Tiedoksi toimituksille: FA laskee finanssialan verotiedot keskiviikkoaamuna 10.11.

Finanssiala ry (FA) kertoo keskiviikkoaamuna 10.11. heti tuoreeltaan finanssialan verotiedot vuodelta 2020. Laskemme, paljonko finanssikonsernit tytäryhtiöineen ovat maksaneet veroja ja listaamme alan suurimmat yhteisöveronmaksajat.

Verottajan julkaisemat tiedot ovat yhtiökohtaisia eikä niistä käy selville koko konsernin tai yhtiöryhmän maksamia veroja. Vuonna 2019 finanssialan suurimmat yhteisöveron maksajat olivat OP Ryhmä, Nordea ja Sampo Group. Alan maksama yhteisöveropotti oli arviolta noin 11,2 prosenttia veron koko tuotosta.

FA laskee myös finanssialan verojalanjäljen. Se muodostuu, kun lasketaan yhteen yhteisöveron ja vakuutusmaksuveron lisäksi työntekijöiden palkoista tehdyt ennakonpidätykset, henkilöstön sivukulut finanssialaa rasittava piilevä arvonlisävero sekä osingoista tehdyt veronpidätykset.

Finanssikomissaari McGuinness: Eurooppalaispankeilla oli koronakriisissä suuri rooli, joka hoidettiin hyvin15.11.2021 08:19:05 EET | Tiedote

Finanssiasioista vastaava komissaari Mairead McGuinness tapasi Finanssiala ry:n (FA) johtoa Helsingissä perjantaina 12.11.2021. Keskustelun aiheita olivat muun muassa kestävä rahoitus, finanssialan yhteiskunnallinen merkitys koronan aikana ja vakavaraisuusuudistukset. Valtaosa finanssialan sääntelystä tulee EU:sta, ja suora vuoropuhelu komission kanssa on erittäin tärkeää.

Kolme finanssiyritystä yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä – alan maksama yhteisöveropotti 563 miljoonaa euroa10.11.2021 09:06:23 EET | Tiedote

Finanssiala oli vuonna 2020 jälleen yksi merkittävimmistä verojen maksajista Suomessa. Yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä oli kolme finanssialan yritystä: kolmantena Nordea, neljäntenä OP Ryhmä ja kahdeksantena Sampo-konserni. Alan maksama yhteisöveropotti oli 563 miljoonaa euroa, mikä on noin 10,3 prosenttia veron koko tuotosta ja noin 91 miljoonaa euroa edellisvuotista vähemmän.

Finanssiala toivoo lievennyksiä pankkisääntelyesitykseen - kiristykset uhkaavat talouden elpymistä ja heikentäisivät Euroopan kilpailuasemaa8.11.2021 16:30:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on pettynyt Euroopan komission esitykseen, miten lopulliset Basel III -pankkisääntelystandardit toimeenpannaan EU:ssa. FA:n mukaan komission esittämä Basel-säännösten toimeenpanotapa ei ota riittävällä tavalla huomioon EU-maiden erityispiirteitä. Esitykset veisivät eurooppalaiset pankit myös epäreiluun kilpailuasemaan USA:n pankkien kanssa.

Rahastopääoma kääntyi taas kasvuun – lokakuussa uusia sijoituksia 196 miljoonaa euroa8.11.2021 14:07:38 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa yhteensä 196 miljoonaa euroa. Lisäksi rahastopääoma kasvoi suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli lokakuun lopussa 157 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.