TIEDOTE: Ilkka Remeksen Jäätyvä helvetti pimentää maan

Ilkka Remeksen uudessa trillerissä Suomi jää pakkasen armoille sähkön ja viestintäyhteyksien katkettua. Jäätyvä helvetti jatkaa Remeksen edellisessä romaanissa Horna alkanutta tarinaa.

”Kirjan taustalla on tosielämän faktoja”, Ilkka Remes sanoo. “Suomessa voi keskellä talvea tapahtua viikkoja kestävä valtakunnallinen sähkökatkos. Kreml on viime aikoina hylännyt perinteisen sodankäynnin säännöt ja luonut uudet. Venäläiset ostavat systemaattisesti ja organisoidusti kiinteistöjä Suomen puolustuksen ja huoltovarmuuden kannalta kriittisiltä alueilta.”

Jäätyvän helvetin alussa venäläinen tiedustelukone törmää Suomenlahden yllä Finnairin matkustajakoneeseen, joka tekee epäonnistuneen pakkolaskun jäälle. Samana iltana selittämättömät sabotaasit ja kyberiskut katkaisevat sähköt ja viestiyhteydet koko maasta.

Suomalaiset jäävät uutispimentoon ja pakkanen alkaa hiipiä asuntoihin. Paniikki kiihtyy tunti tunnilta. Ihmiset pakenevat kuolemanloukuiksi muuttuvista kodeistaan ja kaaos leviää ruokahuollon ontuessa. Kauhua lisäävät selittämättömät sabotaasi-iskut eri puolilla maata. Sekasorron keskellä valtiojohto saa kylmäävän viestin Moskovasta.

“Tarinaa tehdessäni havahduttavinta oli huomata se, millaiseen tilanteeseen jokainen meistä joutuu sinä päivänä kun luonnonvoimien tai tahallisten tekojen seurauksena sähköstä riippuvainen yhteiskuntamme romahtaa. Sivistyksen pintakuori on ohut, kun alkaa kamppailu niukoista resursseista ja koko olemassaolostamme.”

Ilkka Remes, Jäätyvä helvetti
sivumäärä: 442
EAN: 9789510412992

Lisätiedot