Tiedote: Seikkailusarjakuvan klassikko Thorgal alkaa ilmestyä suomeksi albumisarjana

WSOY ryhtyy julkaisemaan suomeksi Grzegorz Rosinskin ja Jean Van Hammen eeppistä sarjakuvasaaga Thorgalia.

Tintin-lehdessä 1977 syntynyt, sivusarjoineen jo 50-osaiseksi kasvanut Thorgal on Belgian suosituin sarjakuva Tintin jälkeen. Sarja kertoo ulkoavaruudesta viikinkien kasvatettavaksi tupsahtaneen mestarijousimies Thorgalin vaiheista.

Thorgal on suomalaislukijoille tuttu 1990- ja 2000-luvun Mustanaamio-lehdistä. Sarjan ensimmäinen albumi Lumoojattaren kosto on juuri ilmestynyt Saara Pääkkösen uutena suomennoksena kirjakauppohin, Lehtipisteisiin ja e-kirjana. Osat 2 (Jäämerten saari) ja 3 (Aranin maan kolme vanhusta) julkaistaan helmi- ja toukokuussa 2019.

”Thorgal on viihdyttävä keitos viikinkimytologiaa, scifiä ja seikkailua niin nuorten kuin aikuistenkin makuun – kepeästi pilke silmäkulmassa kerrottuna. On käsittämätöntä, ettei tätä klassikkosarjaa ole saanut suomeksi albumeina ennen kuin nyt”, toteaa WSOY:n sarjakuvien toimituspäällikkö Mikael Ahlström.

Thorgalin puolalaissyntyinen piirtäjä Rosinski (s. 1941) on asunut vuodesta 1982 Belgiassa. Brysseliläinen käsikirjoittajalegenda Van Hamme (s. 1939) tunnetaan myös XIII- ja Largo Winch -bestsellersarjojen kirjoittajana. Muiden elämä -elokuvastaan Oscar-palkittu saksalaisohjaaja Florian Henckel von Donnersmarck valmistelee paraikaa Thorgalista versiota valkokankaille.

Grzegorz Rosinski – Jean Van Hamme

Thorgal 1: Lumoojattaren kosto

Suom. Saara Pääkkönen

WSOY 2018