Tiedote: Heidi Miettinen hakee jatkokautta SONKin puheenjohtajana

Syksyllä 2019 kun pohdin uskaltaako hakea SONKin puheenjohtajaksi, en todella olisi voinut arvata mitä kaikkea vuosi toisi tullessaan. SONKissa olen uskaltanut haastaa itseäni myös aiemmin, asettunut mukavuusalueeni ulkopuolelle ja oppinut valtavasti niin politiikasta, järjestöstä kuin itsestänikin. Puheenjohtajan työ, alkaneet sosionomiopinnot ja koronaepidemian mukaan tuomat muutokset ovat ajoittain kuormittaneet mutta enemmän on jäänyt harmittamaan mitä kaikkea emme ole päässeet SONKissa tekemään.

Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ja haastava vallitsevan koronatilanteen takia emmekä ole päässeet toteuttamaan kaikkia suunniteltuja tapahtumia ja uudistuksia. Toisaalta on hyvä että se on pakottanut meidät myös SONKissa etsimään ja kokeilemaan uusia toimintatapoja, esimerkiksi etätapahtumien muodossa tai kokoamaan osastotoimijoitamme etänä toteutettaville osastokahveille vaihtamaan kuulumisia ja hyviä käytänteitä.

Ensi vuonna SONK hyväksyy uuden strategiansa ja haluan tarjota myös tänäkin vuonna kerryttämäni järjestöllisen osaamiseni strategiatyöprosessiin, jossa määritellään järjestön suuntaa 2020-luvulla. Aika osastotoiminnassa, liittohallituksessa sekä jäsenenä, varapuheenjohtajana että puheenjohtajana tänä poikkeuksellisena vuonna on tuonut visiota ja näkemystä järjestön kehittämistarpeista ja erilaisista tavoista toimia ja vaikuttaa järjestössä.

Tämä vuosi on myös nostanut entistä enemmän esiin kysymystä millaisia korkeakoulut ovat tulevaisuudessa. Korkeakoulujen siirtyminen etäopetukseen on mahdollistanut opiskelun muualtakin kuin opiskelupaikkakunnalta mutta toisaalta opiskelijat ovat huomanneet etäopintojen kuormittavuuden. Lisäksi opiskelijayhteisön tuoma tuki ei ole samanlaista etäopetuksessa sosiaalisten kohtaamisten puuttuessa. Siitä huolimatta tämä tarkoittaa kehitystä korkeakoulukentällä, jossa meidän on oltava liikkeenä vaikuttamassa.

Pohdinnan jälkeen olen tullut siihen tulokseen että minulla on vielä annettavaa tälle järjestölle. Olen päättänyt hakea liittokokoukselta mandaattia jatkaa SONKin puheenjohtajana ensi vuonna.

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittokokous järjestetään 31.10-1.11.2020 Turussa.

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!20.8.2020 09:59:54 EESTTiedote

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä. Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin. “Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen. Demarinuoret

Näpit irti opiskelijoiden toimeentulosta!14.8.2020 17:26:14 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön ehdotus 14.8.2020 kannustaa opiskelijoita työskentelemään opintojen ohella ja vähentää samalla opintotukikuukausien määrää on käsittämätön. Valtiovarainministeriön muistiossakin todetaan että opintojen ohella työskentelyllä voi olla vaikutuksia opintoaikoihin. Jo nyt lähes 60% korkeakouluopiskelijoista työskentelee opintojen ohella, kannustimien lisääminen ja opintotukikuukausien poistaminen samanaikaisesti kannustaa lähinnä opiskelijoita hyppäämään oravanpyörään ja olemaan välittämättä omasta hyvinvoinnistaan. Heikennysten sijaan tulee panostaa opiskelijoiden hyvinvointia edistäviin tukipalveluihin ja koulujen työelämäyhteistyöhön, joka sujuvoittaa siirtymistä opinnoista työelämään. "Päätoimisen opiskelijan tehtävä on nimenomaan opiskella eikä työskennellä opiskelun laadun tai levon kustannuksella. Opiskelijan vuorokaudessakin on vain 24 tuntia emmekä halua kenenkään joutuvan työuupumuksen partaalle yrittäessään työskennellä ja samalla valmistua tavoiteajassa,”

SONK tukee Matias Mäkystä SDP:n varapuheenjohtajaksi5.8.2020 10:10:56 EESTTiedote

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittohallitus on kokouksessaan 4.8.2020 käynyt keskustelun SDP:n puoluekokoukseen ehdolle asettuneista varapuheenjohtajaehdokkaista. SONK on lähettänyt kaikille tähän mennessä julkisuuteen tulleille ehdokkaille kysymyspatteriston, johon jokainen ehdokas on voinut vastata. Näitä vastauksia liittohallitus päätöksessään hyödynsi. Kiitämme kaikkia ehdokkaita kattavista vastauksista ja kiinnostuksesta opiskelijaliikettä kohtaan.