MIELI Suomen Mielenterveys ryMIELI Suomen Mielenterveys ry

TIEDOTE ON JULKIVAPAA TIISTAINA 27.3.2017 Mielinauha-keräys käynnistyy: Suomen Mielenterveysseura ja pop-tähti Alma tuovat Green Ribbonin Suomeen

Vihreän tietoisuusnauhan eli mielinauhan myynnillä kerätään varoja mielenterveystyöhön ja halutaan vähentää mielenterveyteen edelleen liittyvää stigmaa. Pop-tähti Alman sanoma mielinauhassa viestii: ”Olet tärkeä!”. Mielinauha-keräys käynnistyy 30.3.2017.

”Kun sain kuulla, että vihreää Mielinauhaa suunnitellaan tuotavaksi Suomeen, olin tosi innoissani. Lontoossa olin jossain kassalla nähnyt Green Ribbonin ja ihmetellyt, että miksi sitä ei myydä Suomessa. Kun täällä on vielä niin paljon mielenterveyteen liittyviä ongelmia. Mutta nyt se on täällä. Jee! ”, Alma iloitsee.

Ennen itsenäisyyspäivän juhlia 2017 Alma toivoi julkisuudessa, että voisi olla artistina mukana edesauttamassa tärkeiksi kokemiaan asioita.

”Alma toivoi, että mielenterveys saisi aiheena entistä enemmän huomioita. Otimme häneen heti yhteyttä ja pääsimme nopeasti yhteisymmärrykseen kampanjayhteistyöstä. Yhteiskunnassamme on kova tarve matalan kynnyksen kriisiavulle: esimerkiksi Nuorten Sekasin-chatin tulevaisuus on vielä avoin", kertoo Suomen Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

"Mielenterveysongelmien yleisyys Suomessa kertoo myös, että niin lasten ja nuorten, työikäisten kuin ikääntyneidenkin mielenterveyden hyväksi on tehtävä paljon työtä. Joka toinen meistä kokee elämänsä aikana mielenterveyden häiriöitä. Masennukseen sairastuu joka viides. Keräyksen sanomaa tarvitaan myös lisäämään voimavaralähtöistä mielenterveyspuhetta."

Olet tärkeä

Alma valitsi ja kirjoitti käsin mielinauhan viestin: ”Olet tärkeä.”

”Mun viesti on: ”Olet tärkeä ja sä oot tosi hyvä just sellaisena kuin oot! ”, koska mun mielestä koko elämän A ja O on tuntea itsensä tärkeäksi. Silloin ymmärrät myös sen, että sulla on omana itsenä oikeus toisten ihmisten tukeen, silloin kun on vaikeeta", Alma selvittää.

Suomen Mielenterveysseuran Mielinauha-keräyksellä kerätään varoja mielenterveyden edistämiseen ja vaikeassa elämäntilanteessa olevien kriisiauttamiseen. Keräyksen tarkoitus on myös lisätä voimaannuttavaa puhetta mielenterveydestä sekä vähentää mielenterveyteen liittyvää stigmaa.

Mielinauha-keräys etenee

• 3.12. Alma kertoi Helsingin Sanomien artikkelissa, kuinka hän on kiinnostunut itsenäisyyspäivänä tapaamaan järjestöjen edustajia ja keskustelemaan siitä, kuinka hän haluaisi artistina olla mukana edesauttamassa tärkeiksi kokemiaan asioita: ”Jengi ei uskalla puhua mielenterveysongelmista ääneen. Pitäisi olla vloggareita, bloggareita, laulajia ja näyttelijöitä, jotka kertoisivat myös sellaisista asioista.”
  •  3.12. Mielenterveysseuran viestintä ottaa Almaan yhteyttä
  • 6.12. Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi ja Alma tapaavat Linnan juhlissa ja sopivat, että järjestetään ”joku palaveri”.
  • 15.12. Palaveri Suomen Mielenterveysseurassa, jossa esitellään Mielinauha-keräys ajatus Almalle. Alma innostuu kampanjasta ja kertoo törmänneensä vihreään mielinauhaan eli Green Ribboniin briteissä: ”Tosi hyvä. Mä ajattelinkin, et miksi tätä ei oo Suomessa!”
  • 27.3. Lanseeraustilaisuus G Livelabissa, jossa Mielinauha-keräys julkistetaan medialle ja yleisölle. Samalla kerrotaan myös kaikista muista tavoista osallistua keräykseen. Alma esiintyy ja vaihtaa kuulumisia median kanssa Mielinauha-keräykseen. Mielinauha-keräyksen kampanjasivu aukeaa.
  • 1.4. Mielinauha -keräys alkaa. Mielinauha tulee myyntiin Tokmanneihin, R-kioskeihin ja apteekkeihin.

Kuinka Mielinauha-keräykseen voi osallistua? Valitse oma tapasi auttaa.

• Osta mielinauha Tokmannilta, R-kioskeilta tai apteekeista. Nauhan hinta on 4 euroa. Jokaisesta myydystä nauhasta lahjoitetaan 3 euroa mielenterveyden hyväksi.
  • Lahjoita Alman mielipottiin osoitteessa mielinauha.fi
  • Perusta oman keräyspotti osoitteessa mielinauha.fi
  • Tee yrityslahjoitus. Yritykset ja yhteisöt saavat jokaisesta yli 250 euron arvoisesta lahjoituksesta käyttöönsä Mielinauhakeräyksen sähköisen tukijamerkin.

Suomen Mielenterveysseuran Mielinauha-keräyksellä kerätään varoja mielenterveyden edistämiseen ja vaikeassa elämäntilanteessa olevien kriisiauttamiseen. Yksityiset henkilöt ja yritykset voivat lahjoittaa Mielinauha-keräykseen osoitteessa mielinauha.fi tai suoraan Suomen Mielenterveysseuran lahjoitustilille: Danske Bank FI23 8000 1800 2830 05. Lisätietoja keräyksestä osoitteessa: mielinauha.fi.

KERÄYSLUPA

RA/2017/1140 voimassa 1.1.2018 - 31.12.2019 koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Lisätietoja Mielinauha-keräyksestä:

Suomen Mielenterveysseura
Mervi Saikkonen, varainhankintapäällikkö, 050 361 2828, mervi.saikkonen@mielenterveysseura.fi

Jutta Kajander, viestinnän asiantuntija, 040 801 4429, jutta.kajander@mielenterveysseura.fi