Thaimaan on lopetettava turvaa hakevien laittomat palautukset

Amnesty vaatii Thaimaata lopettamaan laittomat palautukset ja tarjoamaan pakolaisille suojelua. Tänään julkaistu raportti osoittaa, että palautettuja ihmisiä on joutunut ihmisoikeusloukkausten ja vainon kohteeksi. Thaimaa ei saa palauttaa Myanmarista etnistä puhdistusta pakenevia rohingyoja.

Thaimaan hallitus on jo vuosien ajan rikkonut kansainvälistä oikeutta palauttamalla pakolaisveneitä ilman, että ihmisille on annettu mahdollisuus hakea turvapaikkaa. Niin sanotuilla push back -toimillaan Thaimaa on loukannut ehdotonta palautuskieltoa.

Ehdoton palautuskielto tarkoittaa sitä, että ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa tämä voi joutua vainon tai muun epäinhimillisen kohtelun kohteeksi. Thaimaan laivasto on aikaisemmin lähettänyt muun muassa Myanmarista paenneiden rohingyojen veneitä takaisin merelle.

Rohingyoja jätetty merihätään

Rohingyat yrittivät paeta väkivaltaa Thaimaahan meriteitse jo vuonna 2015. Tuolloin Thaimaan laivasto käännytti lukuisia veneitä takaisin merelle. YK:n pakolaisjärjestön mukaan ainakin 370 ihmistä kuoli.

Kuluneen kuukauden aikana yli 480 000 rohingyaa on paennut Myanmarin armeijan väkivaltaa. Thaimaan hallitus ja viranomaiset ovat antaneet ristiriitaisia lausuntoja rohingyojen tilanteesta. Kuukausi sitten Thaimaan pääministeri Prayut Chan-ocha sanoi, että maan viranomaiset ovat valmiina vastaanottamaan rohingya-pakolaisia. Thaimaan laivasto on sittemmin uhannut käännyttää maan aluevesille saapuvat veneet.

“Sadat tuhannet rohingyat pakenevat etnistä puhdistusta. Thaimaan viranomaisten täytyy tehdä inhimillistä pakolaispolitiikka ja näyttää esimerkkiä muille alueen valtioille”, sanoo Audrey Gaughran, Amnestyn globaalin ihmisoikeustyön johtaja.

”Thaimaan hallitus ei saa palauttaa käsittämättömiä hirmutekoja pakenevia ihmisiä, vaan sen täytyy taata turvallisia reittejä ja oikeudenmukainen menettely kansainvälistä suojelua hakeville.”

Thaimaan pakolaispolitiikka loukkaa kansainvälistä oikeutta

Veneiden pysäyttämisen lisäksi Thaimaa on rikkonut palautuskiellon periaatetta palauttamalla pakolaisia ja turvapaikanhakijoita maihin, joissa he ovat joutuneet vakavien ihmisoikeusloukkausten kohteeksi. Amnestyn tutkijat ovat seuranneet yli sataa Thaimaasta muun muassa Kiinaan, Bahrainiin ja Turkkiin palautettua ihmistä. Monia heistä on palautuksen jälkeen esimerkiksi kidutettu tai pidätetty mielivaltaisesti.

Merkittävät puutteet Thaimaan lainsäädännössä ovat jättäneet maassa oleskelevat turvapaikanhakijat epävarmaan ja haavoittuvaan asemaan. Thaimaa ei ole allekirjoittanut YK:n pakolaissopimusta, eikä sillä ole kattavaa kotimaista pakolaislainsäädäntöä tai virallista turvapaikanhakuprosessia. Turvapaikanhakijoita pidätetään mielivaltaisesti, eikä heillä ole mahdollisuuksia toimeentuloon, terveydenhuoltoon tai aina edes ruokaan.

Thaimaan sotilashallitus on hiljattain sitoutunut parantamaan pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden saamaa kohtelua ja tunnustanut palautuskiellon periaatteen. Audrey Gaughranin mukaan tämä ei kuitenkaan ole johtanut lakimuutoksiin tai haitallisten käytäntöjen uudistamiseen.

Hallituksen on siirryttävä sanoista tekoihin. Viranomaisten täytyy varmistaa, että pakolaisten oikeudet taataan Thaimaan lainsäädännössä.”

Milja Komulainen
Tiedottaja
milja.komulainen@amnesty.fi

Kaisa Väkiparta
Pakolaisasiantuntija
kaisa.vakiparta@amnesty.fi

Amnesty International: EU-maat osasyyllisiä kidutukseen ja ihmiskauppaan Libyassa12.12.2017 01:01Tiedote

Eurooppalaiset valtiot ovat vastuussa pakolaisten ja siirtolaisten epäinhimillisestä kohtelusta Libyassa, Amnestyn tuoreessa raportissa todetaan. Kymmeniä tuhansia ihmisiä on loukussa pidätyskeskuksissa, joissa he altistuvat kidutukselle ja pahoinpitelyille. Uusi todistusaineisto osoittaa, että Libyan viranomaisten toimet Italian lahjoittamalla aluksella johtivat 50 ihmisen hukkumiseen Välimerellä.