The Valkyriansin tänään julkaistava Monsterpiece-albumi juhlistaa bändin 20 vuotta kotimaisen musakartan värikkäänä kulmapalana

Suomen kansainvälisesti tunnetuimman ja kotimaassa rakastetuimman ska-rocksteady-punk-reggae-yhtyeen The Valkyriansin juhlalevy Monsterpiece (Stupido Records) on tänään kaupoissa. Odotettu albumi summaa bändin 20 vuotisen uran täsmällisesti, suuria käänteitä ja tunteita kaihtamatta. Tarjolla on 12 uutta biisiä ehtaa The Valkyriansia, ja mikäs sen parempaa. Rytmikäs matka on omistettu yhtyeen edesmenneelle kitaristille, Juha “Gladiator” Laineelle.

The Valkyrians vuosimallia 2022. Kuva: Petri Kokko

Monsterpiece-levyltä on ennakkoon kuultu kaksi sinkkua, kauhuestetiikalla ja -tematiikalla leikittelevä instrumentaali The Monster, joka julkaistiin maaliskuussa 2021 keskellä pandemiaa, ja Mr. Train, joka pääsi kuulijoiden korviin kolmisen viikkoa sitten, sympaattisen junavideon saattelemana.

Monsterpiece yllättää sekä tuttuudellaan ja tuoreudellaan – The Valkyrians pysyttelee edelleen aikoinaan valitsemallaan tiellä, ja aivan kaitahan se ei edelleenkään ole, eikä mutkaton. Albumi on yhdistelmä Jamaikan perinteeseen nojaavia rytmejä ja kokeilevaakin musiikillista matkailua – kuitenkin The Valkyriansin ikiomalla, jäljittelemättömällä otteella. Bändillä on taito tehdä ajattomalta kuulostavaa, täysin uutta musiikkia, ja toteuttaa hittibiisinsä sellaisella tunnistettavalla pieteetillä, että joskus voisi luulla yhtyeen coveroivan itseään.

Keulahahmo, laulaja Angster kertoo Monsterpiecen biisien lähtökohdista ja tunnelmista seuraavaa:

– Levyn avaus Hey Rudy Hey on early reggae -kappale vuoden 1969 hengessä. Siinä seikkailee legendaarinen rudeboy nimeltä Rudy, tällä kertaa rakkauden lähettiläänä. Uusin single Mr. Train oli viimeisiä kitaristi Gladiatorin kanssa sävellettyjä kappaleita. Mukaan fiittaamaan saatiin Mister H brittiläisestä The Downsetters -yhtyeestä. Melkein jokaisella ska-bändillä on junabiisi, tämä on The Valkyriansin näkemys asiasta! Ska-rytmiin sävelletty anthem Family on se tanssi, mikä ska-perhettä ympäri maailman yhdistää. Cayoodle taas on neworleanshenkinen, funkahtava roots-pläjäys. Windy Day, kaihoisa kappale ajasta ja ystävyydestä lähettää viestiä kosmiseen ulottuvuuteen, jos eräs ystävämme sattuu olemaan kuulolla. Soul-kappale Make a Wishin laulusovituksiin saatiin apua itse The Soulmasterilta, eli Sami Saarelta. Monster, ensimmäinen single-videolohkaisu levyltä on kauhuinstrumentaali surffihengessä. Triphop-latinobiisi Why Don’t You Love Me on puolestaan levyn syvällisin taideteos. Billy tehtiin rakkaan ystävän Billy Niemisen muistoksi (Garbagemen & Voimaryhmä), biisissä otetaan myös kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Careless Whistler on nimensä mukaan huoleton viheltelyreggae, villin lännen hengessä tietenkin, ja sitä seuraava Everybody Knows Your Name perinteisistä perinteisin ska-kappale, mikä joka levyllä pitää olla. Levyn päättää latinovaikutteinen, kohtalokas Beautiful Day. Siinä puhutaan kielillä.

Monsterpiece-levyn on tuottanut basistilegenda Jukka Kiviniemi ja miksannut rytmivelho ja -visionääri Janne Haavisto. Yhtyeeseen on liittynyt kitaristi Gladiatorin poismenon jälkeen kaksi kitaristia, Skenga ja Mr. Wasp

The Valkyrians suuntaa pian suuren fanikuntansa iloksi levynjulkistuskeikoille Saksaan, jossa se hiljattain soitti myös 101. keikkansa. Monsterpiece-albumin Suomen levynjulkkareita ja bändin 20-vuotista taivalta juhlitaan Ääniwallissa 11. marraskuuta.

The Valkyrians:

Angster - laulu, John Building - basso, Junior - rummut, Mr. Moonhead - koskettimet, Skenga - kitara, Mr. Wasp - kitara, Janne Haavisto - perkussiot

The Valkyrians -levynjulkistus- ja 20-vuotisjuhla Helsingin Ääniwallissa 11.11.2022

Liput levynjulkistuskeikalle täältä.

Tilaa uusi Monsterpiece-levy ja T-paita täältä.

The Valkyrians -linkit:

Apple Music

Spotify

thevalkyrians.com

Mr. Train -video

The Valkyrians vuosimallia 2022. Kuva: Petri Kokko
The Valkyrians. Kuva: Petri Kokko
Juhlalevy Monsterpiecen kansi.

Säveltäjä Cecilia Damströmin uutuusteoksilla keväällä 2023 jopa neljä maailmankantaesitystä1.2.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Viime vuonna ensimmäisenä taidemusiikkia edustavana naisena Teosto-palkinnon voittaneen Cecilia Damströmin kevät 2023 on kiireisen tuottelias: luvassa on jopa neljän teoksen maailmankantaesitykset. Lisäksi Damströmin Teosto-palkittu sävellys ICE saa Saksan ensiesityksensä 17. toukokuuta Bambergin Sinfoniaorkesterin esittämänä, kapellimestari Ruth Reinhardtin johdolla.

Helsinki Litin ensimmäiset kansainväliset vieraat julki, mukana muun muassa Jamaica Kincaid ja August-palkittu Ia Genberg19.1.2023 11:00:00 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Tänä vuonna mukana ovat muun muassa feministisistä sarjakuvistaan sekä radio- ja podcast-ohjelmistaan tunnettu ruotsalainen Liv Strömquist ja Ia Genberg, joka voitti juuri Ruotsissa arvostetun August-palkinnon ensimmäisestä suomennetusta romaanistaan Yksityiskohdat. Bio Rexiin saapuu myös unkarilainen Man Booker Prize -palkittu László Krasznahorkai, joka oli jo pandemia-aikaan tulossa festivaalin peruuntuneseen ohjelmaan, ja arvostettu pitkän linjan kirjailija, PEN- ja Faulkner-palkittu antiqualais-amerikkalainen Jamaica Kincaid.

Jo ennakkoon "täysosumaksi" sanottu Tuomo & Markus: Game Changing -albumi kaupoissa tänään13.1.2023 10:03:05 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon uusi, tuoreltaan "täysosumaksi" ja "käänteentekeväksi" hehkutettu albumi Game Changing ilmestyi tänään 13. tammikuuta. Pandemian ja vinyylitehtaiden ruuhkien vuoksi viivästynyt, nyt tuplavinyylinä ja digipack-CD:nä julkaistu Game Changing on Suomen ja maailman ensimmäinen analogisesti tuotettu Dolby Atmos -albumijulkaisu.

Helsinki Lit 2023 järjestetään jälleen toukokuussa – Early Bird -liput myynnissä nyt19.12.2022 13:20:34 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Ensimmäiset ohjelmajulkistukset ajoittuvat tammikuulle, ja luvassa on jälleen kaksi intensiivistä päivää ainutkertaisia keskusteluja, puheenvuoroja, vierailevien kirjailijoiden ja kirjallisuuden ystävien kohtaamisia – Helsinki Litin hengessä. Festivaalin juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.