojen käsittelytyö vähenevät, ja postitusten määrä putoaa. Tehostuminen pienentää toiminnan ilmastovaikutusta hiilijalanjäljen pienenemisen kautta.

”Sosiaali- ja terveysministeriön toimialan sisäiset keskeiset tietovirrat on digitalisoitu jo aiemmin muun muassa Kanta-palveluiden avulla. Todistuksien sähköinen välitys avaa toimialarajat ylittävää yhteistyötä ja on merkittävä asiakkaan ja ammattilaisten vaivaa ja työaikaa säästävä edistysaskel”, toteaa Sosiaali- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Jari Porrasmaa.

Asiakirjojen sähköistäminen on kohdannut myös haasteita. Eläkevakuutusyhtiöiden työkyvyttömyyden arviointiin tarkoitettu lausunto ja tapaturmavakuutusyhtiöihin lähetettävät hoitomerkinnät työ- ja liikennetapaturmista eivät vielä vuonna 2017 olleet sähköisessä välityksessä.

”Eläkevakuutusyhtiöihin menevien paperien sähköistämistä jarruttaa lainsäädäntö, joka rajoittaa sähköisten asiakirjojen käyttöä. Vahinkovakuutusyhtiöihin menevien hoitomerkintätietojen sähköiselle välittämiselle taas ei vielä oikeastaan ole tapaa”, kertoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Timo Tuominen.

Timo Tuominen, johtava asiantuntija, 20 793 4218
Kristiina Siikala, kehityspäällikkö, 020 793 4273

Kela
Petra Elomaa, erikoissuunnittelija, 040-6878598
Kaisa Timonen, Suunnittelun asiantuntija, 050 596 8970

Sosiaali- ja terveysministeriö
Jari Porrasmaa, erityisasiantuntija, 295 163 381
Anne-Sofie Pesola, viestintäasiantuntija, 2951 63625

Trafi
Johanna Simkin, kehityspäällikkö, 029 5345 265

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.