Terveyskylän Pulmanavigaattori tarjoaa kaikenikäisille tietoa ja tukea elämän pulmiin

Tarvitsetko tietoa ja apua hyvinvoinnin tai sosiaaliturvan kysymyksissä? Tutustu Terveyskylä-verkkopalvelun uuteen Pulmanavigaattoriin.

Pulmanavigaattori on sosiaalityön ammattilaisten laatima työkalu, jonka avulla voit arvioida omaa tai läheisen sosiaalisen tuen tarvetta. Se tarjoaa tietoa, tukea ja apua kaikenikäisille esimerkiksi perhe-elämän haasteiden, toimeentulon, asumisen, työllistymisen ja oman jaksamisen pulmissa.

Tukea ja palvelunohjausta on saatavilla ympäri vuorokauden.

- Pulmanavigaattorin avulla tavoitamme sosiaalisen tuen tarpeessa olevat aiemmin sekä myös ne, joita emme nyt tavoita lainkaan, navigaattorin kehittämisessä alusta asti mukana ollut sosiaalityöntekijä ja projektikoordinaattori Katariina Kohonen kertoo.

Terveydenhuollossa vastaavanlaisia oirenavigaattoreita on ollut käytössä jo pidemmän aikaa.

- Sosiaalihuolto on ollut digitalisoitumisen suhteen jälkijunassa ja Pulmanavigaattori vastaa nyt tähän tarpeeseen, Kohonen lisää.

Pulmanavigaattorin avulla sosiaalityön palveluvalikoimaa lisätään ja monipuolistetaan. Se ei kuitenkaan korvaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen tekemää hoidon- tai palvelutarpeen arviointia, eikä sitä ole tarkoitettu hätätapauksiin tai kiireellistä hoitoa vaativiin tilanteisiin.

- Vuorovaikutuksen katoamisesta ei siis ole huolta, Kohonen sanoo.

Julkaistua Pulmanavigaattoria kehitetään jatkuvasti, ja käyttäjiltä kerätään palautetta kehittämisen avuksi.

Pulmanavigaattori löytyy Kuntoutumistalosta, jota rakennetaan osana yliopistosairaaloiden Terveyskylää.

- Tarkoituksena on, että jatkossa Pulmanavigaattoriin voidaan ohjata muistakin Terveyskylän taloista, jolloin kansalaiset voivat hyödyntää sitä eri taloista käsin, sanoo Pulmanavigaattorista tutkimusta tekevä sosiaalityön kehittäjä Miina Arajärvi.

Tutustu meihin

Pulmanavigaattori: www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/pohdi-ja-testaa/pulmanavigaattori

Kuntoutumistalo: www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo

Terveyskylä: www.terveyskyla.fi, facebook.com/terveyskyla.fi, Twitter @terveyskyla_fi

Lisätietoja Pulmanavigaattorista ja Virtuaalisairaala 2.0-hankkeesta

Sirpa Arvonen, hankejohtaja, Virtuaalisairaala 2.0 –hanke, puh. 050 407 4544

Liina Hemminki, Terveyskylä.fi / Virtuaalisairaala 2.0 –viestintä, puh. 040 182 3573

Mikä on Terveyskylä?

Terveyskylä.fi on yhdessä potilaiden kanssa kehitetty erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Terveyskylän talojen tietosisältö on veloituksetta kaikkien käytössä.

Potilaille tarkoitettuihin digitaalisiin hoitopolkuihin vaaditaan lääkärin lähete tai hoitosuhde erikoissairaanhoitoon. Omahoito-ohjelmista osa tulee olemaan kaikille avoimia, osa on suunnattu vain hoidossa oleville potilaille.

Terveyskylän Omapolku-palvelukanava mahdollistaa sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitopaikan välillä sekä tarjoaa välineitä omahoitoon. Asiakkaan Omapolulle voidaan liittää potilasryhmäkohtaisia digihoitopolkuja. Nyt auki on 27 taloa. Vuoden 2018 loppuun mennessä taloja on muutama enemmän ja niissä on kymmeniä digihoitopolkuja sekä omahoito-ohjelmia eri potilasryhmille.

Terveyskylän palvelut sopivat erityisen hyvin elämänlaadun, oireiden ja elintapojen seuraamiseen, toimenpiteeseen valmistautumiseen ja siitä toipumiseen sekä tukemaan elämää pitkäaikaisen sairauden kanssa. Palvelut täydentävät ja tarjoavat vaihtoehtoja perinteiseen sairaalahoitoon.

Terveyskylää rakennetaan Virtuaalisairaala 2.0 -kärkihankkeessa, Suomen yliopistosairaaloiden yhteistyönä. Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.

Tervetuloa Siltasairaalan peruskiven muuraustilaisuuteen / Välkommen till murandet av Brosjukhusets grundsten21.9.2018 15:09Tiedote

Siltasairaalan peruskivi muurataan keskiviikkona 26.9.2018 klo 13.00–14.30 Meilahden sairaala-alueella Syöpätautien klinikan edustalla osoitteessa Haartmaninkatu 4, Helsinki. OHJELMA: Tervehdyspuhe Ulla-Marja Urho, HUSin hallituksen puheenjohtaja Valtiovallan tervehdys Paula Risikko, eduskunnan puhemies Käyttäjän puheenvuoro Jarkko Pajarinen, toimialajohtaja, HUS Tilaajan puheenvuoro Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, HUS Pääurakoitsijan tervehdys Juha Toimela, varatoimitusjohtaja, SRV Peruskirjan lukeminen Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS Peruskiven muuraus Peruskiven muuraustilaisuuteen on medialla avoin pääsy. Tilaisuuden jälkeen julkaistaan lehdistötiedote ja faktapaketti kuvineen. Tilaisuuden jälkeen on myös mahdollisuus haastatteluihin. Median ilmoittautuminen: niina.kauppinen@hus.fi, 050 427 2040 tai mirkka.kujala@hus.fi, 050 595 3290 Haluatko tutustua työmaahan? Työmaahan ja täydessä vauhdissa olevaan sairaalarakentamiseen pääsee tutustumaan sovittaessa.Työmaavierailut: Heidi

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote

Aiemmin lähetetystä tiedotteesta puuttui sana "miljoonan" Suomen hallitus on asettanut... lauseesta. HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoi