Tiedote: Laboratoriotoimintojen yhdistäminen harkinnassa

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä harkitaan laboratoriotoimintojen yhdistämistä Fimlab Laboratoriot Oy:n kanssa. Neuvotteluiden aloittamista esitetään yhtymän hallitukselle, joka päättää asiasta ensi viikon maanantaina. Järjestely vahvistaisi laboratorioiden toimintavarmuutta ja turvaisi osaavan henkilökunnan riittävyyttä.

Päijät-Hämeen henkilöstö siirtyisi vanhoina työntekijöinä Fimlabin palvelukseen. Yhdistyminen voisi tapahtua vielä tämän vuoden aikana. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä järjestää ja tuottaa kaikkia sosiaali- ja terveyspalveluita maakunnassaan. Suurin yksikkö on Päijät-Hämeen keskussairaala, jonka yhteydessä on pääosa laboratoriotoiminnoista.

- Tässä haetaan win-win -ratkaisua kustannusten, laadun ja toimintavarmuuden suhteen, toteaa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Eetu Salunen.

- Näytteenotto ja pääosa analytiikkapalveluista tuotettaisiin jatkossakin paikallisin voimin, ja saisimme lisää osaamista toiminnan kehittämiseen. Voisimme kehittää entistäkin sujuvampia ja kustannustehokkaampia toimintamalleja sekä vahvaa asiantuntijuutta terveydenhuollon palveluprosessien tueksi, sanoo Fimlab Laboratoriot Oy:n toimitusjohtaja Ari Miettinen.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymästä tulisi yksi Fimlabin omistajista kolmen muun sairaanhoitopiirin rinnalle. Fimlab tuottaa nykyisin terveydenhuollon laboratoriopalveluja Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Keski-Suomessa 90 toimipisteessä noin 750 ammattilaisen voimin. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän laboratorioissa työskentelee keskimäärin 160 osaajaa 19 toimipisteessä. Fimlab Laboratoriot Oy olisi toimintojen yhdistämisen jälkeen selkeästi Suomen suurin laboratorioalan yritys.

toimitusjohtaja Eetu Salunen
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä