The Duke of Cambridge visits Finland

Office of the President of the Republic of Finland
Press release 63/2017
15 November 2017

Prince William, The Duke of Cambridge, will visit Finland on 29-30 November 2017. The visit will be hosted by President of the Republic of Finland, Sauli Niinistö.

President Niinistö will receive The Duke at the Presidential Palace on 29 November 2017. The agenda will include a discussion between the President and His Royal Highness.

Following the meeting, The Duke will visit an ice rink in Helsinki, where he will learn about the activities of Icehearts. Icehearts is an operating model providing long-term professional growth support through team sport for children needing it. In addition, His Royal Highness will attend a reception hosted by Sarah Price, British Ambassador to Finland. The day will end with a banquet held by President Niinistö and Mrs Jenni Haukio at the official residence in Mäntyniemi.

On Thursday 30 November, The Duke will visit the Slush startup and technology event, where he will attend the opening ceremony and visit Finnish and British companies’ stalls. In addition, The Duke will visit a primary school in Helsinki, where accompanied by Minister of Education Sanni Grahn-Laasonen and Helsinki Deputy Mayor for Education Pia Pakarinen, he will be introduced to innovative learning environments and methods and learn about the KiVa Koulu anti-bullying programme.

The general public will have an opportunity to greet The Duke early afternoon on 30 November in Esplanadi Park, where His Royal Highness will visit Helsinki Christmas Market accompanied by Mayor of Helsinki Jan Vapaavuori and chair of Helsinki City Tuuli Kousa. Following his visit to the Christmas Market, The Duke will proceed to the City Hall, where he will attend a luncheon offered by the City of Helsinki. The Duke’s visit to Finland will end with a presentation of the Finnish Air Force at Helsinki-Vantaa Airport.

New Year Speech by President of the Republic Sauli Niinistö on 1 January 20181.1.2018 12:15Tiedote

Free for publication on 1 January 2018 at 12 hrs 15 Finnish time New Year Speech by President of the Republic Sauli Niinistö on 1 January 2018 My fellow citizens, A year of celebrations is behind us. The centenary of our independence was fêted in many ways and recalled with gratitude. It has been rousing to see how people’s festive mood took over the country during the course of the year. We recapped the past, looked to the future and, above all, felt genuine joy of our own Finnishness. A milestone year easily leads us into thinking that it is as if we were at a watershed, where there is a time before and a time after. However, the clear message of the centenary year was that Finland’s course has been successful, and that this is a good path to take into the future. The theme of the centenary year was “Together”; this was seen as the secret of our success and also the key to our future. The year now beginning is a time that immediately pauses one for some self-reflection, however. The

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuhe 1.1.20181.1.2018 12:15Tiedote

Julkisuuteen 1.1.2018 klo 12.15 Tasavallan presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuhe 1.1.2018 Kansalaiset, Olemme viettäneet juhlan vuoden, itsenäisyytemme sataa vuotta on monin tavoin kunnioitettu ja kiitoksin muisteltu. On ollut sykähdyttävää seurata kuinka ihmisten juhlamieli vuoden mittaan valtasi maan. On kerrattu menneet, katsottu tulevaan ja ennen kaikkea, tunnettu aitoa iloa omasta suomalaisuudestamme. Tasavuosi tuottaa helposti ajatusharhaa, että se olisi ikään kuin kulkumme vedenjakaja, olisi aika ennen sitä ja aika sen jälkeen. Juhlavuoden selkeä sanoma kuitenkin oli, että Suomen suunta on ollut onnistunut, joten sillä tiellä on hyvä jatkaa tulevaisuuteen. Vuoden tunnus oli ”Yhdessä”; se koettiin menestyksemme salaisuutena ja myös tulevaisuutemme avaimena. Tämä alkanut vuosi kuitenkin pysäyttää heti itsetutkiskeluun. Vuosien 1917 ja 1918 muistot ovat liki vastakkaiset. Ensin tapahtui parasta ja sitä seurasi pahinta, mitä kansakunta voi kohdata. Itsenäisyyden vuosi vaihtui

Republikens president Sauli Niinistös nyårstal den 1 januari 20181.1.2018 12:15Tiedote

Får publiceras 1 januari 2018 kl. 12.15 Republikens president Sauli Niinistös nyårstal den 1 januari 2018 Medborgare! Vi har firat ett jubileumsår; vår hundraåriga självständighet har hedrats på många olika sätt och uppmärksammats med tacksamhet. Det har varit gripande att se hur feststämningen under årets lopp har spritt sig bland människorna i hela vårt land. Vi har tänkt på svunna tider, riktat blicken mot framtiden och känt äkta glädje över att vara finländare. Jubileumsåret skapar lätt en tankevilla om att det är en slags brytningspunkt på vår färd, att det finns tiden före och efter det. Men jubileumsårets tydliga budskap var att Finland har gått i rätt riktning, och därför kan vi fortsätta på samma väg mot framtiden. Temat för året var ”Tillsammans”; tillsammans har vi skapat vår framgång och tillsammans går vi mot framtiden. Men det nya året ger genast orsak till självrannsakan. Minnena av åren 1917 och 1918 är så gott som motsatta. Först hände det bästa och sedan det värsta en

President Niinistö talked with President Putin30.12.2017 12:44Tiedote

Office of the President of the Republic Press Release 69/2017 30 December 2017 President Niinistö talked with President Putin President of the Republic Sauli Niinistö held a telephone conversation with Russian President Vladimir Putin on 30 December. The presidents discussed current international issues, such as North Korea and the Ukraine conflict. They also discussed bilateral relations between Finland and Russia as well as environmental cooperation, including cooperation in protecting the Arctic. The presidents also wished each other a Happy New Year. President Putin also re-iterated his congratulations on Finland’s independence jubilee year. The discussion was held on Finland's initiative.

Presidentti Niinistö keskusteli presidentti Putinin kanssa30.12.2017 12:42Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 69/2017 30.12.2017 Presidentti Niinistö keskusteli presidentti Putinin kanssa Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Venäjän presidentti Vladimir Putin kävivät puhelinkeskustelun 30. joulukuuta. Presidentit keskustelivat ajankohtaisista kansainvälisistä asioista, kuten Pohjois-Koreasta ja Ukrainan konfliktista. Keskustelussa käsiteltiin myös Suomen ja Venäjän kahdenvälisiä suhteita sekä ympäristöyhteistyötä, mukaan lukien arktisen alueen suojelemiseksi tehtävä yhteistyö. Presidentit toivottivat toisilleen lisäksi hyvää uutta vuotta. Lisäksi Presidentti Putin toisti onnittelunsa Suomen itsenäisyyden juhlavuodesta. Puhelu käytiin Suomen aloitteesta.