Tiedote: SKAM-huuma jatkuu alkuperäisiin käsikirjoituksiin pohjautuvina kirjoina

WSOY julkaisee ilmiömäisen suosion saavuttaneeseen SKAM-sarjaan pohjautuvan neliosaisen kirjasarjan suomeksi. Ensimmäiset kaksi osaa ilmestyvät 5.12. ja seuraavat kaksi helmikuussa 2019. Kirjat on koonnut sarjan käsikirjoittaja Julie Andem ja ne suomentaa Kati Valli.

Kirjasarja sisältää SKAM:in alkuperäiset käsikirjoitukset, runsaasti pois leikattuja kohtauksia sekä Julie Andemin kommentteja näyttelijöille ja tekijäryhmälle. Andem on myös kirjoittanut jokaiseen kauteen uuden johdannon ja lopetuksen. Ennenjulkaisematon materiaali tarjoaa faneille mahdollisuuden tutustua sarjan henkilöihin ja syntyyn paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Kulttimaineeseen noussutta sarjaa on katsottu Suomessa huimat 12 miljoonaa kertaa.

”SKAM:in vaikutus ylettyy maailmanlaajuisesti paitsi eri ikäisiin katsojiin myös käsikirjoittajiin ja tuottajiin yli mediarajojen. Kirjasarja jättää aikamme merkittävimmästä mediailmiöstä fyysisen jäljen historiaan ja on Evan, Nooran, Sanan ja Isakin faneille todellinen aarre”, toteaa WSOY:n lasten- ja nuortenkirjojen kustantaja Paula Halkola.

Julie Andem on norjalainen käsikirjoittaja ja ohjaaja, jonka nettisarja SKAM nosti maailmanlaajuiseen maineeseen. Sarjassa seurataan joka kaudella eri päähenkilöä, joiden elämä levisi ennennäkemättömällä tavalla myös sarjan ulkopuolelle omilla Facebook- ja Instagram-tileillään. Andem ja sarjan kekseliäs konseptointi palkittiin arvostetulla norjalaisella Golden Screen –palkinnolla.

Paula Halkola, paula.halkola@wsoy.fi, 050 341 4210

Arvostelukappaleet:
Ina Westman, ina.westman@wsoy.fi, 040 5544 543

Leena Balme WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustantajaksi1.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Kustantajana 1.4. aloittava Leena Balme vastaa WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden kustannusohjelmasta. Balme on toiminut suomennetun kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkönä elokuusta 2017 lähtien. Aiemmin Balme on työskennellyt kustannustoimittajana muun muassa Gummeruksessa ja Teoksessa sekä kustannuspäällikkönä Isossa-Britanniassa. ”Maailma pienenee vauhdilla ja kaikki tieto leviää hetkessä ympäri maailman. Toisaalta kuilut eri ihmisryhmien välillä kasvavat, ja ymmärrys toista kohtaan on joskus vähäistä. Kirjallisuus on hieno keino kurkottaa toiseen maahan ja mieleen. Me tarvitsemme hyvin suomennettua kirjallisuutta, tärkeitä puheenvuoroja ja viihdyttäviä tarinoita. On ilo ja kunnia olla jatkamassa tätä työtä juuri WSOY:ssä”, sanoo Leena Balme. WSOY:n kotimaisen ja suomennetun kaunokirjallisuuden toimitukset jatkavat tiivistä yhteistyötään. WSOY:n kotimaisen kaunokirjallisuuden kustantajana ja monissa kirja-alan luottamustehtävissä toimiva Anna-Riikka Carlson toivoo kaunokirjall

Tiedote: Aki Hintsa – Voittamisen anatomia -kirjaa on myyty yli 100 000 kappaletta22.1.2019 08:00:00 EETTiedote