The Helsinki Distilling Company pullottaa pandemian hillitsemiseksi myös käsidesiä

Helsingin ainoa viinatislaamo, Sörnäisten Tukkutorilla sijaitseva The Helsinki Distilling Company, HDCO, aloitti Helsinki Käsidesin pullottamisen. Käsien desinfektioaineen jakelu alkaa paitsi valikoiduissa vähittäiskaupoissa ja apteekeissa, myös lääkintä-, ravintola- ja toimistotarviketukkujen kautta. Näin tuotetta pyritään saamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimmille toimialueille koronapandemiaa hillitsemään. Tislaamo arvioi valmistavansa muun, normaalin toimintansa ohessa noin 10 000 pulloa käsidesiä viikossa.

The Helsinki Distilling Company pystyy arvioittensa mukaan pullottamaan Helsinki Käsidesiä puolen litran pulloihin 5000 litraa viikossa.  Ennakkotilauksia tislaamo on vastaanottanut ennen tuotannon aloittamista jo yli 60 000 pullolle. Martti Levo, Kai Kilpinen, Andi Beckley ja tislaamomestari Mikko Mykkänen pullottamassa Helsinki Käsidesiä. Kuva: Samuel Sorainen
The Helsinki Distilling Company pystyy arvioittensa mukaan pullottamaan Helsinki Käsidesiä puolen litran pulloihin 5000 litraa viikossa. Ennakkotilauksia tislaamo on vastaanottanut ennen tuotannon aloittamista jo yli 60 000 pullolle. Martti Levo, Kai Kilpinen, Andi Beckley ja tislaamomestari Mikko Mykkänen pullottamassa Helsinki Käsidesiä. Kuva: Samuel Sorainen

Päätös ryhtyä valmistamaan ja pullottamaan myös käsidesiä oli HDCO:lle helppo, sillä Helsingissä sataan vuoteen ensimmäiseltä ja ainoalta toimivalta tislaamolta löytyy kaikki tarvittava osaaminen ja kalusto. Helsinki Käsidesin tuotannon HDCO pystyi aloittamaan vasta saatuaan riittävästi käsidesin pakkaukseen sopivia muovipulloja.

”Jokaisen tulee yhteiskuntaa kohtaavassa kriisitilanteessa kantaa kortensa kekoon rahkeittensa mukaan ja vähintään oman osaamisensa kautta. Me koemme olevamme vahvimmillamme kehittäessämme ja valmistaessamme käsityönä alkoholijuomia. Pystymme osaamisemme avulla helposti ja turvallisesti jalostamaan alkoholista myös kriittisen tärkeään asemaan noussutta käsidesiä. Sopivien pakkausten lisäksi raaka-aineen, eli denaturoidun etanolin saatavuus on maailmanlaajuisen pandemian takia kortilla nyt kaikkialla. Onkin hienoa, että Suomessa käsidesiä valmistetaan nyt eri toimijoiden taholla pitkin maata. Näin pystytään palvelemaan mahdollisimman useita sen tarpeessa olevia kansalaisia”, kertoo The Helsinki Distilling Company Oy:n perustajaosakas, master blender Kai Kilpinen.

The Helsinki Distilling Company pystyy arvioittensa mukaan pullottamaan Helsinki Käsidesiä puolen litran pulloihin 5000 litraa viikossa. Tuotantolinjan avaaminen työllistää koko tislaamon henkilökunnan. Ennakkotilauksia tislaamo on vastaanottanut ennen tuotannon aloittamista jo yli 60 000 pullolle.

”Pyrimme käsidesin valmistamisen myötä tarjoamaan tislaamon henkilökunnalle töitä, sillä ravintolamyynnin sulkeuduttua myös meidän tavanomaisten tuotteidemme, käsityöginin ja -viskin, menekki laski merkittävästi. Olemme kaikki ylpeitä saadessamme tehdä yhdessä työtä ja tuotetta, joka on tärkeä lenkki vakavan kriisin sammuttamisessa. Koska käsidesi on välttämättömyystuote, joka selkeästi auttaa epidemian hillitsemisessä, emme haluaisi nähdä kenenkään myöskään rahastavan kriisin aiheuttamalla kysynnällä. Siksi vetoammekin jakelijoihin ja jälleenmyyjiin, että puolen litran pullon hinta pysyisi noin kymmenessä eurossa”, toivoo master blenderKilpinen.

Etanolipohjainen Helsinki Käsidesi on tehokas ja turvallinen käsihuuhde päivittäiseen hygieeniseen käsidesinfektioon. Sisältää ihoa hoitavaa ja kosteuttavaa glyserolia ja sopii kaikenikäisille, useitakin kertoja päivässä käytettäväksi. Koostumukseltaan helposti levittyvää sekä nopeasti kuivuvaa. Ei sisällä hajusteita tai väriaineita. Vältettävä aineen joutumista silmiin, rikkoutuneelle iholle ja limakalvoille.

Vaikuttavat aineet: Denaturoitu etanoli (>70 %) ja glyseriini.

Vuonna 2013 perustettu The Helsinki Distilling Company on ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä sataan vuoteen. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana ja tuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona, jonka kaikki tuotteet valmistetaan käsin Helsingin Kalasataman Teurastamolla sijaitsevalla tislaamolla. Yhtiön luovuudesta todistaa myös tislaajamestari Mikko Mykkäselle myönnetty Outstanding Innovation -palkinto Euroopan innovatiivisimpana tislaajana.

Kai Kilpinen, The Helsinki Distilling Company
+358406484781, kai.kilpinen@hdco.fi

Helsinki Käsidesin tuotannon HDCO pystyi aloittamaan vasta saatuaan riittävästi käsidesin pakkaukseen sopivia muovipulloja. Pullotus tapahtuu Helsingin Tukkutorilla. Kuva: Samuel Sorainen
The Helsinki Distilling Company pystyy arvioittensa mukaan pullottamaan Helsinki Käsidesiä puolen litran pulloihin 5000 litraa viikossa. Kuva: Samuel Sorainen
Etanolipohjainen Helsinki Käsidesi on tehokas ja turvallinen käsihuuhde päivittäiseen hygieeniseen käsidesinfektioon. Kuva: Samuel Sorainen
Tislaamomestari Mikko Mykkänen lähettää käsidesiä jakeluun. Kuva: Samuel Sorainen
Kuva: Samuel Sorainen
Helsinki Käsidesi. Kuva: Samuel Sorainen
Helsinki Käsidesin pakkaus. Kuva: Samuel Sorainen
Helsinki Käsidesi
Mikko Mykkänen toimitti ensimmäiset Helsinki Käsidesi -pullot Hans Välimäen takeaway-ravintolaan.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.

Hans Välimäki avasi Penélope-ravintolansa noutopalvelulle27.3.2020 08:53:35 EETTiedote

Keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki avasi Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Penélope-ravintolansa palvelemaan nouto- ja kuljetuspalveluasiakkaita. Kahden viikon ajan jo suljettuna ollut ravintolatoiminta päätettiin avata uudelleen, sillä ravintoloitsija Välimäki halusi luoda lomautettuna olevalle henkilökunnalleen työtä ja mielekästä tekemistä myös ravintola-alaa kurittavassa epidemiatilanteessa.