Tiedot talousmetsien luonnonhoidon toteutuksesta halutaan koota yhteiseen palvelualustaan

Luontolaatu 2030 -hankkeessa suunnitellaan nykyajan tarpeisiin vastaava luonnonhoidon laadun seurantajärjestelmä, joka tulisi tarjoamaan suomalaisten talousmetsien luonnonhoidon laatutasosta nykyistä kattavampaa ja luotettavampaa sekä vertailukelpoista tietoa metsäalan toimijoille. Luonnonhoidon laatumittareita tarvitaan, jotta metsäsektori pystyy vastaamaan entistä paremmin luontokadon pysäyttämisen haasteisiin. Yhtenäisellä seurantajärjestelmällä pystytään ylläpitämään tilannekuvaa talousmetsien luonnonhoidosta myös valtakunnallisesti.

Metsäalan toimijoilla on tarve osoittaa toimintansa kestävyys luotettavaan dataan perustuen. Talousmetsien luonnonhoidon tasosta ei kuitenkaan ole saatavilla kokonaiskuvaa. Tapion toteuttamassa hankkeessa kokonaiskuva pyritään tuottamaan kokoamalla eri toimijoiden keräämää tietoa ensimmäistä kertaa yhteen. Hanke käynnistyy toteutettavuusselvityksellä, jossa selvitetään järjestelmän kehittämisen tekniset, taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset. Mikäli järjestelmä päädytään rakentamaan, se mahdollistaa keskeisille talousmetsien luonnonhoidon tunnuksille pitkän tähtäimen tavoitteiden asettamisen ja säännöllisen seurannan, jonka pohjalta toimintaa voidaan tarvittaessa korjata.

– Tutkimustiedon pohjalta tiedämme, että talousmetsien luonnonhoidon tason ylläpitäminen ja nostaminen on keskeinen keino toteuttaa niin kansallisia kuin toimijakohtaisia monimuotoisuustavoitteita metsien kestävässä käytössä. Luontolaatu 2030 -hankkeessa vastaamme metsäalan organisaatioiden toiveisiin korjaamalla nykyisiä ongelmakohtia ja tuottamalla entistä paremmin toimijoiden tavoitteita palvelevaa luontolaatutietoa, Tapion johtava asiantuntija Lauri Saaristo taustoittaa hanketta.

Syksyllä 2022 käynnistyneen hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tuotetaan luonnonhoidon laadunseurannan tunnukset ja käsitemalli, sekä luontolaadun tietojärjestelmän ja palvelualustan toteutettavuusselvitys.

Toteutettavuusselvityksen tuottamiseen osallistetaan laajasti metsäsektorin keskeisiä toimijoita ja sidosryhmiä. Tällä varmistetaan, että hankkeen myöhemmässä vaiheessa tuotettavat ratkaisut vastaavat toimijoiden tarpeisiin, ovat käytäntöön soveltuvia ja hyväksyttäviä sekä tuottavat halutut hyötynäkökulmat hyväksyttävällä resurssien käytön tasolla.

Hankkeen ensimmäistä vaihetta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Luontolaatu 2030 -hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön keväällä 2020 käynnistämää maankäyttösektorin Hiilestä kiinni -ilmastotoimenpidekokonaisuutta. Toimenpiteillä pyritään vähentämään maa- ja metsätalouden ja muun maankäytön kasvihuonekaasupäästöjä ja vahvistamaan hiilinieluja ja varastoja. Lisää toimenpidekokonaisuudesta täällä.

Lisätietoja

Lauri Saaristo, johtava asiantuntija, Tapio, lauri.saaristo@tapio.fi, +358 29 432 6055
Hanna-Leena Tevä, kehitysjohtaja, Tapio, hanna-leena.teva@tapio.fi, + 358 29 432 6020

Mitä merkitsee olla metsäntuntija? – Asiantuntijuus metsäalalla vaatii avoimuutta, uudistusmieltä ja yhteistyötä7.2.2023 07:30:00 EET | Tiedote

Tapion Metsäntuntijat-podcastin 8. jaksossa Tapion metsäntuntijat pohtivat, mitä heille merkitsee toimia asiantuntijana metsäalalla. Aiheeseen pureutuvat Tapion asiantuntijaliiketoiminnan johtaja Olli Äijälä, johtava luontoasiantuntija Lauri Saaristo, ennallistamistiimin vetäjä ja johtava asiantuntija Kati Kontinen sekä asiakkuusasiantuntija Sini Miettinen. Keskustelua käydään myös suomalaisen metsäosaamisen tasosta, metsien historiasta ja tulevaisuudesta, vallitsevasta metsäkeskustelusta, metsänomistajan roolista ja tavoitteista sekä ilmastonmuutoksen ja luontokadon vaikutuksesta metsiin ja metsäalan kehitykseen.

Komppasuon turvetuotantoalueelle rakennetaan kosteikkoja, palautetaan suokasvillisuutta ja metsitetään2.2.2023 10:29:29 EET | Tiedote

Komppasuon entisellä turvetuotantoalueella Pohjois-Pohjanmaalla aloitetaan kevään 2023 aikana ennallistamiseen ja jatkokäyttöön tähtäävät työt. Toimilla pyritään palauttamaan alueelle kasvillisuus ja eläinlajistoa sekä pienentämään vesistövaikutuksia ja ilmastopäästöjä. Työt ovat osa MERLIN-hanketta, jossa kehitetään ja testataan erilaisia makean veden ympäristöjen luonnonmukaisia ennallistamisratkaisuja ympäri Eurooppaa.

Uudet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia tekemään ilmastokestävämpiä ratkaisuja16.12.2022 07:09:02 EET | Tiedote

Ilmastokestävä metsänhoito on sekä ilmastonmuutoksen hillintää metsien avulla että sopeutumista muuttuviin ilmasto-olosuhteisiin. Tuoreet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia ja heitä palvelevia metsäammattilaisia tekemään päätöksiä uusimpaan tietoon pohjautuen. Suositukset esiteltiin 13.12. Tapion järjestämässä webinaarissa Ratkaisuja ilmastokestävään metsänhoitoon, jossa oli kuulolla yli 200 aiheesta kiinnostunutta.

Tuhka on erinomainen kiertotalouden materiaali metsien lannoitukseen ja metsätienrakennukseen13.12.2022 07:46:00 EET | Tiedote

"Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta" -hanke on tuottanut lisää tietoa tuhkan ympäristövaikutuksista ja tuhkaan liittyvästä liiketoiminnasta. Hankkeessa on kartoitettu lähes 50 yrityksen tuhkaliiketoimintaa. Vastuullisesti käytettynä tuhkan ympäristövaikutukset ovat pieniä metsien tuhkalannoituksessa ja metsätien rakennusmateriaalina. Tuhka lisää myös metsäteiden kantavuutta. Hankkeessa on seurattu tuhkan ympäristövaikutuksia ja kehitetty tuhkan saatavuutta ja käyttöä edistäviä palveluita. Tapion, Suomen metsäkeskuksen ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kolmivuotinen yhteishanke on nyt saatu päätökseen. Hanketta rahoittivat EU:n maaseuturahasto ja maa- ja metsätalousministeriö.