The Duke of Cambridge visits Finland

Office of the President of the Republic of Finland
Press release 63/2017
15 November 2017

Prince William, The Duke of Cambridge, will visit Finland on 29-30 November 2017. The visit will be hosted by President of the Republic of Finland, Sauli Niinistö.

President Niinistö will receive The Duke at the Presidential Palace on 29 November 2017. The agenda will include a discussion between the President and His Royal Highness.

Following the meeting, The Duke will visit an ice rink in Helsinki, where he will learn about the activities of Icehearts. Icehearts is an operating model providing long-term professional growth support through team sport for children needing it. In addition, His Royal Highness will attend a reception hosted by Sarah Price, British Ambassador to Finland. The day will end with a banquet held by President Niinistö and Mrs Jenni Haukio at the official residence in Mäntyniemi.

On Thursday 30 November, The Duke will visit the Slush startup and technology event, where he will attend the opening ceremony and visit Finnish and British companies’ stalls. In addition, The Duke will visit a primary school in Helsinki, where accompanied by Minister of Education Sanni Grahn-Laasonen and Helsinki Deputy Mayor for Education Pia Pakarinen, he will be introduced to innovative learning environments and methods and learn about the KiVa Koulu anti-bullying programme.

The general public will have an opportunity to greet The Duke early afternoon on 30 November in Esplanadi Park, where His Royal Highness will visit Helsinki Christmas Market accompanied by Mayor of Helsinki Jan Vapaavuori and chair of Helsinki City Tuuli Kousa. Following his visit to the Christmas Market, The Duke will proceed to the City Hall, where he will attend a luncheon offered by the City of Helsinki. The Duke’s visit to Finland will end with a presentation of the Finnish Air Force at Helsinki-Vantaa Airport.

Statement of President of the Republic Sauli Niinistö on the missile strike on Syria14.4.2018 10:52Tiedote

Office of the President of the Republic Press release 14/2018 14 April 2018 The missile strike on Syria conducted by the United States, Great Britain and France was limited as expected. The strike was a reaction to the use of a chemical weapon last weekend. The aim of the missile strike was also to prevent a further violation of the prohibition of the use of chemical weapons. The missiles hit selected targets. I believe Russia will keep its possible reactions measured. However, the escalation of the situation creates a danger of the conflict expanding. There are indications that contacts across the frontlines have been maintained on some level despite the harsh public statements. Strengthening dialogue is now of utmost importance.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön lausunto Syyriaan tehdyn ohjusiskun johdosta14.4.2018 10:26Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 14/2018 14.4.2018 Yhdysvaltain, Iso-Britannian ja Ranskan Syyriaan tekemä ohjusisku oli ennakoidulla tavalla rajoitettu. Iskua on perusteltu reaktiona viikon takaiseen kemiallisen aseen käyttöön. Nyt tehdyn ohjusiskun tarkoituksena on myös ehkäistä kemiallisten aseiden käyttökiellon rikkomista jatkossa. Iskut tehtiin valikoituihin kohteisiin. Uskon, että Venäjä pitää mahdolliset vastatoimensa harkittuina. Kuitenkin tilanteen kärjistyminen luo vaaraa konfliktin laajenemisesta. On viitteitä siitä, että kovista julkisista puheenvuoroista huolimatta on ylläpidetty jonkintasoista keskusteluyhteyttä rintamalinjojen yli. Dialogin vahvistaminen on nyt ensiarvoisen tärkeää.

Presidentti Niinistö valtiovierailulla Kroatiassa: Tarvitsemme vahvempaa EU:ta10.4.2018 16:31Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 14/2018 10.4.2018 Euroopan unioni ja turvallisuus olivat pääaiheina tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Kroatian presidentti Kolinda Grabar-Kitarovićin välisissä keskusteluissa Zagrebissa 10. huhtikuuta 2018. ”Tarvitsemme vahvempaa Euroopan unionia, joka taistelee rauhan ja vapauden puolesta. Sellaista, joka istuu samassa pöydässä isojen maiden kanssa”, tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi yhteisessä lehdistötilaisuudessa. Molemmat presidentit korostivat Suomen ja Kroatian peräkkäisten EU-puheenjohtajuuksien tuomaa mahdollisuutta tehdä yhteistyötä. ”Voimme EU-puheenjohtajuusyhteistyön puitteissa toimia rauhan ja Euroopan yhtenäisyyden puolesta”, presidentti Niinistö sanoi ja korosti pienten maiden mahdollisuuksia saada isommat ymmärtämään globaali vastuunsa. Presidentti Niinistö kiitti presidentti Grabar-Kitarovićia Kroatian toimista lähialueellaan. ”Tuimme aikoinaan vahvasti Baltian maiden EU-jäsenyysprosessia. Kroatialla on samankal

Tasavallan presidentin lausunto Syyrian tilanteen johdosta9.4.2018 12:20Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 13/2018 9.4.2018 Viime päivien uutiset Syyriasta ovat jälleen olleet järkyttäviä. Itä-Ghoutassa on kuollut kymmeniä viattomia uhreja mitä ilmeisimmin kemiallisella aseella tehdyssä iskussa. Suomi tuomitsee jyrkästi kemiallisten aseiden käytön kaikissa tilanteissa. Syyrian pitkään jatkunut sota on aiheuttanut valtavaa inhimillistä kärsimystä. Viime päivien kehitys uhkaa vaarantaa vakavasti myös kansainvälistä rauhantilaa. Osapuolten on tärkeää selvittää viikonlopun tapahtumat pikaisesti perin pohjin. Neuvotteluratkaisu on ainoa tie tilanteen pysyvään rauhoittamiseen.