Terveysväitteet koetuksella messuilla Turussa

Terve Olo -messuilla puhutaan terveydestä ja hyvinvoinnista sekä erilaisista terveysväitteistä. Esillä ovat tämän hetken puhutuimmat aiheet. Tapahtuma on Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Samaan aikaan järjestetään Osaava Nainen ja Outlet. Kokonaisuudessa on yhteensä noin 220 yritystä.

Tomi Kokko

Kolmen päivän aikana esille nousevat muun muassa tämänhetkiset käsitykset geenitiedosta lääkehoidon tukena. Toimimattomat lääkkeet ja vaaralliset sivuvaikutukset ovat vältettävissä. Geenitestistä puhuu yleisölle sisätautien erikoislääkäri ja lääketieteellisen tietotekniikan dosentti Jari Forsström, Abomics Oy/GeneAccount. Forsström puhuu messuilla kaikkina messupäivinä.

Samoin ennaltaehkäisevä terveydenhoito on nousemassa aiempaa tärkeämpään rooliin. Mitä geeniperimästä voidaan tulkita ja miten tulkintaa voidaan hyödyntää oman hyvinvoinnin tukemisessa? Messukävijöille aihetta avaa Maili Lepola, joka on genetiikan osaaja erityisesti nutrigenomian, oma geeniperimä suhteessa ravintoon, liittyen.

CRST Oy:n toimitusjohtaja Antti Iitiä kertoo mm. lääkkeen kehittämisestä ideasta tuotteeksi messuperjantaina.

Terve Olo -tapahtuman ohjelmaan mahtuu monenlaisia näkökulmia hyvinvointiin. Lauantaina 27.10. kuullaankin mm. Tomi Kokon puheenvuoro otsikolla Jaksaa, jaksaa. Energiaa arkeen ja treenaamiseen. Kokko on tullut tunnetuksi kohuakin herättäneistä vinkeistään ravitsemukseen.

Terveysväitteiden viidakossa

Lihastohtori, LiTT Juha Hulmi kertoo sunnuntaina 28.10. harjoitteluun ja ravintoon liittyvistä uskomuksista. Hän on tutkinut lihaskasvua ja kirjoittaa mm. suosittua Lihastohtori-blogia.

Ltt Juhani Knuuti kertoo messuyleisölle miksi harhaudumme terveysväitteiden viidakossa. Väitteistä kuullaan messusunnuntaina. Knuuti tunnetaan mm. kansantajuisesta blogeistaan ja terveydellisten harhaluulojen kitkemisestä.

Urheilulääkäri Pippa Laukka puolestaan kannustaa lauantaina 27.10. itsestään huolehtimiseen. Otsikkona on Olet sitä mitä syöt. Hän mukana mm. syksyllä alkavassa tv-ohjelmassa, jossa laitetaan julkisuuden henkilöitä kuntoon.

Näyttelijänäkin tunnettu Satu Silvo antaa messuilla omat rempseät vinkkinsä jaksamiseen. Silvo esiintyy tapahtumassa perjantaina.

Arvoista messuilla puhuu muun muassa Jaana Villanen, Prorigin Oy.

Kansainvälinen tankotanssikilpailu ja twerkkausta lajikokeiluna

Vinkkejä saa myös mm. suolistobakteereihin, oikeaan istumiseen, terveenä vanhenemiseen, painonhallintaan, lonkkaongelmiin ja mm. kivun hallintaan luonnollisin keinoin.

Tapahtumassa on mahdollisuus tutustua uusiin liikuntamuotoihin. Jokainen voi käydä hakemassa oppia mm. twerkkaukseen Tanssistudio Flaman opastuksella.  Messuilla pääsee kokeilemaan muitakin uudempia kuntoilulajeja ja -tapoja mm. F45-salin ja Annasportin matkassa.

Turun Messukeskuksessa ratkotaan myös kansainvälisen tason tankotanssikilpailu. Kisa nähdään mielenkiintoisena taisteluna, ns. pole battlena, jossa kaksi tai korkeintaan kolme kisaajaa tanssivat toisiaan vastaan. Yleisöllä on mahdollisuus myös kokeilla tankotanssia messuilla.

Tapahtuma tehdään yhteistyössä Turun Sanomien kanssa.

www.terveolomessut.fi

#terveolo

26.-28.10. Turun Messukeskuksessa

Messut avoinna perjantaina ja lauantaina kello 10-18, sunnuntaina kello 10-17

projektijohtaja Krista Ahonen
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Info medialle 26.10. kello 11.00 Turun Messukeskuksessa

Tomi Kokko
Pippa Laukka

Kutsu ja tiedote: Kansainväliset terveydenhuollon tekoälyasiantuntijat kokoontuvat Turussa - Life Science Live -tapahtuma 15.-16.5.2.5.2019 10:51:06 EESTKutsu

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa 15.-16. toukokuuta 2019 Turun Messukeskuksessa. Tapahtuman keskeisin teema on tekoäly ja sen sovellukset terveydenhuollossa, lääkekehityksessä ja biotekniikassa. Tapahtuma yhdistää lääketieteen ja terveydenhoidon alan tiedeyhteisöt ja liike-elämän ammattilaiset. Life Science Live -tapahtuman tuottamisesta vastaavat yhdessä Turun Messukeskuksen kanssa Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Mukana tapahtumassa ovat myös mm. Bayer, Sitra ja PerkinElmer. Toisen tapahtumapäivän lopuksi myös suuri yleisö pääsee tutustumaan alaan, sillä tapahtumaan on avoimet ovet kello 14-18. Tuolloin voi tutustua mm. Turun yliopistoon tutkimustyöhön.