Tiedoksi toimituksille: ”Irtisanominen on helppoa ja halpaa” – Työradio nyt kuunneltavissa

Työradiossa ruoditaan työmarkkinoita reippaalla otteella, mutta hyvässä hengessä. Suomen Ekonomien tuottamassa podcast-sarjassa nostetaan kissa pöydälle ja puhutaan rohkeasti ammattiliitoille haastavistakin aiheista, kuten miksi liittoihin ei haluta kuulua tai miksi ammattiliittoja pidetään kehityksen jarruina.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi: ”Minusta yleissitovuutta ei pitäisi heikentää, vaan sitä pitäisi parantaa.” Mistä PAM:n Ann Selin syyttää mediaa? Irtisanominen ei ole EK:n entisen työmarkkinajohtajan Lasse Laatusen mielestä vaikeaa, mutta mikä on hänen mielestään yleisin virhe, johon työnantaja irtisanomistilanteessa sortuu ja sillä mokaa jutun?

Keskustelut juontaa Ekonomien yhteiskuntasuhdepäällikkö Riikka Mykkänen, vieraina on suomalaisia vaikuttajia ja työelämän asiantuntijoita.

Suomen Ekonomien Työradio: ekonomit.fi/tyoradio

Kuunneltavissa: Supla, Spotify ja Applen podcast-sovellus

Jaksot, ilmestymisaikataulu ja keskustelijat:

ma 13.5. Jakso 1: Onko ammattiliittojen aika ohi?

Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari ja Riku Salokannel, Suomen Ekonomit.
Haastattelussa Sture Fjäder, Akava.

ma 20.5. Jakso 2: Tasa-arvo ei etene lässyttämällä

Annica Moore, Mothers in Business ja Kosti Hyyppä, Suomen Ekonomit.
Haastattelussa Kaisa Lipponen, Neste.

ma 27.5. Jakso 3: Ay-liike on ei-liike

Ann Selin, PAM ja Riku Salokannel, Suomen Ekonomit.
Haastattelussa Jyrki Häkämies, EK.

ma 3.6. Jakso 4: Ekonomi on kuollut – eläköön ekonomi!

Opiskelija Ulla Vilkuna, Aalto-yliopisto sekä Suvi Eriksson ja Arja Parpala, Suomen Ekonomit.
Haastattelussa Piritta Jokelainen, Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut.

ma 10.6. Jakso 5: Irtisanominen on helppoa ja halpaa

EK:n entinen työmarkkinajohtaja Lasse Laatunen ja Riku Salokannel, Suomen Ekonomit.
Haastattelussa Janne Makkula, Suomen Yrittäjät ja Kristiina Markelin, Handelsbanken.

Yhteiskuntasuhdepäällikkö Riikka Mykkänen, Suomen Ekonomit
p. 044 592 9939, riikka.mykkanen@ekonomit.fi

Ekonomien ajama kilpailukieltosopimusten rajoittaminen etenee vihdoinkin3.6.2019 11:15:14 EESTTiedote

• Hallitus lähtee rajaamaan kilpailukieltojen käyttöä täsmentämällä lainsäädäntöä • Suomen Ekonomit on ollut aloitteen tekijänä muutoksessa ja ajanut asiaa voimakkaasti vuodesta 2017 • Kilpailukieltosopimusten käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, lisäksi suurin osa sopimuksista on turhia ja ne rajoittavat työvoiman liikkuvuutta • Joka toisella ekonomilla on uudessa työsopimuksessa kilpailukielto