TIEDOTE: Jännittävä tarina Rosmariinista ja kadonneesta lumiukosta

Tarina on jaettu 24:ään osaan, joista riittää lukemista joulua odotellessa.

Sirkka Knuutila: Rosmariini ja kadonnut lumiukko. Kansi ja kuvitus: Olga Badulina.

Rosmariini on touhukas tonttutyttö, joka ajautuu huimiin seikkailuihin etsiessään kadonnutta lumiukkoaan. Pyrykuningatar palauttaa lumiukon aina joulukuun alussa Talven ihmemaasta, jossa lumiukot ovat olleet kesäsäilössä. Mutta nyt ukkoa ei näy, ei kuulu. Apuun rientää reipas tonttupoika Ratamo, joka kuitenkin irtisanoutuu etsinnästä kohdattuaan kammottavan näyn noitanainen Anelma Alviinan mökin pihalla. Sitkeä Rosmariini ei luovuta. Hän jatkaa etsimistä ja saa tuekseen Peeveli Pahkeisen ja Pyrypojan. Voiko joulu tulla ilman omaa ukkokultaa, murehtii Rosmariini. Onnistuuko hän?

Sirkka Knuutila kertoo kiehtovan ja jännittävän tarinan. Hän on aikaisemmin vienyt lapset satumatkoille joulunodotukseen kirjoissa Rosmariini ja joulun taika sekä Rosmariini ja valkoinen joulu. Tunnelmallisen kuvituksen on luonut Olga Badulina.

teos: Rosmariini ja kadonnut lumiukko
kirjailija: Sirkka Knuutila
kuvittaja: Olga Badulina
kustantaja: Avain
ilmestymispäivä: 22.9.2022

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet:

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy,
viestintäjohtaja Vilja Kujanpää,
vilja.kujanpaa@avain.net,

Avain on suomalainen kirjakustantamo, joka kustantaa laadukasta kotimaista kirjallisuutta. Kustantamo on palkittu Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä.

Avain on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä ja Booky Groupia.

Finlandia-ehdokas Ville-Juhani Sutinen: Pelastamisen arvoinen maailma18.11.2022 13:51:29 EET | Tiedote

"Teoksessani Vaivan arvoista. Esseitä poikkeuskirjallisuudesta (Avain 2022), joka valittiin tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi, kirjoitan pitkistä ja vaikeina pidetyistä kirjoista. Tarkastelen romaaneja etenkin siitä näkökulmasta, että merkittävänä taiteena ne luovat oman maailmansa ja sitä kautta synnyttävät merkityksiä todelliseen maailmaan. Jos näitä kirjoja ei olisi, minun maailmani olisi tyhjempi. Voi olla, että olisin hengissä ilmankin niitä, mutta ilman niitä minulla ei olisi elämää sellaisena kuin minä sen käsitän. Ihmiset tarvitsevat taiteen ja kirjallisuuden peiliä nähdäkseen sen, mikä on aidosti tärkeää", pohtii kirjailija Ville-Juhani Sutinen taiteen arvoa Kustantamo kuulumisia -blogissa.

Avaimen kevät 20233.11.2022 09:54:50 EET | Tiedote

Avaimen kevään kustannusohjelmassa on laaja valikoima kotimaista tietokirjallisuutta: oppaat huonekasvien hoitoon, itsensätyöllistämisen erityistaitoihin ja parempiin kohtaamisiin työpaikoilla. Kakkuja ja kirjallisuutta, Italian keskiaikaisia kyliä tai pieniä ötököitä rakastavat lukijat saavat omat teoksensa. Kustantamo julkaisee myös Tittamari Marttisen ensimmäisen aikuiselle lukijalle kirjoitetun romaanin Avoimesti sinun. Lapsille ja nuorille on luvassa humoristisia seikkailuita sekä lasten maailmaan sopivaa tietoa sota-ajan lasten ja perheiden arjesta, Euroopan kaupungeista sekä Pohjolan petoeläimestä sudesta.