Terveydenhuollon paperit muuttuvat bittivirraksi

Terveydenhuollon asiakirjoja muutetaan sähköiseen muotoon. Sähköistämällä vaikutetaan asiakirjoista aiheutuvaan hiilijalanjälkeen. Finanssiala ry, Kela, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä sosiaali- ja terveysministeriö ovat tehneet kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen terveydenhuollossa käytettävien lääkärintodistusten digitalisoimiseksi.

Asiakirjojen digitalisointi on monen vuoden prosessi, ja ensimmäisen vuoden tulokset on nyt saatu.  Ensimmäisenä vuonna sähköiseen muotoon muutettiin sairauspäivärahaa ja luovutuspäivärahaa varten tarvittava lääkärintodistus A ja lääkärinlausunto ajokyvystä. Sähköisen välittämisen myötä lääkärin ei esimerkiksi tarvitse vastaanotolla tulostaa paperista lääkärintodistusta postitettavaksi tai kuljetettavaksi, vaan sähköisesti välitetty todistus on heti Kelan tai Trafin järjestelmässä.

Ensimmäisenä vuonna Kelan sähköisten sairauspäivärahaan vaadittujen lääkärintodistusten määrä nousi 1,4 prosentista kahteen. Tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä 80 prosenttia dokumenteista kulkisi sähköisenä. Trafi taas tavoittelee ajokorttia varten tarvittavien todistusten sähköisessä asioinnissa yli 50 prosentin osuuteen. Tavoitteet vastaavat vuositasolla lähes 600 000 digitoitavaa asiakirjanippua vähemmän.

Terveydenhuollon asiakirjojen digitalisoinnilla on laskelmien mukaan saavutettavissa laajasti hyötyä. Automatisoitu käsittely nopeuttaa terveydenhuollon dokumenttien käsittelyaikaa ja läpimenoa. Prosessin kokonaiskesto pienenee, päällekkäisyyksiä poistuu, paperilomakkeiden määrä ja paperisten asiakirjojen käsittelytyö vähenevät, ja postitusten määrä putoaa. Tehostuminen pienentää toiminnan ilmastovaikutusta hiilijalanjäljen pienenemisen kautta.

”Sosiaali- ja terveysministeriön toimialan sisäiset keskeiset tietovirrat on digitalisoitu jo aiemmin muun muassa Kanta-palveluiden avulla. Todistuksien sähköinen välitys avaa toimialarajat ylittävää yhteistyötä ja on merkittävä asiakkaan ja ammattilaisten vaivaa ja työaikaa säästävä edistysaskel”, toteaa Sosiaali- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Jari Porrasmaa.

Asiakirjojen sähköistäminen on kohdannut myös haasteita. Eläkevakuutusyhtiöiden työkyvyttömyyden arviointiin tarkoitettu lausunto ja tapaturmavakuutusyhtiöihin lähetettävät hoitomerkinnät työ- ja liikennetapaturmista eivät vielä vuonna 2017 olleet sähköisessä välityksessä.

”Eläkevakuutusyhtiöihin menevien paperien sähköistämistä jarruttaa lainsäädäntö, joka rajoittaa sähköisten asiakirjojen käyttöä. Vahinkovakuutusyhtiöihin menevien hoitomerkintätietojen sähköiselle välittämiselle taas ei vielä oikeastaan ole tapaa”, kertoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Timo Tuominen.

Timo Tuominen, johtava asiantuntija, 20 793 4218
Kristiina Siikala, kehityspäällikkö, 020 793 4273

Kela
Petra Elomaa, erikoissuunnittelija, 040-6878598
Kaisa Timonen, Suunnittelun asiantuntija, 050 596 8970

Sosiaali- ja terveysministeriö
Jari Porrasmaa, erityisasiantuntija, 295 163 381
Anne-Sofie Pesola, viestintäasiantuntija, 2951 63625

Trafi
Johanna Simkin, kehityspäällikkö, 029 5345 265

Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi20.5.2019 08:30:56 EESTTiedote

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi15.5.2019 06:30:00 EESTTiedote

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.