Terveyskylä.fi -verkkopalvelulle voitto vuoden 2018 Suunnannäyttäjät-kilpailussa

Erikoissairaanhoidon verkkopalvelu Terveyskylä.fi on voittanut julkishallinnon digipalveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen kannustavan Suunnannäyttäjät-kilpailun. Kilpailuun osallistui yhteensä 30 ehdokasta, joista voittaja valittiin yleisöäänestyksen ja viisihenkisen raadin yhteistyössä antaman pisteytyksen tuloksena.

Suunnannäyttäjät-kilpailussa haettiin kansalaisten arkea helpottavia digihankkeita, -projekteja ja -kokeiluja. Voittajan valintaa perusteltiin muun muassa seuraavasti:

”Virtuaalisairaala 2.0 on ajankohtainen hanke, joka koskettaa laajasti kansalaisia. Hankkeen tavoitteena on rakentaa Terveyskylä-palvelukokonaisuutta kansalaisille, potilaille sekä sote-ammattilaisille. Työhön osallistuneilla tahoilla on ollut laaja ymmärrys aiheesta ja aidosta asiakastarpeesta. Myös jatkokehityspotentiaali on mittava.

Kyseessä on palvelu, joka paitsi rakentaa ja luo uutta esimerkillisellä tavalla yhteiskunnan ja kansalaisten kannalta hyvin merkittävällä osa-alueella, toimii myös sillanrakentajana fyysisen ja digitaalisen maailman välillä. Lisäksi rakentamiseen on osallistunut laaja joukko erilaisia sidosryhmiä ja niiden yksittäisiä edustajia.

Tässä keksinnössä on erityisarvo sillä, että etäpalvelut tuovat erikoissairaanhoidon palvelut ”lähipalveluiksi”, jotka ovat kansalaisen, potilaan ja lähimmäistensä käytössä 24/7. Erityinen ansio on ollut myös hyödyntää tieteellistä tutkimusta ja osallistamisen malleja kehittämisessä.”

Kärkikolmikkoon sijoittuivat lisäksi Trafin Autoilija-sovellus ja mobiiliajokortti sekä Vantaan kaupungin Pilviakatemia. Suunnannäyttäjät-kilpailun järjestäjänä toimii SuomiDigi -kehittäjäfoorumi, jonka tavoitteena on tukea julkisen hallinnon organisaatioita palvelujensa digitalisoinnissa.

Mikä on Terveyskylä?

Terveyskylä.fi on yhdessä potilaiden kanssa kehitetty erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Terveyskylän talojen tietosisältö on veloituksetta kaikkien käytössä.

Potilaille tarkoitettuihin digitaalisiin hoitopolkuihin vaaditaan lääkärin lähete tai hoitosuhde erikoissairaanhoitoon. Omahoito-ohjelmista osa tulee olemaan kaikille avoimia, osa on suunnattu vain hoidossa oleville potilaille.

Terveyskylän Omapolku-palvelukanava mahdollistaa sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitopaikan välillä sekä tarjoaa välineitä omahoitoon. Asiakkaan Omapolulle voidaan liittää potilasryhmäkohtaisia digihoitopolkuja. Tällä hetkellä Terveyskylässä on auki 27 taloa. Vuoden 2018 loppuun mennessä taloja on yli 30 ja niissä on kymmeniä digihoitopolkuja sekä omahoito-ohjelmia eri potilasryhmille.

Terveyskylän palvelut sopivat erityisen hyvin elämänlaadun, oireiden ja elintapojen seuraamiseen, toimenpiteeseen valmistautumiseen ja siitä toipumiseen sekä tukemaan elämää pitkäaikaisen sairauden kanssa. Palvelut täydentävät ja tarjoavat vaihtoehtoja perinteiseen sairaalahoitoon.

Terveyskylää rakennetaan Virtuaalisairaala 2.0 -kärkihankkeessa, Suomen yliopistosairaaloiden yhteistyönä. Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.