TIEDOTE: Katja Ketun Yöperhonen on myyty jo viiteen maahan

Katja Ketun elokuussa julkaistun romaanin Yöperhonen käännösoikeudet on myyty jo viiteen maahan: Norjaan, Ruotsiin, Saksaan, Tanskaan ja Viroon.

Viimeisimpinä ovat tulleet mukaan Ruotsi ja Saksa. Ruotsissa Yöperhosen kustantaa Albert Bonniers Förlag ja Saksassa Ullstein Verlag. Sopimukset tehtiin molempien kanssa tällä viikolla.

– Olemme innoissamme siitä, että saamme julkaista Katja Ketun uuden romaanin Ruotsissa. Yöperhonen on merkittävä tarina vallasta, sorrosta, intohimosta ja kielestä. Katja Kettu on todellinen tähti, sanoo Albert Bonniersin kustannuspäällikkö Lotta Aquilonius.

Yöperhosen kääntää saksaksi Angela Plöger, jonka käsialaa on myös Kätilön saksannos. Ullstein Verlag julkaisee myös Kätilön pokkarina.

– Rakastuin Katja Ketun Kätilöön ja olin varma, ettei mikään voisi päihittää tuota uskomatonta romaania. Yöperhonen tekee sen kuitenkin kirkkaasti. Se on erottuvalla ja ainutlaatuisella äänellä kerrottu kiehtova tarina vallasta ja rakkaudesta. Yöperhosen kieli on voimakasta ja vaikuttavaa. Katja Kettu on maailmanluokan kirjailija, kiittää Ullsteinin toimituspäällikkö Heide Kloth.

Yöperhonen on tarina ystävyydestä, sisusta ja oman kulttuurin merkityksestä. Se kertoo tarinan yhden suvun traagisista käänteistä, kahden valtion kansalaisten kohtaloista, pienen suomalais-ugrilaisen Mari-kansan kulttuurista valtavan Venäjän puristuksessa sekä luonnon maagisesta mahdista.

Kirjailija ja animaatio-ohjaaja Katja Kettu (s. 1978) on kirjoittanut kolme romaania ja yhden novellikokoelman sekä toimittanut useita muita teoksia. Ketun menestysromaani Kätilö palkittiin Runeberg-palkinnolla vuonna 2012. Romaania on myyty yhteensä yli 100 000 kappaletta, ja sen käännösoikeudet on myyty kaikkiaan 19 maahan. Teos on palkittu vuoden parhaana käännöksenä Norjassa ja Liettuassa. Romaanin pohjalta tehdyn samannimisen elokuvan (Solar Films Oy, 2015) on ohjannut Antti J. Jokinen. Kätilö-elokuvan rooleissa näyttelevät muun muassa Krista Kosonen ja Lauri Tilkanen.

Lisätiedot

Bonnier Rights Finland, Head of Agency Hanna Kjellberg, hanna.kjellberg@bonnierrights.fi, puh. 040 548 0841

Bonnier Books Finland, viestintäpäällikkö Vilja Perttola, vilja.perttola@bonnierbooks.fi, puh. 040 755 3319

arvostelukappaleet: tiedotus@wsoy.fi