Terveyspalvelualan työehtosopimusneuvotteluita jatketaan

Terveyspalvelualan työehtosopimuksen sopimuskausi on päättynyt 31.3.2020. Päättyneen työehtosopimuksen mukaisia työehtoja noudatetaan kuitenkin edelleen jälkivaikutuksen perusteella.

Hyvinvointiala HALI ja Sote jatkoivat terveyspalvelualan työehtosopimusneuvotteluja 9.4.2020. HALI on pyrkinyt aktiivisesti vaikuttamaan siihen, että osapuolet lähentyisivät tekstikysymyksissä. HALI on myös tuonut neuvotteluihin useita vastaantuloesityksiä työntekijöille tärkeisiin kysymyksiin. Tekstitavoitteiden määrää onkin saatu tiivistettyä, mutta jäljellä on edelleen runsaasti avoimia kysymyksiä muun muassa palkkausjärjestelmää koskien.

Neuvotteluihin haasteita tuo lisäksi Soten korkeat palkankorotusvaatimukset. Liitot vaativat edelleen olennaisesti korkeampia palkankorotuksia kuin muilla työehtosopimusaloilla koronapandemian aiheuttamasta talouskriisistä huolimatta.

Neuvottelut jatkuvat pääsiäisen jälkeen.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri

työmarkkinajohtaja

040 571 2330 / tuomas.manttari@hyvnivointiala.fi

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?

Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu20.5.2020 13:18:31 EESTTiedote

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.