TIEDOTE: Kummat kirjat kaivaa sohvien taakse unohtuneet teokset hullunkuriseksi kokonaisuudeksi

Eetteripyörteet, jääkausihuijaus, fenno-egyptiläinen muinaisaika ja hellyysparit – muun muassa näistä aiheista on Suomessa julkaistu teoksia. Kirjastojen varastoissa, kirpputoreilla ja antikvariaattien alahyllyillä lymyää outoja pamfletteja, kuin humalassa kirjoitettuja muistelmia ja tolkullisen kerronnan hylänneitä romaaneja.

Ville Hänninen, Juri Nummelin ja Vesa Sisättö: Kummat kirjat : kahjon kirjallisuuden käsikirja. Kansi: Timo Numminen.

Kummat kirjat esittelee pysyvästi hyllyn taakse pudonneita opuksia. Älyttömien teosten lisäksi kirja pureutuu kirjallisuuden kummallisuuksiin.

Mitä diktaattorien kirjoja on saatavilla suomeksi? Kuinka monta Kauhujen talo -nimistä teosta on julkaistu? Entä mikroaaltouunikeittokirjoja? Loppuuko kirjojen nimeämisen sietämätön keveys joskus?

Ville Hänninen (s. 1976) on kirjallisuuteen ja kulttuurisiin välimaastoihin erikoistunut toimittaja, kriitikko ja tietokirjailija.

Juri Nummelin (s. 1972) on turkulainen kirjallinen sekatyöläinen, joka on aina ollut kiinnostunut marginaaleista, unohdetuista ja omituisista kirjoista ja niiden tekijöistä.

Vesa Sisättö (s. 1969) on Espoossa asuva kirjailija ja toimittaja, joka on erityisen ylpeä kotikirjastonsa huuhaa-hyllystä.

teos: Kummat kirjat : kahjon kirjallisuuden käsikirja
kirjailijat: Ville Hänninen, Juri Nummelin ja Vesa Sisättö
kansi: Timo Numminen
kustantaja: Avain
ilmestymispäivä: 22.9.2022

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet:

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy,
viestintäjohtaja Vilja Kujanpää,
vilja.kujanpaa@avain.net,

Avain on suomalainen kirjakustantamo, joka kustantaa laadukasta kotimaista kirjallisuutta. Kustantamo on palkittu Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä.

Avain on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä ja Booky Groupia.

Finlandia-ehdokas Ville-Juhani Sutinen: Pelastamisen arvoinen maailma18.11.2022 13:51:29 EET | Tiedote

"Teoksessani Vaivan arvoista. Esseitä poikkeuskirjallisuudesta (Avain 2022), joka valittiin tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi, kirjoitan pitkistä ja vaikeina pidetyistä kirjoista. Tarkastelen romaaneja etenkin siitä näkökulmasta, että merkittävänä taiteena ne luovat oman maailmansa ja sitä kautta synnyttävät merkityksiä todelliseen maailmaan. Jos näitä kirjoja ei olisi, minun maailmani olisi tyhjempi. Voi olla, että olisin hengissä ilmankin niitä, mutta ilman niitä minulla ei olisi elämää sellaisena kuin minä sen käsitän. Ihmiset tarvitsevat taiteen ja kirjallisuuden peiliä nähdäkseen sen, mikä on aidosti tärkeää", pohtii kirjailija Ville-Juhani Sutinen taiteen arvoa Kustantamo kuulumisia -blogissa.

Avaimen kevät 20233.11.2022 09:54:50 EET | Tiedote

Avaimen kevään kustannusohjelmassa on laaja valikoima kotimaista tietokirjallisuutta: oppaat huonekasvien hoitoon, itsensätyöllistämisen erityistaitoihin ja parempiin kohtaamisiin työpaikoilla. Kakkuja ja kirjallisuutta, Italian keskiaikaisia kyliä tai pieniä ötököitä rakastavat lukijat saavat omat teoksensa. Kustantamo julkaisee myös Tittamari Marttisen ensimmäisen aikuiselle lukijalle kirjoitetun romaanin Avoimesti sinun. Lapsille ja nuorille on luvassa humoristisia seikkailuita sekä lasten maailmaan sopivaa tietoa sota-ajan lasten ja perheiden arjesta, Euroopan kaupungeista sekä Pohjolan petoeläimestä sudesta.