Tiedote //embargo 26.10.2018 klo 16.30// MMT, agronomi Sari Peltonen on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 2018

Peltonen on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran suomalaisen kasvinviljelyalan asiantuntijana, kehittäjänä ja viestijänä. Hän on rautainen ammattilainen, jonka asiantuntemus on haluttua, kun kasvinviljelyn kehittämistä ja tulevaisuutta mietitään ja kehitetään.

Hän on työskennellyt neuvontajärjestön kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä vuodesta 2000. Työuransa aikana hän on toiminut kirjoittajana useissa ProAgria Keskusten Liiton sekä Luonnonvarakeskuksen julkaisemissa kirjoissa. Hänen toimittamansa, vuosittain julkaistavat oppaat ovat kasvinviljelyssä päivittäisen työn johtamisen aputyökaluja ja laajasti maatalousyrittäjien käytössä.

Asiantuntija- ja luottamustehtävät erilaisissa kasvinviljelyyn liittyvissä työryhmissä, hankkeissa ja järjestöissä ovat olleet vaikuttamistyötä, jonka merkitys maatalousyrittäjän ja alan kehittymiseen on suurta. Sari Peltonen on ollut aktiivisesti mukana mm. vilja-alan yhteistyöryhmä VYR:ssä, joka on tehnyt mittavaa työtä markkinatiedon ja jäljitettävyyden lisäämiseksi viljaketjussa.

Sari Peltonen on suorittanut maatalous- ja metsätieteiden kandidaatin tutkinnon Helsingin yliopistossa v. 1990 sekä lisensiaatin tutkinnon v. 1994, pääaineenaan kasvipatologia. Maatalous- ja metsätieteiden tohtoriksi Peltonen väitteli vuonna 1998 (kasvipatologia). Vuonna 2001 Peltonen nimitettiin Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan kasvipatologian dosentiksi.

Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja on valittu vuodesta 1988 lähtien. Sari Peltoselle luovutetaan tunnustuksen lisäksi Agronomiliiton lahjoittama 1700 euron stipendi.

Ilmari Halinen, puh. 040 510 3556

Jyrki Wallin, puh. 040 901 1640

Sari Peltonen

ELO-säätiön toimitusjohtaja MMM Seija Kurunmäki on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja28.10.2017 21:30:00 EESTTiedote