Tiedoksi toimituksille: Hallitusneuvotteluiden eläkejärjestelmäaiheet yhdessä tietopaketissa

Neuvottelut Suomen seuraavasta hallitusohjelmasta ovat käynnissä, ja työeläkejärjestelmään liittyvät asiat sivuavat useamman eri työryhmän agendaa. Kokosimme eläkejärjestelmää koskevat ykköskysymykset yhteen pakettiin, joka sisältää Työeläkevakuuttajat Telan terveiset neuvotteluihin.

Paketti kokonaisuudessaan: www.tela.fi/terveiset-hallitusneuvottelijoille

Mukana mm. tuoreet Q&A:mme:

Kokosimme pakettiin myös tietoa ja näkemyksiämme laajemminkin ikääntyvän Suomen haasteiden ratkaisuihin.

Päivitämme sivua neuvotteluiden edetessä. Asiantuntijamme ovat käytettävissä!

Salaisuuksien jäljillä -videosarja: Miksi Suomeen muutti ennätysmäärä työntekijöitä?25.5.2023 12:58:28 EEST | Uutinen

Työeläkevakuuttajat Telan Salaisuuksien jäljillä -videosarjan uusi jakso pureutuu vuoden 2022 ennätysmäiseen nettomaahanmuuttoon: 35 000 ihmistä. Heistä yli 20 000 ihmistä tuli tänne nimenomaan töihin. Vielä muutama vuosi sitten nettomaahanmuuton arveltiin pysyvän 15 000 hengen tietämissä. Mitä on tapahtunut, kysyy Telan Janne Pelkonen työ- ja elinkeinoministeriön johtavalta asiantuntijalta Katri Niskaselta videohaastattelussa. Voi olla, että lisää ennätyksiä on tulossa tulevina vuosina, osin johtuen valtion uudesta aktiivisesta roolista.

Salaisuuksien jäljillä -videosarja: Miksi eläkeleikkaukset eivät paranna valtion taloutta?4.5.2023 15:47:49 EEST | Uutinen

Työeläkevakuuttajat Telan Salaisuuksien jäljillä -videosarjan uusi jakso pureutuu työeläketalouden ja valtiontalouden perustaviin eroihin. Valtiovarainministeriö ehdotti jo ennen hallitusneuvotteluja muun muassa yhden prosenttiyksikön leikkuria työeläkeindeksiin. Virkamiesten ehdotus on poikkeuksellinen, sillä Suomessa työeläkevarat eivät ole osa valtiontaloutta. Työeläkerahoista päättävät työmarkkinaosapuolet.

Valtaosa työeläkevaroista on sijoitettu vastuullisesti – Telan analyysi seuraa vastuullisuutta kansainvälisten yhteistyöhankkeiden kautta18.4.2023 07:13:00 EEST | Tiedote

Työeläkevakuuttajat Telan tuoreen analyysin mukaan valtaosa suomalaisten työeläkevaroista on sijoitettu vastuullisesti. Analyysi tarkastelee vastuullista sijoittamista erilaisten kansainvälisten sitoumusten kautta. Suurin osa 238 miljardin sijoitusvaroista on mukana edistämässä vastuullisen sijoittamisen hankkeita ja yhteistyötä.