Tiedote: Kustantamot Docendo ja Minerva osaksi Werner Söderström Osakeyhtiötä

Werner Söderström Osakeyhtiö on ostanut kaksi merkittävää suomalaista yleiskustantamoa, Minerva Kustannuksen ja Docendon, jonka yhteydessä toimii myös rikoskirjallisuuteen erikoistunut CrimeTime. Kustantamot julkaisevat vuodessa yhteensä yli 150 kirjaa. Kauppa astuu voimaan heti.

Docendo ja CrimeTime sekä Minerva Kustannus jatkavat Werner Söderström Osakeyhtiön itsenäisinä yksikköinä ja omalla kustannuslinjallaan. Kustantamot työllistävät vakituisesti 14 henkilöä sekä kymmeniä kustannusalan ammattilaisia. Harri Simola ja Outi Karemaa jatkavat kustantamoiden vetäjinä. Muutoksia ei tapahdu ja kaikki yhtiöiden työntekijät jatkavat entisissä tehtävissään.

"Saamme uusien kustantamojen myötä paljon hyvää ja samalla kannattavan lisän kasvavaan Werner Söderström Osakeyhtiön kustannusperheeseemme. Saamme myös mittavat synergiaedut laajentuneen organisaation kautta käyttöömme. Ostetuissa kustantamoissa meitä kiinnosti myös menestyksekäs kirjantekijöiden joukko sekä osaavat kustantamoiden tiimit”, sanoo Werner Söderström Osakeyhtiön toimitusjohtaja Timo Julkunen.

”Docendo on toiminut 30 vuotta menestyksekkäänä kirjankustantajana ja laajentanut onnistuneesti kustannusohjelmaansa markkinan muuttuessa. Viimeksi kaksi vuotta sitten Docendo ryhtyi kustantamaan CrimeTime-osuuskunnan dekkareita. Nyt kustantamo ottaa seuraavan askeleen liittymällä osaksi suurempaa kirjayhteisöä, Werner Söderström Osakeyhtiötä. Pääsemme nyt keskittymään kustantamiseen omilla vahvuusalueillamme. Docendo voi jatkaa näin oman strategiansa toteuttamista”, iloitsee Harri Simola.

”Rikoskirjallisuuden on hienoa jatkaa uudessa kustannusyhteisössä. CrimeTime toimii entiseen tapaan Docendon yhteydessä. Saamme dekkareiden julkaisuun ja kirjailijoiden tukemiseen kaupan myötä lisää voimaa”, toteaa CrimeTimen Jouni Tervo.

”Jo liki 30 vuotta hyvällä menestyksellä toimineen Minervan pääsy mukaan Suomen suurimpaan yleisen kirjallisuuden kustantamoon on mainio asia. Laaja kotimaisen ja käännetyn tieto- ja kaunokirjallisuuden, lastenkirjojen ja tilausjulkaisujen ohjelmamme saa uusia mahdollisuuksia. Saamme lisää voimavaroja kehittää eteenpäin mm. dekkareista, historiasta ja elämäkerroista, harrastekirjoista sekä urheilu-, musiikki- ja luontoaiheista tunnettua Minervan kustannusohjelmaa ja keskittyä kustantamisen ydintehtävään”, kertoo Minervan Outi Karemaa.

”Mahtava saada jalansija myös vanhaan opiskelukaupunkiini Jyväskylään. Docendon toimisto pysyy Jyväskylässä ja näin meillä on jatkossa Keski-Suomessakin toimipiste. Samoin Minerva ja CrimeTime jatkavat toimintaansa nykyisissä toimipisteissä Helsingissä”, jatkaa Timo Julkunen.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Timo Julkunen, puhelin 040 549 0434, timo.julkunen@wsoy.fi

Docendo
Harri Simola, puhelin 040 843 0148, harri.simola@docendo.fi

CrimeTime
Jouni Tervo, puhelin 050 461 8646, jouni.tervo@docendo.fi

Minerva Kustannus
Outi Karemaa, puhelin 040 709 3168, outi.karemaa@minervakustannus.fi

Werner Söderström on perustettu vuonna 1878. Suomen johtava kustantamo on osa Bonnier-konsernia. Werner Söderström Osakeyhtiöön kuuluvat WSOY:n lisäksi Tammi, Johnny Kniga, Readme.fi, Kosmos, Bazar Kustannus. Ja nyt myös liiketoimintakaupan myötä Minerva Kustannus ja Docendo sekä CrimeTime.

Lankisen lukupiiri ja Werner Söderström Osakeyhtiö lahjoittavat 5000 euroa ja lahjakirjat kaikille Iceheartsin junnuille25.11.2020 13:02:21 EETTiedote